VW auto gekocht

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

VW auto gekocht

#1 , 04 okt 2015 20:47

Beste,

Ik heb in mei 2015 een VW Sharan (diesel) tweedehands gekocht bij een erkende VW-dealer.

Sinds dit weekend weet ik dat mijn wagen "sjoemelsoftware" heeft.

Is er een mogelijkheid dat ik een deel van mijn geld kan terugkrijgen? Want ik voel me nu bekocht. Heb eigenlijk te veel betaald voor deze auto. Mede doordat zijn uitstootnormen zo goed waren, heb ik gezwicht voor diesel. Dit is de eerste keer, altijd op benzine gereden.
Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 okt 2015 21:26

VW gaat de dieselmotoeren aanpassen. U zal dus in dat geval geen geld kunnen terugkrijgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 05 okt 2015 00:00

Dank zij de sjoemelsoftware is er een (klein) reel minderverbruik en dus een lagere reele CO2 waarde. Dank je wel VW. ;-). Je zal wel - zoals iedere dieselkoper - gezwicht zijn voor t lagere verbruik (in euro's)

Helaas werd er gesjoemeld met de EGR systemen waardoor (veel) meer NOx uitgestoken werd wat smog en zure regen veroorzaakt. Foei VW maar wel goed voor de motor (en minder herstellingskosten voor de eigenaar). Idemdito voor fijn stof. VW moet dit rechtzetten voor t milieu maar uw portefeuille zal er op termijn ongelukkiger van worden.

VW heeft natuurlijk geflaterd (en ws is dit pas het topje van een ijsberg) en zal daar de prijs voor betalen maar voel je nu ook weer niet persoonlijk opgelicht.

PS : regering zou alvast versneld de diesel (zoals in de USA) zo n 10% duurder kunnen maken dan benzine (met compensernde maatregelen voor de transportsector en sommige groepen van zelfstandigen) om de dieselvervuiling aan te pakken. Diesel is in de USA duurder omdat dieel destilleren duurder is dan benzine brouwen.

ps ben zelf ook n hoofdzaak dieselrijder

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 okt 2015 09:41

Is dat dan geen verborgen gebrek en moedwillig weggestoken door de verkoper.? Zoals in de bouw,

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2015 10:18

VW gaat de dieselmotoeren aanpassen. U zal dus in dat geval geen geld kunnen terugkrijgen.
VW gaat zijn motoren niet zodanig kunnen aanpassen dat ze EN de uitstootnorm die ze adverteren (of adverteerden) halen EN hetzelfde vermogen kunnen leveren. Als ze daar wel technisch toe in staat waren hadden ze nooit de sjoemelsoftware gebruikt. Met andere woorden, ook na de aanpassing heb je als consument nog steeds niet gekregen wat je beloofd is en waar je voor betaald hebt.
Concreet is het op dit moment nog een beetje koffiedik kijken wat voor gevolgen dit gaat hebben qua schadevergoedingen en of VW dit gaat proberen uit eigen initiatief met zijn clienteel te regelen of dat het via rechtzaken moet gebeuren.

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#6 , 20 nov 2015 08:08

Ik was dus niet alleen met dit idee.
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri ... brek.dhtml

Ondertussen ben ik aangesloten bij het advocatenkantoor dat een groepsvordering wil instellen tegen VW/D'Ieteren.

Ik hou jullie op de hoogte van het verloop van de zaak.
Vriendelijke groeten,

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 nov 2015 15:43

Dieselgate is midden september 2015 losgebarsten.
De dealer kan dus zeggen dat hij u het voertuig te goeder trouw verkocht heeft - net als zijn nieuwe voertuigen.

De verkoop van #dieselgate voertuigen nà ontvangst van een brief van VW / d'Ieteren met melding dat het voertuig in het schandaal betrokken is, is eigenlijk wettelijk verboden - deze voertuigen voldoen niet meer aan hun goedkeuring, en de eigenaar is daarvan op de hoogte gebracht.

