ingebreke blijven van een creche

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

ingebreke blijven van een creche

#1 , 05 nov 2007 09:53

Ik ben niet zeker dat dit onder de correcte rubriek wordt geplaatst, als dit niet het geval is dan kunnen de mod's vanzelfsprekend dit bericht op de juiste locatie zetten.

Ik heb enige tijd geleden een contract afgesloten met een creche. Hierin werd afgesproken mijn baby op te vangen vanaf een bepaalde datum. De creche weigerde echter mijn baby op te vangen vanaf die contractueel afgesproken datum en liet mijn baby pas een maand later toe. Dit heeft de relatie met de creche natuurlijk behoorlijk verziekt en we hebben dan ook weinig vertrouwen meer in deze creche.
Bij verbreking van het contract van mijnentwege is er een fikse schadevergoeding voorzien. Ik veronderstel dat ik echter de creche in gebreke kan stellen wegens. Er is echter bij het in gebreke blijven van de creche geen schadevergoeding voorzien in het contract. Ergens heb ik het gevoel dat ik hier wel recht op heb.
Welke schadevergoeding kan ik eisen wanneer ik een ingebrekestelling aangetekend verstuur naar de creche ? Hoef ik mijn gemaakte kosten te bewijzen die ik heb gemaakt door het ingebreke zijn van de creche of kan ik hier een ander bedrag op plaaten? Ik was van plan x-aantal maal het maandbedrag te eisen (400 €/maand).

Goede raad is welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 nov 2007 12:44

“Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1147.De schuldenaar wordt, indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding, hetzij wegens niet uitvoering van de verbintenis, hetzij wegens vertraging in de uitvoering, wanneer hij niet bewijst dat het niet nakomen het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, en hoewel er zijnerzijds geen kwade trouw is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen‘ vereist in principe een aangetekende ingebrekestelling.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”