Betwisting niet ontvangen factuur ( niet-handelaar)

Danezot
Topic Starter

Betwisting niet ontvangen factuur ( niet-handelaar)

#1 , 12 jan 2016 15:50

Om het zeer kort te houden, ik zou een factuur moeten betalen waarvan ik nooit schriftelijk toestemming heb gegeven( rijschool )
Voor diensten die ik ook nooit heb ontvangen omdat zij de verkeerde datum hebben opgesteld op hun factuur die ik niet ontvangen heb.
Waar zou ik dit moeten plaatsen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 jan 2016 16:06

Een overeenkomst hoeft niet schriftelijk bevestigd te zijn, mondeling is ook geldig. Uw tweede zin snap ik niet goed?

Danezot
Topic Starter

#3 , 12 jan 2016 16:18

Dus wat er gebeurd is, mijn broer had een afspraak gemaakt voor een examen met de rijschool op 15/01/2016. Nu wordt hij vandaag opgebeld omdat dat blijkbaar op 12/01/2016 was, echter zijn we zeker dat we dit op 15/01/2016 gelegd hebben. Volgens de rijschool klopt dit niet en op hun factuur staat ook 12/01/2016, deze factuur hebben wij echter nooit ontvangen. Nu weet ik dat de handelaar het bewijs moet leveren van wanneer deze factuur verstuurd is, deze factuur zal ook waarschijnlijk wel verstuurd zijn aangezien het niet de 1ste keer zou zijn dat er in onze regio een factuur ergens verkeerd wordt geleverd. Zijn wij verplicht de factuur te betalen? Aangezien de overeengekomen service niet geleverd is omdat wij er geen weet van hebben dat dit vandaag was. Het enige contact dat we gehad hebben is via telefoon.

Reclame

LeenW

#4 , 12 jan 2016 16:42

Bewijslast ligt inderdaad bij de rijschool. Als zij niet kunnen aantonen dat er een overeenkomst was, moet u niet betalen.

Xenophon

#5 , 12 jan 2016 16:45

Indien u het hard speelt denk ik niet dat u die factuur moet betalen. Men kan niet bewijzen dat men u de factuur tijdig gestuurd heeft zodat u het probleem kon opmerken én u kan ze protesteren, de rijschool zal dan opnieuw geen bewijs van bestelling kunnen tonen. Da's ook exact de reden dat de meeste rijscholen vragen dat eea op hun kantoor geregeld wordt of dat er minstens expliciet bevestigd wordt via mail.

Indien u dus echt 100% zeker bent dat u de 15e had doorgegeven en niet de 12e dan zou ik het zo doen, wel wetende dat u er dan niet meer zal moeten terugkeren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#6 , 12 jan 2016 16:59

Indien u dus echt 100% zeker bent dat u de 15e had doorgegeven en niet de 12e dan zou ik het zo doen, wel wetende dat u er dan niet meer zal moeten terugkeren.
En dat zo'n verhalen kunnen rondgaan in de sector.

Danezot
Topic Starter

#7 , 12 jan 2016 17:02

Terugkeren zal ik er inderdaad zeker niet meer doen. Nu telefonisch hebben ze wel gezegd dat ze deze factuur 19 december hebben verstuurd, daarvan zullen ze dus ook een bewijs hebben neem ik aan, aangezien de reden dat ik deze factuur niet ontvangen heb hoogstwaarschijnlijk bij de post ligt. (Al enkele keren gebeurd in het verleden). Dus als ik het goed begrijp zal ik mij geen zorgen moeten maken desondanks dat zij degelijk kunnen bewijzen dat de factuur op tijd verstuurd is. Dit omdat zij geen schriftelijk bewijs hebben dat wij deze overeenkomst zijn aangegaan. ( We hebben telefonisch contact gehad maar dat is dan weer hun woord tegen het onze)
Is er nog iets dat ik nu zou moeten doen? (kopie factuur vragen en betwisten? Ondanks dit waarschijnlijk niet binnen de redelijke termijn is aangezien de service vandaag was) Of zeg ik simpelweg dat we hadden afgesproken voor de 15de, en dat wij zeker en vast geen overeenkomst hadden voor de 12de en dat er daarover ook geen bewijs over is.
Alvast bedankt

