Ik ben een tijd geleden met mijn (invalide) moeder naar pallen in duitsland gegaan, om keukens te bekijken.
Hier is een verkoper echter vrij opdringerig geweest, en omdat mijn moeder dringend naar het toilet moest zei ze maar te tekenen (om dus weg te kunnen)... ik weet dat dit de foute manier geweest is, maar als je bij een opdringerige verkoper zit, je moeder naar het toilet moet, en in het buitenland...
Daardoor doet zich nu het volgende voor:
- het contract is in het duits, de algemene voorwaardes -die achteraan op het contract stonden- ook enkel in het duits
- de verkoper heeft hier met geen woord over gerept, ook niet dat er een schadevergoeding schuldig zou zijn moest de aankoop niet (kunnen) doorgaan (doordat het geld momenteel niet beschikbaar is, de verkoper was hier overigens van op de hoogte dat dit nog moest nagekeken worden!)
- hoewel het contract op naam van mijn moeder staat, is het door mij gehandtekend
- op het contract staat verder een prijs, berekend met 19 en 21 procent btw, hoewel volgens de verkoper "alles aan 6%" zou zijn (heeft me ook het papier van huis ouder dan... laten invullen - dat was wél in het nederlands) - 19 en 21 kan je toch niet op 1 contract hebben gezien het ene belgisch is, en het andere duits?
ik weet dat je bij een aankoop normaal alles zélf en correct moet nakijken, maar door de opdringerigheid en de nood van mijn moeder om naar het toilet te gaan is dit in dit geval spijtig genoeg anders verlopen.
ik heb ook via mail proberen dit (nogmaals) uit te leggen, inclusief dat ik op een latere datum terug zou willen komen (als er dus middelen beschikbaar zijn), maar dit lijkt geen zoden aan de dijk te brengen.
Gezien mijn moeder de financiele middelen niet heeft om die keuken te kopen nu, en gezien de -mijns insziens- vreemde onderdelen van het contract (naam /= handtekening, voorwaarden enkel in het duits, 2 verschillende btw percentages uit 2 landen) vroeg ik me af of hier een manier is om zonder schadevergoeding af te zien van deze overeenkomst, gezien ze namelijk 25% eisen, wat toch ook een groot bedrag is en niet zomaar even beschikbaar...
deze eisen ze overigens over het bedrag zonder korting en aan 19 en 21 procent btw, ipv aan de effectieve 6% (daar is in het contract zelf nergens melding van zelfs!)
Dit zou zijn voor gemaakte kosten e.d., maar er zijn nog geen werken of opmetingen uitgevoerd, dus ik weet ook niet onmiddelijk welke kosten ze zouden gehad hebben?
hopelijk dat jullie me hier enig inzicht en hulp in kunnen bieden.
Mvg,
Bjorn