aankoop online shops

gorens
Topic Starter

aankoop online shops

#1 , 18 feb 2016 12:10

graag wens ik informatie voor ik in de knoei zit met het gerecht.

aankoop online shops in het buitenland : een ring met diamant bijvoorbeeld .
als ik zoiets bestel , weet ik heel goed dat mijn bestelling wordt gecontroleerd door de douane . erg logisch.

kan ik in de problemen geraken met de douane ? als ik een artikel online bestel in het buitenland , wat veel waarde heeft in belgié ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gorens
Topic Starter

#2 , 18 feb 2016 12:11

graag wens ik informatie voor ik in de knoei zit met het gerecht.

aankoop online shops in het buitenland : een ring met diamant bijvoorbeeld .
als ik zoiets bestel , weet ik heel goed dat mijn bestelling wordt gecontroleerd door de douane . erg logisch.

kan ik in de problemen geraken met de douane ? als ik een artikel online bestel in het buitenland , wat veel waarde heeft in belgié ?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2016 12:25

Indien het product dat u koopt in orde is (geen namaak, niet verboden om te importeren, etc...), wordt het inderdaad gecontroleerd (als het van buiten, de Sshengen zone komt). U zal dan importtaxen en douanekosten moeten betalen op de waarde van wat u aangekocht hebt (hoe hoger de aankoopwaarde, hoe hoger de import taxen). Als u deze kosten betaalt, krijgt u uw pakket en is er verder geen probleem. (Sommige pakketdiensten leveren het pakket en sturen achteraf een factuur voor de import taxen en rechten).

Op www.invoercalculator.be kan u berekenen hoeveel u ongeveer zal moeten betalen als u iets importeert.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105

#4 , 18 feb 2016 12:34

Als het namaak is kom je zeker in de problemen, en nog geen beetje.

mava105

#5 , 18 feb 2016 12:47

Waarom deze poost 2 x ???

Gebruiker21

#6 , 18 feb 2016 13:21

Als het namaak is kom je zeker in de problemen, en nog geen beetje.
Topic starter spreekt niet van namaak, hé. Enkel over een product dat veel geld kost. Zolang het product reglementair kan ingevoerd worden (dus geen namaak, geen ivoor, geen koraal, geen wapens, geen druks, geen bepaalde medicijnen, etc, etc...), zal de topic starter geen problemen met de douane hebben, maar mogelijk wel een rekening krijgen om de BTW, importtaxen en inklaringskosten te betalen. (had ik ook in zijn andere vraag geantwoord :wink: )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gorens
Topic Starter

#7 , 18 feb 2016 13:35

ja vreesde ik al voor.
voorkomen is beter dan genezen.

handelaars kopen veel dingen aan in india. echt heel goedkoop.
die artikelen komen aan met een containerschip, in zeebrugge.
die artikelen van india gaan naar magazijnen in belgie en komt nadien in de winkel terecht.

als ik online in india een mooie ring koop voor 30 euro met een echte diamant erin zal ik wel moet opletten.
ik wens geen problemen te hebben met de douane. dank je voor de link.

india is een arm land . geen wonder dat alles daar goedkoop is.
Laatst gewijzigd door gorens op 18 feb 2016 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#8 , 18 feb 2016 13:41

ja vreesde ik al voor.
Waarvoor vreesde u? Dat u namaak niet zou kunnen importeren?
handelaars kopen veel dingen aan in india. echt heel goedkoop.
die artikelen komen aan met een containerschip, in zeebrugge.
die artikelen van india gaan naar magazijnen in belgie en komt nadien in de winkel terecht.
Ja, en? Da's het goed recht van die handelaars. Ik zie het probleem niet?
als ik online in india een mooie ring koop voor 30 euro met een echte diamant erin zal ik wel moet opletten.
Als die ring geen namaak blijkt, en u krijgt er een certificaat bij voor die diamant en een officiële factuur, dan zie ik het probleem niet. Maar ik vraag me af waar je een echte ring met diamant voor die prijs gaat vinden...

gorens
Topic Starter

#9 , 18 feb 2016 13:43

ik weet niet of het toegestaan is om een link te plaatsen van deze shop ?

http://www.jabong.com/find/diamant/?q=d ... qc=diamant

Gebruiker21

#10 , 18 feb 2016 14:18

Wow, da's een currency symbool dat ik nog niet vaak gezien heb ;-). Het is aan u om in te schatten of dit om namaak gaat of niet. Als u dit aankoopt en wil invoeren, bent u verantwoordelijk (zelfs als de verkoper claimt dat het echte producten zijn, maar ze blijken bij invoer namaak te zijn, zal men u hierop aanspreken). Als het dus namaak blijkt te zijn, zal u ook de gevolgen dragen. Invoeren van namaakproducten wordt bestraft, en soms héél zwaar, ook al gaat het maar om één of een paar items die ingevoerd worden. Dus aan u de keuze om te bestellen of niet...

Langs de andere kant: ik heb ooit van iemand in de US een massief 24k gouden ring gekocht (exacte replica van "The Ring" uit Lord of the Rings), en hoewel ik hier niet naar gevraagd had, had de verkoper deze in een padded enveloppe opgestuurd met als beschrijving (brass ring => Machine part) met een waarde van $5. Die ring (die toch ettelijke grammen weegt) was meer dan €300 waard. Ik had me al voorbereid om daar toch een €100 a €150 import rechten op te betalen, maar die heb ik dus uitgespaard, aangezien die enveloppe zonder boe of ba tussen de andere post zat op een dag. Spreekt voor zich dat die zending ook niet verzekerd was moest die verloren gegaan zijn, maar dat was dan de verantwoordelijkheid van de verkoper, aangezien ik hem nooit gevraagd had deze ring zo op te sturen...

Terug naar “Consumenten Koop”