Typisch doet de Belgische overheid niets, maar eigenlijk zou ze het herschrijven en verder gebruik van deze voertuigen moeten beletten ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2015 17:33

De dealer kan dus zeggen dat hij u het voertuig te goeder trouw verkocht heeft - net als zijn nieuwe voertuigen.
Een beroepsverkoper wordt vermoed het verborgen gebrek gekend te hebben.

Dé vraag is wel: wat is de schade?

Als ik het goed begrepen heb worden de testen afgenomen in labo omstandigheden zodat bij geen enkele wagen de bij de test gemeten uitstoot beantwoordt aan de werkelijkheid.

Wat zou het resultaat van de test geweest zijn zonder de sjoemelsoftware? Is dat niet de eerste vraag die moet beantwoord worden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 nov 2015 20:56

De dealer kan dus zeggen dat hij u het voertuig te goeder trouw verkocht heeft - net als zijn nieuwe voertuigen.
Een beroepsverkoper wordt vermoed het verborgen gebrek gekend te hebben.
Het gebrek was ook voor beroepsverkopers goed verborgen.
Het werd zelfs succesvol verborgen voor de goedkeuringsinstanties, die zelf de onregelmatigheid ook niet ontdekt hebben.

Dat gebeurde maar toen een paar onderzoekers de voertuigen op een rollenbank voor vierwiel-aangedreven voertuigen zetten zodat de achterwielen eveneens draaiden.
Bij de officiële uitstoot-test draaien enkel de aangedreven wielen op een rollenbank.

Als ik het goed begrepen heb worden de testen afgenomen in labo omstandigheden zodat bij geen enkele wagen de bij de test gemeten uitstoot beantwoordt aan de werkelijkheid.
Dat is inderdaad bijna altijd zo, en het was ook al jaren geweten dat de test allesbehalve realistisch is - zowel inzake verbruik als uitstoot - maar doet er hier niet toe.

Probleem is dat VAG ook ging sjoemelen in labo-omstandigheden.
Waar andere merken dan tenminste in de vastgelegde labo-omstandigheden nog de normwaarden haalden, lukte dat bij VAG niet zonder de sjoemelsoftware.

Andere voertuigen rijden met dezelfde sturing tijdens de test en in normale omstandigheden, en hun effectieve uitstoot ligt reëel dan wel hoger dan de norm, maar veel tot heel veel lager dan bij VAG in reële omstandigheden.

Wat zou het resultaat van de test geweest zijn zonder de sjoemelsoftware?
Hele generaties VAG diesels die niet , of later, of duurder, of later én duurder op de markt zouden gekomen zijn en niet de verbruiks- of prestatiewaarden haalden die ze meekregen.
Totale , grootschalige concurrentievervalsing.


De schade: wettelijk gezien met een nu onverkoopbaar voertuig opgescheept zitten, niet conform aan CoC, tot VW dat rechtzet.
En dat rechtzetten, gaat leiden tot een voertuig met mindere prestaties en hoger verbruik, mogelijk meer onderhoudskosten (bvb door meer roetvorming).

Benieuwd wat ze er aan gaan doen, want eigenlijk hort hier een volledig nieuwe typekeuring bij, conformiteits-check bij technische controle na de aanpassingen, aanpassing van de voertuigpapieren , ...
Of gaat men VW even vertrouwen dat het allemaal wel in orde zal zijn ?

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#10 , 01 feb 2017 13:00

Beste,

Ik heb vandaag (bijna 1.5 jaar na de ontdekking van de sjoemel-software) een brief ontvangen van D'Ieteren om mijn auto te laten aanpassen met de bewuste update.

Weet er iemand of deze update verplicht is?
Ik ben ook aangesloten bij de groepsvordering van Test-Aankoop. Indien ik die update zou laten uitvoeren, maak ik dan nog een kans op schadevergoeding via die vordering?
Vriendelijke groeten,

Terug naar “Consumenten Koop”