toch betalen in garantie wegens "geen defect"gevonden

jufilse
Topic Starter
Berichten: 2

toch betalen in garantie wegens "geen defect"gevonden

#1 , 01 feb 2016 20:08

In juli 2014 kochten wij online bij een nederlands koffiecenter een espressomachine waarbij we 2 jaar garantie kregen( dus tot juli 2016).
In december 2015 is het stuk,na contact met Philips worden wij verzocht ons toestel op te sturen naar herstellingsfirma Servilux in België. We kregen hiervoor labels toegestuurd,zodat het toestel gratis kon opgestuurd worden. Na een week kregen we ons toestel hersteld terug. Na amper 3 weken konden we weer geen koffie maken.Na telefonisch contact met een Philipsmedewerkster,die met mij telefonisch nog eens heel de procedure van het toestel overloopt werd op haar aanraden besloten het toestel weer op te sturen naar Servilux. Ook deze keer werden mij verzendlabels opgestuurd,zodat ik het toestel gratis kon opsturen.
Na een week krijg ik een mailtje van Servilux waarin ze zeggen dat het toestel bij hun wel perfect werkt en dat ik €51 moet betalen,voor de onderzoekskosten en transportkosten... Na een mail van mij waarin ik zeg dat het toestel nog onder garantie valt en het bij mij niet werkte ,krijg ik een bot mailtje terug dat ik toch voor de kosten moet opdragen omdat het toestel niet defect was....
Wat een klucht...bij deze stel ik mij de vraag wat voor mij het voordeel zou kunnen zijn om een goedwerkende espressomachine op te sturen(!)...dit slaat toch op niets.
Dit ruikt naar maffiapraktijken,ten eerste het lijkt mij gemakkelijk om te suggereren dat het toestel niet defect is en om zo alsnog kosten te kunnen aanrekenen in de garantieperiode.
Ten tweede is het toestel al na amper 3 weken terug stuk,dus kan ik vanzelf suggereren dat het niet juist hersteld is geweest door hun,maar daar ging ik in eerste instantie zeker niet van uit.

Natuurlijk is mijn espressomachine nog in hun bezit,dus ik sta met mijn rug tegen een muur. Als ik binnen de maand niet betaal,komt er nog een bedrag van €32(diagnosekost).
Ik vraag me af of dit wettelijk kan en wat ik daartegen kan doen?

Ilse

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 01 feb 2016 21:07

Opgelet na 6 maand is het aan u om te bewijzen dat defect reeds bestond bij aankoop/levering. Als ik u was zou ik die €51 betalen.

Nederlandse consumenten wet, in Belgie geld dit eveneens.
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 feb 2016 21:22

Al eens nagekeken of er geen losse verbinding in het stopcontact zit?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jufilse
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 feb 2016 07:22

De firma beweert net dat mijn toestel niet stuk was....en omdat er géén defect werd gevonden door hun,moet ik dit bedrag betalen. Een maand geleden,toen werd mijn toestel wel kosteloos hersteld...
Ik vind dit een hele rare redenering van hun,precies of ik ga voor mijn plezier mijn toestel opsturen....maar inderdaad,vermits ze mijn toestel nog hebben,zal ik wel verplicht moeten zijn om het bedrag te betalen.
We hebben het toestel ook in een ander stopcontact geprobeerd en het ging eveneens niet.

Terug naar “Consumenten Koop”