loodgieter reageert niet

florentina
Topic Starter
Berichten: 6

loodgieter reageert niet

#1 , 01 feb 2016 12:26

Wij zijn eigenaar. De loodgieter plaatste en nieuwe Vaillant waterverwarmer 3 jaar geleden in ons 2de verblijf. Nu het pand constant verhuurd wordt gaf het toestel na enkele weken een foutmelding F4 waarop we de loodgieter contacteren. Die kwam kijken maar zei dat het het toestel zelf was en we Vaillant moesten contacteren. De technieker kwam ter plaatse (127 euro!) en stelde vast dat bij de installatie een plastieken buis was gebruikt die aluminum had moeten zijn. De buis was totaal gesmolten waardoor het toestel veiligheidshalve afsloeg. Na contactname met de loodgieter telefonisch en per e-mail kwam hij een nieuwe buis steken en rekende daarvoor geen kosten. Het verslag van Vaillant hebben wij op papier. Maar de kosten van de technieker van Vaillant neemt de loodgieter niet ten laste terwijl dit toch het gevolg is van zijn eigen geklungel en wij daar helemaal geen schuld aan hebben. Een e-mail hieromtrent bleef onbeantwoord alsook een gewone brief en een aangetekende brief werd niet afgehaald. Ik las ergens dat betwistingen, ook met een handelaar aan het Vredegerecht kunnen voorgelegd worden zolang het om minder dan 2.500 euro gaat. Kunnen wij langs deze weg de Vaillant-factuur recupereren die wij intussen aan Vaillant hebben voldaan? Zonet, wat kunnen wij wel doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 01 feb 2016 12:39

Zoals je zelf al zegt: voor deze zaken is het vredegerecht bevoegd.

Als je veel tijd en moeite wilt steken om die 127 euro mogelijks te recupereren, kun je daar een zaak opstarten.

Ik ben zelf een principe-mens, en zou het hiervoor alleen wel al doen, maar weet wel dat zelfs al geeft de rechter je gelijkt, het je meer zal kosten dan die 127 euro aan tijd, verlof (je kunt de datum niet zelf kiezen) verstuurde brieven, eventueel inningskosten etc.
Verlies je echter, dan betaal je rolrechten (80 euro) en mogelijks rechtsplegingskosten (advocaat van de tegenpartij).
Ik ga er zelfs nog niet van uit dat jij een advocaat zult nemen, want die kost ook geld (en de rechtsplegingsvergoeding dekt deze niet).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 feb 2016 13:01

U moet de 126 EUR afwegen tegen het risico dat uw gemaakte kosten hoger zullen oplopen + waardering van uw eigen tijd die je hier zal moeten voor opofferen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

florentina
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 01 feb 2016 18:57

Welbedankt voor de reacties. Het gaat mij ook niet om die 127 euro maar om het principe zoals je zegt. Ik ben enkele jaren geleden jammergenoeg op invaliditeit gezet en dus thuis, m.a.w. tijd heb ik dus genoeg om een zaak aan het Vredegerecht over te maken en te verschijnen. Een advocaat zou ik niet inschakelen daar ik weet dat je zelf naar de zitting kan gaan en je uitleg doen. Daarnaast heb ik alles op papier, de e-mails, het verslag van de technieker van Vaillant, en de niet-afgehaalde aangetekende brief die volgens mij zeker niet in het voordeel spreken van de betreffende 'installateur - loodgieter'. Stelt de rechter mij toch in het ongelijk dan is dat maar zo, maar ik gun die loodgieter deze handelwijze niet zonder dat hij ter verantwoording geroepen wordt op de één of andere manier. Dus ja, ik ga met al mijn papieren naar het Vredegerecht. Nogmaals bedankt!

WP002
Berichten: 1479

#5 , 01 feb 2016 19:38

Als u inderdaad de tijd hebt, zou ik het als ik van u was principieel ook doen. Zie dat u zich goed documenteert, met bewijsstukken e.d., en dan kan het bijna niet fout gaan.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2016 09:24

Heeft u de vaststellingen van de technieker op papier?
1. Dat de loodgieter een plastic buis gebruikt heeft.
2. Dat dit een fout is tegen de installatievoorschriften.


Als u beide niet op papier heeft, niet aan een rechtzaak beginnen.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 02 feb 2016 10:54

Inderdaad ... ik volg lanox hierin ...
Uw dossier voor de vrederechter dienst minstens volgende zaken bewijzen ...
1. De loodgieter plaatste destijds een plastiek buis ( hier heb je mogelijks wel een punt doordat hij het feit dat hij de vervanging van deze buis niet aanrekende )
2. Het analyserapport van de technische man van vaillant
3. De "installatievoorschriften" van dit type ketel waarin vaillant de noodzakelijke vereisten voor de schoorsteen of deze buis vermeldt ( hier moet bvb instaan dat het alu , metaal , of bvb een materiaal dat tegen 120 °C kan moet zijn ...)

Verder toch eigenaardig dat deze installateur "een compleet weggesmolten" stuk niet heeft gezien tijdens zijn bezoek en U verzocht Vaillant te laten langskomen ...

Als de vrederechter zegt dat dat de loodgieter u deze 127 euro moet betalen ... dan is het te hopen dat deze dat spontaan doet ... anders moet je nog extra kosten maken tot "invordering"

k.b.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 feb 2016 11:08

Mogelijks had deze loodgieter geen certificatie om gastoestellen te plaatsen. Ze moeten hiervoor een zware cursus volgen in dagonderwijs, en dat kost natuurlijk.
Er zijn al mensen die zich loodgieter van beroep noemen als ze 2 pvc buizen aan elkaar kunnen plakken.

Terug naar “Consumenten Koop”