geldigheid contract ?

bpeeters
Topic Starter
Berichten: 3

geldigheid contract ?

#1 , 28 okt 2015 15:02

Ik ben een tijd geleden met mijn (invalide) moeder naar pallen in duitsland gegaan, om keukens te bekijken.

Hier is een verkoper echter vrij opdringerig geweest, en omdat mijn moeder dringend naar het toilet moest zei ze maar te tekenen (om dus weg te kunnen)... ik weet dat dit de foute manier geweest is, maar als je bij een opdringerige verkoper zit, je moeder naar het toilet moet, en in het buitenland...

Daardoor doet zich nu het volgende voor:

- het contract is in het duits, de algemene voorwaardes -die achteraan op het contract stonden- ook enkel in het duits

- de verkoper heeft hier met geen woord over gerept, ook niet dat er een schadevergoeding schuldig zou zijn moest de aankoop niet (kunnen) doorgaan (doordat het geld momenteel niet beschikbaar is, de verkoper was hier overigens van op de hoogte dat dit nog moest nagekeken worden!)

- hoewel het contract op naam van mijn moeder staat, is het door mij gehandtekend

- op het contract staat verder een prijs, berekend met 19 en 21 procent btw, hoewel volgens de verkoper "alles aan 6%" zou zijn (heeft me ook het papier van huis ouder dan... laten invullen - dat was wél in het nederlands) - 19 en 21 kan je toch niet op 1 contract hebben gezien het ene belgisch is, en het andere duits?

ik weet dat je bij een aankoop normaal alles zélf en correct moet nakijken, maar door de opdringerigheid en de nood van mijn moeder om naar het toilet te gaan is dit in dit geval spijtig genoeg anders verlopen.

ik heb ook via mail proberen dit (nogmaals) uit te leggen, inclusief dat ik op een latere datum terug zou willen komen (als er dus middelen beschikbaar zijn), maar dit lijkt geen zoden aan de dijk te brengen.

Gezien mijn moeder de financiele middelen niet heeft om die keuken te kopen nu, en gezien de -mijns insziens- vreemde onderdelen van het contract (naam /= handtekening, voorwaarden enkel in het duits, 2 verschillende btw percentages uit 2 landen) vroeg ik me af of hier een manier is om zonder schadevergoeding af te zien van deze overeenkomst, gezien ze namelijk 25% eisen, wat toch ook een groot bedrag is en niet zomaar even beschikbaar...
deze eisen ze overigens over het bedrag zonder korting en aan 19 en 21 procent btw, ipv aan de effectieve 6% (daar is in het contract zelf nergens melding van zelfs!)

Dit zou zijn voor gemaakte kosten e.d., maar er zijn nog geen werken of opmetingen uitgevoerd, dus ik weet ook niet onmiddelijk welke kosten ze zouden gehad hebben?

hopelijk dat jullie me hier enig inzicht en hulp in kunnen bieden.

Mvg,
Bjorn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 okt 2015 15:07

- Als u tekent, bent u akkoord. Zelfs al staat het in het Chinees, het maakt niet uit.
- BTW hangt af van de locatie en ouderdom van de woning (en nog een aantal kleinere factoren). Zonder attest 6% btw dat u hen moet geven, zal het steeds 21% zijn in België. 19% zal vermoedelijk voor Duitsland zijn.
- Druk is normaal bij een verkoper
- Die 25% schadevergoeding is mogelijk, maar dat moet dan op het contract staan, lees dat dus eerst na.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 28 okt 2015 15:21

Was dit op een tentoonstelling of in de winkel zelf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bpeeters
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 okt 2015 15:50

- dus het feit dat de informatie die gegeven was foutief was, maakt niet uit als er getekend is en in de duitse voorwaardes iets anders stond?
- het huis is 30 jaar oud, dus die 6% klopt hier wel. het papier heeft hij me ook laten invullen, maar daar vind ik op het contract niets van terug, ook niet wat aan 6% en 21% zou moeten zijn, hoe meer ik het contract bekijk, hoe meer het lijkt dat de bedragen helemaal niet (kunnen) kloppen
- ze hebben me (achteraf, via mail, toen ik dat vroeg) de voorwaarden in het nederlands gestuurd, daar staat dit inderdaad op. maar dit berekenen ze op de prijs die op het contract staat, die volgens mij ook niet kan kloppen?
- het was, spijtig genoeg, in de winkel zelf... dus het bedenkrecht heb ik inderdaad niet kunnen gebruiken.

ik heb het contract en de doorgemailde nederlandse av hier gezet: https://mega.nz/#F!Llk1HbZK!vYvSyuqa3yeYn6W37IAOxQ voor als iemand het eens zou willen zien.
gezien mijn moeder geen tussenkomst krijgt, en haar rekening er "niet bepaald goed voorstaat" (was ik niet van op de hoogte vooraf), zou ik echt niet weten hoe dit betaald te krijgen...

bpeeters
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 okt 2015 23:03

nog even aan toevoegen:

- de av (in het duits, weliswaar) stond aan de achterkant van het contract en is niet getekend
- de prijzen (zoals te zien in de link) zijn niet duidelijk wat welke prijs heeft, en wat onderhevig is aan welk btw tarief
- ik heb dezelfde dag als het tekenen nog een mail terug gestuurd

kunnen dit enigszins zaken zijn die me hierbij nog kunnen helpen?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 29 okt 2015 07:45

Wie staat er op de bestelling genoteerd als koper, uw moeder of u (adres van levering speelt geen rol)? Indien uw moeder dan kan enkel worden vastgesteld dat zij niet ondertekend heeft. Er kan dan m.i. niet aangetoond worden dat er wilsovereenstemming bestond tussen koper en verkoper, een essentieel element van een koop.

Als u nu natuurlijk 20 mails heeft zitten zenden waaruit blijkt dat de vork anders aan de steel zit dan heeft dit uiteraard een invloed.

Los daarvan is die schadevergoeding aan de hoge kant, kan zijn dat het zo in het contract staat maar de wet op de handelspraktijken bepaalt dat overmatige vergoedingen kunnen worden geherkwalificeerd. Daar kan zeker over worden gediscussieerd.

Ik zou u aanraden naar een advocaat te stappen die gespecialiseerd is in consumentenrecht/verbintenissenrecht en daar in eerste instantie advies te vragen. Het zou een goede investering kunnen zijn.

Abstractie makend daarvan was het uiteraard oerdom om a) te gaan shoppen zonder geld om iets te kopen b) snel een handtekening te zetten omdat iemand naar het toilet moet (begin niet aan kinderen of indien u er heeft, neem ze niet mee naar een showroom of het betekent uw financiële ondergang).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”