GSM herstelling data verlies

Tom_Brands
Topic Starter

GSM herstelling data verlies

#1 , 01 feb 2016 07:30

Beste,

Onlangs heb ik mijn GSM binnen gebracht voor een herstelling onder garantie. Daar ik er weliswaar over nagedacht heb om een backup te nemen en daar ik ook een redelijk technische achtergrond heb en de herstelling geen software matige ingreep was leek het mij totaal overbodig om een backup te nemen. De camera was namelijk kapot.

In de winkel hebben ze mij op geen enkel moment verteld dat een volledige reset van het toestel zou gebeuren alvorens de herstelling uit te voeren.

Maw ik ben al mijn data en foto's kwijt. Ook werk gerelateerde zaken zijn dus weg.

De verklaring was dat onder het mom van privacy dat verplicht was, maar als het toestel beveiligd is met een code en evt vingerafdruk kunnen ze er sowieso al niet aan.

Mijn vraag luidt dus als volgt. Hebben zij het recht om dit zomaar te doen?

Grtz,

T

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 feb 2016 07:59

Het lijkt me voor iemand die technisch onderlegd is wel logisch om te veronderstellen dat ze toegang moeten hebben tot je gsm om de correcte herstelling van de camera te kunnen nagaan. Vandaar dat een reset van het toestel, enige manier om het toestel te kunnen benaderen, logisch is. Daarnaast waren ze mogelijks niet zeker dat de camera hardwarematig defect was. Ook dan moeten ze toegang hebben om dit te kunnen vaststellen en te kijken of er eigenlijk wel sprake was van een herstelling onder garantie en niet zomaar gepruts van de consument.

Los daarvan is het bij veel hersteldiensten de gewoonte om bijna automatisch je GSM volledig te resetten vanaf dat ze deze binnenkrijgen (zie privacy-argument). Dat laatste mag niet, maar in jouw geval lijken me er perfect logische redenen om deze GSM te resetten.

Tom_Brands
Topic Starter

#3 , 01 feb 2016 08:07

Het was bij het inleveren van het toestel al duidelijk aangetoond dat het om een hardwarematige probleem ging. Dus in die optiek is het net logisch dat ze geen toegang moeten hebben tot de software van de GSM.

Als ik mijn computer binnen zou brengen om een herstelling van de webcam gaan ze toch ook de Harde schijf niet wissen?!?

Reclame

Sirkii

#4 , 01 feb 2016 08:23

Met je redelijke technische achtergrond heb je toch ook het inzicht dat men je paswoord moet kennen om de werking van de camera te controleren zodat een full reset logischerwijs de enige mogelijkheid was om hen toegang te geven. Voorts idd zoals hogerop reeds vermeld is een full reset mogelijks hun standaardproces om problemen qua privacy te vermijden.

Dus wat hebben we vandaag geleerd : neem regelmatig een back-up (bv in de appelwolk als't een appeltelefoon is)

En neen; er zijn geen juridische mogelijkheden om een schadevergoeding te vorderen tegen wat de hersteldienst deed

Tom_Brands
Topic Starter

#5 , 01 feb 2016 08:39

Neen, om de werking van de camera te testen op een iphone heb je geen toegang tot het toestel nodig. Dit kan je namelijk vanaf de lockscreen.
Dus zowel om te testen als te vervangen was een reset NIET nodig. Dus indien ze me dit niet hebben meegedeeld lijkt me dat ik recht van spreken heb.

JPV

#6 , 01 feb 2016 08:56

Ik heb geen I-toestanden, maar is een camera te vervangen zonder de batterij uit te halen? Want bij het uithalen van de batterij kan het zijn dat je opnieuw een code moet ingeven om toegang te hebben tot het lockscreen (zoals bij Android bij m'n weten).

(opnieuw: ik ken de technische kant van die appeldingen niet :))

Tom_Brands
Topic Starter

#7 , 01 feb 2016 09:00

Neen, allemaal niet nodig.

giserke

#8 , 01 feb 2016 09:11

Als U technisch onderlegd bent, dan weet je dat je over de volledige lijn in fout bent indien U zelf geen back-up hebt genomen.
Een IT of andere winkel kan nooit verantwoordelijk worden gesteld voor dataverlies. Het staat dan ook altijd in hun algemene voorwaarden.

Er waren 2 mogelijkheden: ofwel zorg je zelf voor een back-up ofwel vraag je het expliciet als je de GSM afgeeft.

JPV

#9 , 01 feb 2016 09:17

Neen, allemaal niet nodig.
camera te vervangen zonder dat de batterij moet uitgehaald worden? dat geloof ik niet...

JPV

#10 , 01 feb 2016 11:28

Het gaat er niet om dat de persoon het al dan niet zelf moet doen. Wel wat de tegenpartij al dan niet mag doen met die GSM.

Tom, heb je iets afgetekend op moment van het binnenbrengen van je GSM?

Sirkii

#11 , 01 feb 2016 12:45

Eens nagekeken wat Apple schrijft. Andere herstellers zullen wel gelijkaardige voorwaarden hebben :

1.10 Verplichtingen van de klant.

1.10.2 U bent verantwoordelijk voor het maken van een reservekopie van alle bestaande gegevens, software en programma’s en voor het wissen van alle bestaande gegevens voordat service wordt uitgevoerd. Apple is niet verantwoordelijk voor verlies of herstel van of inbreuk op gegevens of programma’s of voor verlies van gebruik van apparatuur ten gevolge van de door Apple geleverde service. U verklaart hierbij dat uw product geen illegale bestanden of gegevens bevat.

giserke

#12 , 01 feb 2016 14:07

Eens nagekeken wat Apple schrijft. Andere herstellers zullen wel gelijkaardige voorwaarden hebben :

1.10 Verplichtingen van de klant.

1.10.2 U bent verantwoordelijk voor het maken van een reservekopie van alle bestaande gegevens, software en programma’s en voor het wissen van alle bestaande gegevens voordat service wordt uitgevoerd. Apple is niet verantwoordelijk voor verlies of herstel van of inbreuk op gegevens of programma’s of voor verlies van gebruik van apparatuur ten gevolge van de door Apple geleverde service. U verklaart hierbij dat uw product geen illegale bestanden of gegevens bevat.
Geen enkel IT bedrijf stelt zich verantwoordelijk voor dataverlies bij een interventie.

JPV

#13 , 01 feb 2016 14:20

Tuurlijk wel. Maar ze zullen so slim zijn om dat enkel tegen een meerprijs te doen en standaard dit uit te sluiten in hun voorwaarden. Meer dan waarschijnlijk heeft de OP dit ook getekend.

Tom_Brands
Topic Starter

#14 , 01 feb 2016 15:44

Ik heb niets ondertekend. En heb het laten uitvoeren omdat anders de herstelling niet onder garantie valt.

Xenophon

#15 , 01 feb 2016 16:47

Men heeft u dus niets overhandigd toen u het toestel binnenbracht; zelfs geen ontvangstbewijs waarin wordt verwezen naar algemene voorwaarden die u aanvaardt bij binnenbrengen van het toestel?

Afgezien daarvan is het niet voorzichtig om cruciale data waarvan u geen backup hebt te bewaren op een gsm, wat bij uitstek een type toestel is dat makkelijk gestolen kan worden of catastrofaal stuk kan gaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”