Bedankt voor uw antwoord.Hij heeft de verkoop afgebroken, u niet. U kunt dus ofwel eisen de verkoop te laten plaatsvinden zoals gepland, ofwel uw voorschot terugeisen en een schadevergoeding vragen omdat hij de verkoopovereenkomst eenzijdig heeft geannuleerd.
Vanaf nu is het menens, dus alle communicatie vanaf nu per aangetekend schrijven doen.
In het 'contract' staat er letterlijk dat de verkoper geen schadevergoeding verschuldigd is bij het afzien van de verkoop.Hij heeft de verkoop afgebroken, u niet. U kunt dus ofwel eisen de verkoop te laten plaatsvinden zoals gepland, ofwel uw voorschot terugeisen en een schadevergoeding vragen omdat hij de verkoopovereenkomst eenzijdig heeft geannuleerd.
Vanaf nu is het menens, dus alle communicatie vanaf nu per aangetekend schrijven doen.
Die clausule lijkt mij niet wettig. Nu ja, eisen kan geen kwaad.In het 'contract' staat er letterlijk dat de verkoper geen schadevergoeding verschuldigd is bij het afzien van de verkoop.Hij heeft de verkoop afgebroken, u niet. U kunt dus ofwel eisen de verkoop te laten plaatsvinden zoals gepland, ofwel uw voorschot terugeisen en een schadevergoeding vragen omdat hij de verkoopovereenkomst eenzijdig heeft geannuleerd.
Schadevergoeding is het voorschot, geen 10%. Maw, verkoper dient de 300€ voorschot terug te geven en daar bovenop 300€ schadevergoeding betalen.alsook de gebruikelijke schadevergoeding van 10% van de verkoopprijs.
Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Op basis van het getekende contract, is de koop gesloten en kan je geen "bedenktijd" meer vragen.Ik kreeg het gevoel dat hij mij wou forceren om de koop te bevestigen (voor welke reden dan ook), dus heb ik hem gebeld en gezegd dat ik pas ten vroegste tegen zaterdag kon beslissen.
En wat dan als ik morgen zou terugkeren naar de garage, zogezegd om de koop de voltooien, en de auto is er niet meer?Op basis van het getekende contract, is de koop gesloten en kan je geen "bedenktijd" meer vragen.Ik kreeg het gevoel dat hij mij wou forceren om de koop te bevestigen (voor welke reden dan ook), dus heb ik hem gebeld en gezegd dat ik pas ten vroegste tegen zaterdag kon beslissen.
Vanuit standpunt garagist, kan jouw antwoord dus geinterpreteerd worden als "je wil de wagen niet (meer)kopen".
Het getekende contract is een verkoopscontract, geen "optie op ...". Alle mondelinge voorwaarden staan daar niet in vermeld, op basis van dat contract is de koop gesloten.
Dus als jij zou beslissen om de wagen niet te kopen, is't voorschot voor de verkoper.
Dat is een mes dat langs twee kanten snijdt. De communicatie van de garagist is even bewijsbaar als de mondeling afgesproken voorwaarden. En mocht de garagist zo slim zijn geweest om het gesprek toch op te nemen, dan zal hij eveneens moeilijk de afgesproken voorwaarden kunnen ontkennen. Hij komt immers expliciet vragen of de koop wel gesloten is.Op basis van het getekende contract, is de koop gesloten en kan je geen "bedenktijd" meer vragen.Ik kreeg het gevoel dat hij mij wou forceren om de koop te bevestigen (voor welke reden dan ook), dus heb ik hem gebeld en gezegd dat ik pas ten vroegste tegen zaterdag kon beslissen.
Vanuit standpunt garagist, kan jouw antwoord dus geinterpreteerd worden als "je wil de wagen niet (meer)kopen".
Het getekende contract is een verkoopscontract, geen "optie op ...". Alle mondelinge voorwaarden staan daar niet in vermeld, op basis van dat contract is de koop gesloten.
Dus als jij zou beslissen om de wagen niet te kopen, is't voorschot voor de verkoper.