nalatigheidskost

ben
Topic Starter
Berichten: 2

nalatigheidskost

#1 , 17 nov 2007 02:46

Ik heb hetvolgende probleem met telenet:
- na jarenlang trouwe klant en stipte betaler heb ik één maand vergeten betalen (factuur uit het oog verloren)
- op mijn volgende factuur kreeg ik een nalatigheidskost van 7 euro aangerekend
- op 26/10 is het facturatiebedrag (inclusief de 7 euro nalatigheidskost) van mijn rekening afgegaan, voor de datum die op de factuur is aangegeven als "te betalen voor"
- toch krijg ik een verwittiging toegestuurd waarop een nalatigheidskost van 9 euro wordt aangekondigd, volgens de brief (gedateerd op 29/10, maar pas ontvangen op 13/11) wegens "betaling nog niet ontvangen"
- op mijn protest via e-mail krijg ik antwoord dat de betaling inderdaad "goed is ontvangen"
- toch krijg op mijn volgende factuur nog eens 9 euro nalatigheidskost aangerekend

1) als het bedrijf op de factuur schrijft "te betalen voor" is het dan voldoende dat het bedrag voor die datum van mijn rekening af is (want dat is volgens mij de datum dat ik betaal - dus het ik "betaald voor") of ben ik ervoor verantwoordelijk wanneer zij dat bedrag effectief op hun rekening hebben staan?
2) is het gangbaar dat ik in zo'n geval toch een nalatigheidskost krijg aangerekend?
3) ik heb ook van andere bedrijven al vaak gemerkt dat ze hun brieven en vooral rekeningen antidateren, in dit geval ben ik er heel zeker van (brief gedateerd op 29/10, maar pas ontvangenop 13/11): kan dit zomaar? bij een bedrijf als Telenet heb je geen ander bewijs van datering dan wat zij in hun brief schrijven, want de post stempelt hun omslagen niet af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 17 nov 2007 10:08

Als eveneens jarenlange klant van Telenet heb ik al uitgebreid kunnen kennismaken met hun gebrekkige facturatiedienst.

Je kan eerst bellen naar de facturatiedienst en deze fout laten rechtzetten.

Als dat niet lukt, post je probleem dan op http://www.tik.be/forum/ (na registreren!).

Tik vzw is de grootste nationale vereniging voor Telecom- en InternetKlanten en is ontstaan uit de feitelijke vereniging PUB, acroniem voor Pandora User Base. Dit was oorspronkelijk een vereniging van klanten die gebruik maken van de Internettoegang die in Vlaanderen wordt aangeboden door Telenet.

Tik vzw is dé garantie voor de individuele Internet klant dat zijn/haar belangen gehoord worden.

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#3 , 17 nov 2007 22:02

Als er op een factuur van eender welke leverancier staat te betalen voor, betekent dat dat het geld ten laatste op die datum op hun rekening staat. Dit betekent ook dat je rekening dient te houden met eventuele weekends of feestdagen die er tussen vallen. En als je de mogelijkheid hebt om een mail te sturen, kan je ook altijd op mijn.telenet.be je facturen raadplegen.

Reclame

ben
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 18 nov 2007 09:07

Bijkomende vraag: is er een wettelijke termijn voorzien die je krijgt om een factuur te betalen na verzending ervan, zoja, wat doe je dan met geantidateerde brieven zoals die van telenet?

Terug naar “Consumenten Koop”