WP002

#8 , 12 jan 2016 17:28

Nu telefonisch hebben ze wel gezegd dat ze deze factuur 19 december hebben verstuurd, daarvan zullen ze dus ook een bewijs hebben neem ik aan
Als ze die aangetekend hebben verstuurd wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat hier niet het geval is. Geen bewijs van aangetekende zending = men kan u niets maken. Als ik van u was, zou ik ze wel nú contacteren met het bericht dat ze alsnog hun betaling krijgen ALS ze u uw dienst leveren op de overeengekomen datum, i.e. de 15de. Dat is nog drie dagen in de toekomst; de rijschool heeft dus nog de kans om haar fout recht te zetten.
Laatst gewijzigd door WP002 op 12 jan 2016 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#9 , 12 jan 2016 17:29

U zit m.i. wel op het randje van wat ik persoonlijk nog correct vind; een op de 19e verzonden factuur zou u in principe tijdig bereikt hebben om eea recht te zetten. Behalve als ze hun facturen aangetekend verzenden kunnen ze dat echter niet bewijzen.

Feit is: zij kunnen er ook niets aan doen dat de post niet goed werkt.

Indien u snoeihard volhoudt niets te hebben ontvangen kan daar weinig tegen ingebracht worden. De vraag is, is het nog correct?

Idem voor de afspraak, de bewijslast ligt inderdaad bij hen.

U doet wat u wil, persoonlijk zou ik erheen gaan, de zaken uitleggen maar voorstellen de helft van de som te betalen als geste, dat lijkt me correcter hoewel het formeel gezien wellicht niet de veiligste benadering is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

LeenW

#10 , 12 jan 2016 18:10

Xenophon, TS kan er ook niet aan doen dat de post niet goed werkt, hoe kan hij dan ooit weten dat de afspraak verkeerd geboekt is?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2016 18:20

Hij weet het nu ... persoonlijk zou ik me aanbieden op de 15de zoals volgens jullie is afgesproken want niet opdagen op die dag is contractbreuk en dat kan u dan - volgens uw eigen redenering - dan wel aangerekend worden.

En mogelijk hebben ze nu het gesprek wel opgenomen...

Xenophon

#12 , 12 jan 2016 18:36

Xenophon, TS kan er ook niet aan doen dat de post niet goed werkt, hoe kan hij dan ooit weten dat de afspraak verkeerd geboekt is?
Je hebt gelijk, Leen en juridisch gezien heeft de rijschool ook geen poot om op te staan.

Maar TS weet blijkbaar zeer goed dat er een probleem is met de post, de rijschool heeft mogelijk wel een vergissing begaan met de datum maar mocht redelijkerwijs ook wel veronderstellen dat de factuur tijdig zou aankomen. Ik zou het billijk vinden erheen te trekken en een oplossing voor te stellen. Doe zoals Franciscus voorstelt: neem contact op en stel voor de 15e te gaan en direct te betalen. Als ze dat weigeren, tja....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 jan 2016 18:58

En zelf vanaf nu elk gesprek opnemen dan hebt een (begin) van bewijs.

Danezot
Topic Starter

#14 , 12 jan 2016 19:03

Allen zeer bedankt, dit heeft mij zeer veel geholpen en ik zal zeker gebruik maken van alle raad die gegeven is. Morgen ga ik ze opbellen. Ik hoop ook om de datum gewoon te verplaatsen naar de 15de maar vrees dat ze hier niet akkoord mee zullen gaan. Nogmaals bedankt

Terug naar “Consumenten Koop”