Vernietigingskosten GSM

Californialove
Topic Starter
Berichten: 8

Vernietigingskosten GSM

#1 , 04 dec 2015 14:44

8 maanden geleden bestelde ik een iPhone 5c, prijs was toen denk ik €290, enkele weken na bestelling kreeg ik een brief van de douane dat mijn iPhone onderschept was in zaventem wegens vermoeden van namaak. Nu, op dit punt had ik de verkoper al gecontacteerd en werd mijn geld keurig teruggestort op mijn rekening, dus ik had de aankoop geannuleerd.

Gisteren ontving ik echter een brief van X, waarin staat dat mijn toestel vernietigd wordt en ik een kost van €95 moet betalen voor het vernietigen van deze iPhone, en de schade dat het merk hierdoor geleden heeft.

Deze brief kwam echter niet op mijn naam toe, maar op een naam waar niemand in dit gezin ooit heeft van gehoord...

Wat kan ik, in dit geval, best doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 04 dec 2015 14:53

Uw naam stond wel correct op de brief van de douane?

Indien wel dan heeft die firma X vermoedelijk een administratieve fout gemaakt. Merk op dat de naam niet klopt en dat u van hen een bewijs wil zien dat ze effectief mogen optreden voor de houder van het recht en uw gegevens gekregen hebben van de douane.

Weet dat het in principe wel mogelijk is dat de kost voor de vernietiging op u verhaald wordt, ook al kan niet worden bewezen dat u wist dat het ging om namaak (om een zeer lang verhaal kort te houden).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 04 dec 2015 15:09

Je mag je gelukkig prijzen dat de verkoper het geld terug heeft gestort, de vernietiging zal je moeten betalen daar zijn ze niet makkelijk mee.
Wel opletten want normaal kan je nog een fikse boete krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Californialove
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 04 dec 2015 15:14

Volgens mij tref ik hier nochtans geen schuld... de verkoper had enkele 100'en review, waarvan de meeste 4 of 5 sterren waren en bevestigden dat het om een refurbished iPhone ging. Ik kon dus niet weten dat het om namaak ging...

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 04 dec 2015 15:24

Als de prijs onder de toenmalige marktwaarde lag, wordt u geacht te vermoeden dat het om namaak gaat.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 04 dec 2015 15:26

@california Maakt niet uit, het is een burgerlijke schadevergoeding en het principe van objectieve aansprakelijkheid speelt voor deze inbreuken. Indien het goed nagemaakt was en u bent de bestemmeling/invoerder, dan bent u aansprakelijk voor die kosten, zeker indien zoals LeenW opmerkt de prijs gevoelig onder de normale verkoopprijs lag. Bij een strafzaak zou het anders liggen maar dat is het dus niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#7 , 07 dec 2015 12:01

8 maanden geleden. iPhone 5C. 290 euro.
Dat lijkt mij inderdaad de marktwaarde van de iPhone 5C van dat moment.

Dit dus gericht op het commentaar dat de TS dient geweten te hebben dat het om namaak ging.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 07 dec 2015 12:26

Als de marktwaarde van €290 hier is op dat ogenblik, is het toch onverstandig iets te gaan kopen in het buitenland, met alle risico van dien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 07 dec 2015 14:28

werd het effectief als een refurbished verkocht? kan je dat aantonen met de advertentie of de bevestiging van de bestelling?

Vanaf welke site en welk land werd dit product verkocht?

Californialove
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 08 dec 2015 14:54

het werd verkocht als refurbished (used), de prijs die ik betaalde ( €290) was een 15 a 20 euro goedkoper dan hier op dit moment. Dom van mij, maar aan de andere kant: ik vond het een geloofwaardige prijs en voor die 20€ kan je toch al eens een pintje gaan drinken als student..

product werd verkocht van Singapore, dus dit zou je wel kunnen zien als een land waar veel namaak vandaan komt... maar toch.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 08 dec 2015 15:19

Die 290 €, was dat vóór transportkosten, invoerrechten en BTW en werd dat als zodanig aangegeven als waarde? Was de verkoper een officiële verdeler of gemachtigd refurbished iphones te verkopen?

Enfin, het probleem ligt niet daar, het probleem is dat de douane op het punt van invoer een inbreuk heeft vastgesteld na contact met de rechthouder en deze opdracht heeft gegeven de gsm te vernietigen. Op basis van een bepaling in de namaakverordening mag de rechthouder dan die kost bij u als invoerder recupereren volgens nationale (burgerlijke) procedure. U kan nu ofwel betalen, en dan verdwijnt het dossier, ofwel de zaak laten voorkomen.

In dat laatste geval zal de vertegenwoordiger van de rechthouder niet alleen de vernietigingskost vorderen van u maar ook een aantal dure experts laten opdraven die een cijfer plakken op de schade voor hun zakencijfer, voor hun reputatie etc etc. In plaats van met een claim van 100 EUR riskeert u te worden geconfronteerd met een claim die vele malen hoger is. De vraag is: wil u die gok wagen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 08 dec 2015 19:43

Kocht je namaak buiten de Europese Unie, dan riskeer je inbeslagname en vernietiging van de namaakgoederen. De wet voorziet ook boetes tot
€ 500.000 en een gevangenisstraf tot drie jaar. Deze sancties gelden zowel voor consumenten als voor handelaars.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”