Leveringen "op zicht" ontvangen

MathiasBe
Topic Starter

Leveringen "op zicht" ontvangen

#1 , 09 nov 2015 18:31

Ik heb een tijdje geleden een bestelling geplaatst bij X, ik kocht speciale 2 euro munten als cadeau voor iemand. Ik heb het pakketje goed ontvangen en direct betaald. Maar nu kreeg ik vorige week opnieuw een pakketje van X in de bus... Ze hebben het over een maandelijkse uitgave die op zicht wordt verstuurd. Ik stuurde onmiddellijk een mail naar X om te zeggen dat ik geen leveringen op zicht meer wens te ontvangen en dat ik graag de nodige instructies kreeg om het pakket op hun kosten terug te sturen. Ik kreeg vandaag het volgende antwoord :

"Hartelijk dank voor uw mededeling.

U had bij ons voor de speciale startuitgifte prijs diverse
artikelen besteld. Misschien heeft u op de bestelkaart over het
hoofd gelezen, dat er van ons maandelijks een verdere uitgifte uit
deze verzamelingen vrijblijvend op zicht toegestuurd zou worden.

Het is verder geen probleem, want u kunt bij X uw opdracht
altijd in iedere vorm opzeggen en u heeft altijd een 14 dagen
teruggaverecht! U betaalt dus alleen maar dat, wat u behoudt.
Naar aanleiding van uw mededeling hebben wij natuurlijk alle
verdere leveringen voor deze serie stop gezet.

Stuurt u ons a.u.b. het van u niet gewenste gewoon terug.
Denkt u er a.u.b. aan, dat u de retourzending voldoende frankeert,
want ongefrankeerde zendingen kunnen wij niet meer aannemen.
Bij voorbaat dank.

Voor verdere vragen staan wij altijd voor u klaar.

Met vriendelijke groet,
X"

Ik heb al aardig wat opzoek werk gedaan en vond o.a. in de wet handelspraktijken dat ik ongevraagde bestellingen niet hoef terug te zenden noch te betalen.
Wat adviseren jullie hier te doen?

Alvast bedankt
mvg
Mathias

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 nov 2015 18:33

Maar ik begrijp dat het in hun leveringsvoorwaarden staat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MathiasBe
Topic Starter

#3 , 09 nov 2015 18:36

dit zijn hun algemene voorwaarden die op hun site staan.

1. Ons adres is: X, België,

2. Onze prijzen zijn incl. de wettelijke BTW. Drukfouten en vergissingen voorbehouden. Wij leveren zolang de voorraad strekt (uitverkocht voorbehouden). De geleverde producten blijven tot volledige betaling ons eigendom. Wij behouden ons het recht voor, enkele betalingsmogelijkheden uit te sluiten.

3. Tevens ontstaan er aanvullende, evenredige verzendkosten voor porto, verpakking en verzekering. Binnen België betaalt u over het algemeen € 3,50 per rekening, indien u met een acceptgiro (kredietwaardigheid vereist) betaald. Wilt u tegen rembours betalen, ontstaan er hogere kosten.

4. Door de acceptatie onzerzijds, ontstaat een overeenkomst tussen u en X. Dit kan ook door de toezending van producten ontstaan.

5. Ons distributiecentrum is in Eupen.

6. Wij behouden ons het recht, bestellingen te begrenzen op huishoudelijke aantallen en bij nieuwe klanten indien nodig de levering enkel tegen voorruitbetaling of onder rembours te versturen.

7. Mocht er iets niet in orde zijn met de geleverde producten, vragen wij u hierbij, de producten samen met een kopie van de rekening terug te sturen. Deelt u ons hierbij a.u.b. mede wat er mis gegaan is, zodat wij dit kunnen corrigeren. De retourzending moet naar dit adres: X Wij zullen het product zo snel mogelijk vervangen, of de fout herstellen. Natuurlijk kunt u ook afzien van vervanging, een tegoed laten noteren of uw geld retour vragen bij vermelding van uw bankrekeningnummer, uw bank en uw volledige adres. U heeft 2 jaar garantie. Bij reclamatie’s of retourzendingen wendt u zich a.u.b. aan het hierboven genoemde adres.

8. U heeft het recht, het contract zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen te annuleren. Dit opzegtermijn begint op zijn vroegst vanaf het moment van ontvangst van het product. Om het opzegtermijn in acht te nemen is het voldoende het product of de opzegging binnen de aangegeven tijd aan ons op te sturen. Een bepaalde vorm van opzeggen is niet noodzakelijk. Bij een effectieve annulering bent u verplicht de producten in zijn geheel aan ons terug te sturen (en wel aan dit adres: X). Retourzendingen dienen voldoende gefrankeerd te worden. Behalve als de geleverde producten niet met de bestelling overeenkomen. Neemt u in dit geval contact op met onze klantendienst. Bij gerechtvaardigde gebreken of fouten ontvangt u van ons porto voor het terugsturen van de producten, neemt u in ieder geval van tevoren contact op met onze klantendienst om de retourzending op te helderen. Neemt u in ieder geval in acht, dat wij op basis van de zeer hoge kosten, die aan ons worden berekend door de post bij een ongefrankeerde zending, wij geen ongefrankeerde zendingen aan kunnen nemen.

9. De klant is verplicht, de producten zorgzaam te behandelen. De klant mag de producten voorzichtig controleren. De waardevermindering, die ontstaan door gebruik van de producten boven de normale controle uit, komt voor rekening van de klant.

10. De klant heeft een recht tot compensatie, alleen wanneer zijn tegeneis rechtsgeldig is en door ons geaccepteerd werd. De klant kan zijn recht van terughouding slechts uitoefenen, wanneer zijn tegeneis uit dezelfde overeenkomst stamt.

11. Mocht X besluiten, de vordering aan een incassobureau verder te geven, zal dit bureau het openstaand bedrag met 15%, minimum 35,- €, verhogen

Reclame

MathiasBe
Topic Starter

#4 , 09 nov 2015 18:37

Maar ik vraag me vooral af of dit wel mag. Want ze sturen maandelijks pakketjes op zonder je iets besteld hebt?

LeenW

#5 , 09 nov 2015 18:46

Voorwaarden die onwettig zijn, kunnen niet afgedwongen worden.

roharro

#6 , 09 nov 2015 19:35

Blijbaar hebt u een contract afgesloten want:
" U heeft het recht, het contract zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen te annuleren."
en
"Misschien heeft u op de bestelkaart over het
hoofd gelezen, dat er van ons maandelijks een verdere uitgifte uit
deze verzamelingen vrijblijvend op zicht toegestuurd zou worden."

Ik veronderstel dat u de bestelkaart ondertekend of bevestigd hebt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2015 19:56

Daarbij komt dan nog dat het geleverde veelal rommel is, en bij verkoop helemaal niet de oorspronkelijke waarde haalt.

Terug naar “Consumenten Koop”