Offerte vs. factuur?

StijnVL
Topic Starter
Berichten: 7

Offerte vs. factuur?

#1 , 19 nov 2007 18:22

Hallo allemaal,


Ik zit met een probleem met een leverancier van keukenonderdelen (maak m'n keuken zelf...).
Enkele maanden geleden heb ik een offerte gevraagd voor een heel aantal op-maat-gezaagde keukenonderdelen. Deze offerte ontving ik, en ik bestelde de handel. (Op de offerte stond het totaal aantal platen dat ik nodig had... Zij hadden dus berekend: "voor al die onderdelen, heb je bv. 10 brutoplaten nodig".)

De onderdelen worden geleverd, ik betaal, maar pas na een goeie week controleer ik de levering. Rara: een deel van de stukken ontbreken... :roll: Na heel wat over-en-weer gemail en getelefoneer met de firma, melden ze me het volgende: "Tja, wij hebben van 't begin gerekend met een 'fout' aantal stukken, dus de oorspronkelijke offerte was al fout. Daardoor hebt u enkel de stukken betaald die u ontvangen hebt, en de overige onderdelen zullen apart gefactureerd worden." :shock:

Is dit wettelijk?? Is een offerte niet bindend, langs beide zijden?? Wat kan ik hieraan doen?


Hopelijk weten jullie een antwoord,
alvast bedankt en groetjes,
Stijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 20 nov 2007 11:39

Een offerte is inderdaad een aanbod en een aanbod is bindend. Uw leverancier is dus verplicht om u de stukken te leveren zoals op de offerte aangegeven en tegen de prijs die in de offerte staat.

StijnVL
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 nov 2007 23:13

Bedankt Beachcomber.

Dat is wat ik dus dacht. Kan er mij iemand zeggen welke wet o.i.d. hierover spreekt? Waar zou ik dit kunnen terugvinden aub?

Alvast weeral bedankt,
Stijn.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 22 nov 2007 12:22

Burgerlijk wetboek, artikel 1527, maar ik ben niet 100% zeker van het artikel.

Kijk ook eens in de Wet Handelspraktijken.

Laat iets weten als het niet klopt, dan haal ik mijn BW nog eens boven. Of vraag het aan Dhr. Demoor, die man is een wandelende rechtsbibliotheek.

StijnVL
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 27 nov 2007 16:11

Euh... Dhr. Demoor?? :?

Terug naar “Consumenten Koop”