offerte wagen wel of niet geldig

osteo
Topic Starter

offerte wagen wel of niet geldig

#1 , 27 jan 2016 14:33

Ik heb na het salon een offerte laten maken voor een nieuwe wagen in een erkende merkgarage rond Gent. Ik koos een nieuwe X1 benzine, het nieuwe type en kreeg van de verkoper 6,5 % korting en een salonkorting van 2479,34. Mijn offerte is geldig tot 30/1/16.
Ik twijfelde aan mijn keuze en liet vandaag terug een nieuw offerte maken voor een dezelfde auto met nog een trekhaak erbij.
Wat bleek is dat bij de nieuwe offerte er enkel 6,5% korting was en geen salonkorting meer. De reden was dat blijkbaar bij de eerste offerte er een niet ervaren verkoper zat en hij mij blijkbaar een salonkorting gegeven had die volgens de nieuwe verkoper enkel geldt op het oude model X1. Op de offerte staat gewoon korting en salonkorting.
Mijn vraag is met wat spoed: is de oude offerte nu geldig of niet? Anders bestel ik de auto al en laat achteraf wel een trekhaak plaatsen.
Bedankt op voorhand
Laatst gewijzigd door osteo op 27 jan 2016 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 27 jan 2016 14:46

Die oude offerte is geldig als ze getekend is tot 30/01/16 hoop dat het niet 15 is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

osteo
Topic Starter

#3 , 27 jan 2016 14:49

het is blijkbaar tot 30/1/2016 maar is niet getekend door de verkoper.

Reclame

k.b.

#4 , 27 jan 2016 14:51

Ik zie niet in waarom uw offerte niet geldig zou zijn ... is deze ondertekend ? bevat ze de naam van de garage en de opsteller ?
Indien u bestelt zou ik dit schriftelijk bvb via mail doen met copij van uw offerte ...

Als men nu nog met de uitleg was afgekomen dat er op beide modellen er een salonkorting was maar dat er bovendien een bijkomende korting was van 6.5 % op het oude model ... dat zou ik nog "commercieel" kunnen plaatsen ...

De kans zit er natuurlijk wel in dat men uw bestelling niet zomaar "aanvaardt" ... en dat u toch even moet uitleggen dat deze offerte volgens de wet bindend is ...
De vakbekwaamheid van de verkoper staat hier niet ter discussie ... indien hij offertes maakt dan horen deze gevolgd ...

k.b.

osteo
Topic Starter

#5 , 27 jan 2016 15:03

Ze bevat de naam van de verkoper, de naam van de garage en een offertenummer. Ze is niet ondertekend door de verkoper.

k.b.

#6 , 27 jan 2016 15:38

Heb je ze benevens op papier ofzo ook nog eens via mail gekregen ???
Principieel is die geldig maar ja als deze garage zou beweren dat deze niet door hen is opgesteld heb je geen bewijs ...

Ga vanavond nog eens een offerte vragen elders ... je weet maar nooit ...

k.b.

mjers

#7 , 27 jan 2016 15:44

Tuurlijk is de offerte geldig.
Een offerte is een bindend contract.
De offerte wordt dus bindend van zodra jij die hebt aanvaard. Doen voor 30/01 dus!

osteo
Topic Starter

#8 , 27 jan 2016 17:10

ik heb nog andere offertes van andere garages en van dezelfde garage maar die vermelden ook geen salonkorting . Geven 6 tot 8 %.
Het ligt dus duidelijk aan de onervaren verkoper.
Ik heb die offerte niet per mail gehad maar persoonlijk om geweest . Ziet er juist hetzelfde uit als één die je krijgt per mail. Ik heb wel een mail waarin ik de condities (salon +gewone korting) heb beschreven en mail terug van de hoofdverkoper waarin staat dat het om een vergissing gaat door een nieuwe verkoper.
Ik vraag me dus af dit sterk genoeg om dit af te dwingen. En hoe?

k.b.

#9 , 28 jan 2016 12:51

Offerte inscannen en bestellen volgens de offerte zou ik zeggen ...

Vermoedelijk krijg je dan een mail terug van "de hoofdverkoper" ...
Maar "een vergissing van een nieuwe verkoper" dient volgens mij binnen deze merkgarage opgelost ...
Welke stappen u moet ondernemen opdat deze garage tot dit inzicht komt is koffiedik kijken ...

k.b.

osteo
Topic Starter

#10 , 29 jan 2016 20:32

Ik ben terug naar de garage geweest en had ik gewild kon ik mijn offerte afdwingen. Maar ik heb gekozen voor het compromis. Ik voelde mij daar beter bij en ben tevreden met het resultaat. Ik heb niet de misschien onterecht toegewezen salonkorting gekregen maar wel de helft ervan voor de iets zwaardere versie wat ik uiteindelijk echt wou. Dank aan allen voor het antwoord.

Terug naar “Consumenten Koop”