verkoop auto

anoniempje17012015
Topic Starter

verkoop auto

#1 , 13 jan 2016 13:25

Een vriendin van me heeft gisteren haar auto verkocht aan zo van die buitenlandse mannen die een kaartje tussen haar ramen hadden gestoken,niet onbekend voor de meesten denk ik. Ze hebben haar eergisteren 300eur voorschot gegeven en gisteren nog eens 1700eur. Vandaag of morgen zouden ze komen om haar de resterende 700eur te geven en de auto dan mee te nemen. Nu twijfelt ze er sterk aan om door te gaan met de verkoop. Ze heeft een papier ondertekend waarop de voorschotten stonden. Nu stelt ze zich de vraag of dit papier wel wettelijk is,aangezien het niet echt een verkoopscontract lijkt. Ze heeft hier geen ervaring mee dus weet ze niet of dit eigelijk wel officieel is? Plus ze heeft ook haar auto verkocht zonder keuring/carpass. Ik zou een foto van dit papier kunnen toevoegen,want ze heeft dit naar me toegestuurd,maar ik vind geen enkele mogelijkheid dit te doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 jan 2016 13:27

Verkoop zonder carpass is illegaal. Als uw vriendin niet de nodige documenten kan voorleggen, is de verkoop ongeldig en kan de koper het voorschot dubbel terugeisen.

sloeberken

#3 , 13 jan 2016 13:47

Verkoop aan een handelaar is keuring/carpass niet verplicht.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 13 jan 2016 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW

#4 , 13 jan 2016 13:52

Ooit al een btw-nummer of vennootschapsgegevens op zo'n kaartje zien staan? :wink:

sloeberken

#5 , 13 jan 2016 13:55

Ooit al een btw-nummer of vennootschapsgegevens op zo'n kaartje zien staan? :wink:
Dit moet TS dan maar vragen aan de koper, ook als hij verkocht word voor export (vermeld op factuur) is geen keuring/carpass nodig.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2016 14:02

De wet spreekt enkel over een vakman. Men mag aannemen dat iemand die op grote schaal kaartjes verspreidt om auto's op te kopen als vakman aanzien kan worden.

LeenW

#7 , 13 jan 2016 14:03

Dit moet TS dan maar vragen aan de koper, ook als hij verkocht word voor export (vermeld op factuur) is geen keuring/carpass nodig.
Ik bedoelde eerder dat er waarschijnlijk geen registratie als handelaar zal zijn.
De wet spreekt enkel over een vakman. Men mag aannemen dat iemand die op grote schaal kaartjes verspreidt om auto's op te kopen als vakman aanzien kan worden.
Daar kan ik wel in volgen, koper gaat dan ook meer te verliezen hebben als er iets voor de rechtbank komt.

anoniempje17012015
Topic Starter

#8 , 13 jan 2016 15:31

Wat wil dit dan concreet zeggen? Dat ze wel of niet erkend zijn? Dat dit als wettelijk gezien kan worden? En dat ze dus niet van de aankoop onderuit kan? En als ze niet verkoopt,dit dan voor de reachtbank kan komen?

mjers

#9 , 13 jan 2016 15:43

sowieso kan ze niet van de verkoop onderuit. Doordat er al een voorschot gegeven is (zelfs 2 X) kan men er van uitgaan dat er een verkoopsovereenkomst is.
Je kan die niet eenzijdig verbreken!
Doet jouw vriendin dit toch kan dit inderdaad voor de rechtbank komen.

Waarom twijfelt ze?

anoniempje17012015
Topic Starter

#10 , 13 jan 2016 15:59

Ze twijfelt omdat ze denkt dat ze er eventueel mss toch nog meer voor zou kunnen krijgen dan de prijs die zij geven. Plus ook omdat ze denkt dat die mannen maar louche types zijn. En ik kan haar geen ongelijk geven want zo denk ik er ook wel over.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jan 2016 16:03

Dat zijn bedenkingen die ze zich had moeten maken voor ze een voorschot aanvaardde.

Xenophon

#12 , 13 jan 2016 16:06

Ik denk dat veel van die mannen die kaartjes tussen ruitenwissers steken alternatieve methoden hebben om een commercieel geschil op te lossen, die geloven niet in procedures, dure advocaten en papier wanneer een verkoper zijn/haar verplichtingen niet nakomt.

Los daarvan zie ik ook niet in waarom de verkoper twijfelt, die wagens worden bijna allemaal uitgevoerd. Zorg gewoon voor een document waarin duidelijk vermeld wordt dat de wagen verkocht wordt door een particulier, er geen enkele garantie wordt gegeven over de staat en de mogelijkheid deze in het verkeer te brengen en voilà, case closed. Indien ze bedenkingen heeft omdat ze meer geld had moeten vragen: slecht idee, daarvoor is het nu te laat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon

#13 , 13 jan 2016 16:10

Enne...contante betaling bij afhaling uiteraard. Liefst met echt geld. Een cheque of belofte van overschrijving zou ik niet doen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anoniempje17012015
Topic Starter

#14 , 13 jan 2016 16:16

Ok dus het beste wat ze dan doet is toch de verkoop laten doorgaan. Tenzij ze beide overeenkomen van de verkoop af te zien en dat ze het voorschot teruggeeft? En wat voor document hoeft dit dan te zijn? Zijn hiervoorbeelden van terug te vinden op het internet of dergelijke?

sloeberken

#15 , 13 jan 2016 16:54

Gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijs en schouwingsbewijs meer hoef je niet te geven, wel zien dat de factuur goed opgemaakt is.
Verkoop kan je niet meer ontbinden, enkel met onderling akkoord, maar denk niet dat ze daar gaan intrappen.

Op internet vind je voorbeelden van factuur of klik hier: http://www.abeka.be/een-voorbeeld-van-e ... -een-auto/

Terug naar “Consumenten Koop”