Begin oktober 2015 bestelde ik bij X in X een keuken met als doel mijn droomkeuken te hebben tegen Kerstmis. Dat konden ze mij geven, beloofde de heel vriendelijke verkoper mij.
Ik kreeg echter een nachtmerrie bij Kerstmis.
Doordat bepaalde essentiële stukken niet meegeleverd werden (ik moest wél het volledig bedrag excl. de plaatsingskosten betalen bij levering) kon de keuken niet afgewerkt worden zoals afgesproken op 23/12/2015.
(Nu moet iemand mij vertellen hoe je als consument kan weten bij levering of alle stukken erbij zijn? )
Sedertdien zit ik met een onafgewerkte keuken waar ik niet kan koken (dampkap kon niet aangesloten worden omdat de opening in muur kleiner is dan benodigde opening - tijdens verkooppraatje werd gesteld dat indien dat zo zou zijn, dat gemakkelijk oplosbaar was door een koolstoffilter te plaatsen - doch dat is achteraf een heel discussie geweest en uitgemond in een oplossing met een meerprijs van 125 euro én stukken die bijgesteld moesten worden, aanleiding tot nog meer vertraging) en niet kan afwassen (het paneel van de vaatwasser ontbreekt waardoor deur met moeite open kan en tegen je gezicht dichtklapt als je er iets in wil steken). Hun 'kliksysteem' - die ze mij verkocht hebben als hét ultieme gemak - is een ware frustratie: wanneer je de kasten en laden open wil, lukt het pas na 3/4 keer proberen, wanneer je ze dicht wil, gaan ze vanzelf open).
Voeg daar het feit bij dat ze in mijn appartementje (ik woon maar klein en de keuken vormt samen met de living één geheel) allerlei frontpanelen, plinten en materieel achtergelaten hebben en je begrijp welke stress ik elke dag ondervind.
Mijn vraag: hoeveel schadevergoeding zou ik per dag kunnen vragen aan de verkoper en dat zowel omwille van materiële redenen (wij gaan nl. heel veel uit eten gewoon om de stress van het koken te vermijden) alsook omwille van psychische redenen (ik ben op van de stress, kan niet slapen en loop hele dagen te piekeren over hoe dit zal aflopen. Ik heb vandaag nogmaals gebeld om te vragen wanneer de afwerking kan gebeuren. De, weliswaar, nog steeds heel vriendelijke verkoper die ik aan de lijn had, stelt dat deze toestand onaanvaardbaar is en zal het nogmaals doorgeven aan de verantwoordelijke. Benieuwd wanneer ik hier iets van ga horen.
Ter info: de kostprijs van de keuken is 8.373 euro (inclusief plaatsing van 820 euro).