Pagina 1 van 1

Foutieve opmeting door Leverancier ramen

Geplaatst: 12 nov 2015 17:56
door Berteke
Beste,

Begin oktober tekende ik in op een offerte voor ramen en deuren bij een onderneming. De zaakvoerder beloofde me meermaals mondeling dat de ramen voor 2016 geplaatst konden worden, zodat we nog konden genieten van de renovatie premie van 2015 (verluchtingssysteem niet verplicht).
De zaakvoerder kwam de ramen opmeten in mijn bijzijn en stuurde mij de offerte met de opgemeten afmetingen door ter informatie (de offerte was reeds getekend).

Nu een maand na datum doken er enkele onaangename ontwikkelingen op:

Per toeval hebben we de afmetingen van de leverancier gecontroleerd en kwamen we tot de constatatie dat deze voor 60% van de ramen niet in orde was en bijgevolg de bestelde ramen niet zouden passen.
Toen we hiermee naar de zaakvoerder gingen, werd ons de schuld in de schoenen geschoven. We zouden de meting gecontroleerd moeten hebben en zouden moeten opdraaien voor de extra kosten De ramen worden namelijk bij een externe firma besteld en kunnen niet meer aangepast worden.
Gezien we reeds 50% van de offerte als voorschot diende te voldoen. Had ik graag mijn rechten in deze situatie achterhaald.

1. Moeten wij opdraaien voor de extra kosten omwille van foutieve metingen door de leverancier zelf?
2. Omwille van deze fout zullen we niet meer kunnen genieten van de huidige renovatie premie en nog extra kosten moeten maken. Kunnen we deze verhalen op de leverancier?
3. Bij de specificatie van de deur werd ons een speciale vloerafsluiting beloofd. Weken na de offerte kregen we melding dat dat type vloerafsluiting niet beschikbaar was bij die leverancier en dat een normale Duitse afsluiting (veel goedkopere) geleverd zou worden. Hoe kan ik hiervoor compensatie bekomen?

Het is een delicate situatie vermits we nog moeten samenwerken met de leverancier om tijdig onze ramen te bekomen. Toch had ik me graag geïnformeerd naar mijn rechten en plichten.

Alvast bedankt!

mvg,
Bert

Re: Foutieve opmeting door Leverancier ramen

Geplaatst: 12 nov 2015 19:55
door mava105
Lees eens grondig het document met de afmetingen van de ramen. Staat hier nergens dat je ze moet nazien? (bij de kleinen lettertjes)
Hoe groot zijn de verschillen? Indien dat maar 1 à 2 cm is speelt dat geen rol, omdat de opening in het metselwerk gewoonlijk een 10 cm groter is dan de dagmaat. Zijn ze kleiner dan de dagmaat is er wel een groot probleem.

Re: Foutieve opmeting door Leverancier ramen

Geplaatst: 13 nov 2015 00:33
door Berteke
Beste,

Bedankt voor je reactie.

In de algemene voorwaarden staat enkel info over de betalingen en garantie etc. Geen voorwaarden die ons aansprakelijk zouden kunnen stellen. Wel heeft hij zich ingedekt betreffende de levertermijnen. Hier zullen we de kosten en de geleden schade op ons moeten nemen.

Het probleem is dat na aftrek van de 5cm marge de dagmaten nog steeds een 5 tot 12cm te groot zijn! Hierdoor passen ze gewoonweg niet in de openingen.
De leverancier komt zaterdag opnieuw opmeten maar wil de correctie van de ramen op ons verhalen.

We zijn ten einde raad...

Re: Foutieve opmeting door Leverancier ramen

Geplaatst: 13 nov 2015 11:36
door bartvdv
Natuurlijk moet de klant dat niet nameten. De klant is helemaal geen specialist ter zake. Dat is de verantwoordelijkheid van de firma. Hoe weet de klant waarmee hij rekening moet houden bij het opmeten ? Het enige dat de klant zou moeten nakijken is bv. een opendraaiende vleugel of een draaikip-stand of andere opties.

Je vraagt toch ook niet aan de klant om na te kijken of een fundering diep genoeg is.

Re: Foutieve opmeting door Leverancier ramen

Geplaatst: 13 nov 2015 12:05
door k.b.
Natuurlijk moet de klant dat niet nameten. De klant is helemaal geen specialist ter zake. Dat is de verantwoordelijkheid van de firma. Hoe weet de klant waarmee hij rekening moet houden bij het opmeten ? Het enige dat de klant zou moeten nakijken is bv. een opendraaiende vleugel of een draaikip-stand of andere opties.

Je vraagt toch ook niet aan de klant om na te kijken of een fundering diep genoeg is.
Indeed ....

We kunnen van een klant verwachten dat hij bvb de kleur gaat controleren , alsook het aantal ramen , eens kijkt dat er rolluiken zijn voorzien waar deze gevraagd werden ... en dat er bvb achteraan een schuifraam zit en geen groot vast raam ...
Tevens ook bvb technische keuzes indien deze gevraagd werden ... bvb plaatsing met "waterleest" of op" rubber" (plaatsing op "waterleest" heeft zo geen kapjes en gaatjes in de onderbalk maar is een meerkost ...

Maar zeker geen maatcontrole die rekening houdt met de plaatsingsmethode ...
Niet alle ramen komen immers evenveel achter de slag bvb

TS dient in eerste instantie het hoofd koel te houden ... en ik zou hem aanraden "vandaag" even de zijlijn op te zoeken en zijn archi desgevallend even in de bres te laten springen ...

k.b.

Re: Foutieve opmeting door Leverancier ramen

Geplaatst: 13 nov 2015 12:08
door Weo
Dit is een fout van de leverancier. Er is sprake van niet-conformiteit van de goederen, wanprestatie.
De leverancier mag zijn fout herstellen. Jij moet hier niets extra voor betalen.

Breng hem op de hoogte dat je verwacht dat alle ramen de juiste grootte zullen hebben en correct geplaatst zullen worden, zoals bepaald in de overeenkomst. Hij dient de fout opgemeten ramen kosteloos te herstellen of te vervangen.
Als dit niet gebeurt zal u het recht hebben om de koop te ontbinden of een passende prijsvermindering te krijgen. Misschien moet u dit nog niet vermelden om de zaken niet op de spits te drijven.

Probeer het op te lossen door goed te communiceren. Wijs de andere partij op haar wettelijke plichten en doe dit op een rustige wijze. Maak hen duidelijk dat dit nu eenmaal de situatie is, dat ze helaas hun professionele plichten niet zijn nagekomen en dat het niet correct is om dit af te schuiven op u.

Als de situatie ontspoort, zou ik eens langsgaan bij een advocaat. Het is een redelijk duidelijke zaak.