garantie ?

jef007
Topic Starter
Berichten: 1680

garantie ?

#1 , 22 nov 2015 14:36

Ik ben handelaar en heb in juli vorig jaar een nieuw toestel gekocht ( wordt gebruikt in mijn magazijn) dat niet naar behoren werkt.
Ik ben me ervan bewust dat ik als handelaar geen garantie heb.
Het aankoopfactuur vermeldt wel een garantie van 1 jaar. ( ofschoon een garantie van één jaar eigenlijk niet kan voor een nieuw toestel)
Kan ik beroep doen op de garantie van 2 jaar voor dit nieuw toestel?
Welke rechtbank is hier bevoegd want dit toestel heeft nooit naar behoren gewerkt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 nov 2015 14:58

Zoals u zelfs aanhaalt, u heeft geen recht op de wettelijke garantie voor consumenten. Wel kan u beroep doen op de garantie die men u geeft (als commerciële geste), dus in uw geval 1 jaar zoals vermeld op het aankoopformulier.

Naar ik meen is de rechtbank van koophandel (eerste aanleg) in uw geval bevoegd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 22 nov 2015 15:11

Koopt u iets voor professioneel gebruik, dan speelt alleen de commer­ciële garantie van de leverancier, en die kan helaas minder gunstig zijn...
In u geval is de vermelding op de factuur van 1 jaar garantie wettelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 nov 2015 11:27

Ik ga ervan uit dat u niet over een conventionele garantie ter zake beschikt.

Als handelaar kan u wel toepassing maken van art.1641-1649 Burgerlijk Wetboek inzake Vrijwaring voor gebreken van de verkochte zaak:
“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.Art.1643 Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.Art.1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.Art.1645 Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.Art.1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.Art.1647.Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald. Maar het verlies door toeval veroorzaakt is voor rekening van de koper.Art.1648.De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jef007
Topic Starter
Berichten: 1680

#5 , 24 nov 2015 16:42

bedankt J. Demoor
is dit dan een zaak voor de vrederechter of een andere rechter?

Terug naar “Consumenten Koop”