De dealer kan dus zeggen dat hij u het voertuig te goeder trouw verkocht heeft - net als zijn nieuwe voertuigen.
Een beroepsverkoper wordt vermoed het verborgen gebrek gekend te hebben.
Het gebrek was ook voor beroepsverkopers goed verborgen.
Het werd zelfs succesvol verborgen voor de goedkeuringsinstanties, die zelf de onregelmatigheid ook niet ontdekt hebben.
Dat gebeurde maar toen een paar onderzoekers de voertuigen op een rollenbank voor vierwiel-aangedreven voertuigen zetten zodat de achterwielen eveneens draaiden.
Bij de officiële uitstoot-test draaien enkel de aangedreven wielen op een rollenbank.
Als ik het goed begrepen heb worden de testen afgenomen in labo omstandigheden zodat bij geen enkele wagen de bij de test gemeten uitstoot beantwoordt aan de werkelijkheid.
Dat is inderdaad bijna altijd zo, en het was ook al jaren geweten dat de test allesbehalve realistisch is - zowel inzake verbruik als uitstoot - maar doet er hier niet toe.
Probleem is dat VAG ook ging sjoemelen in labo-omstandigheden.
Waar andere merken dan tenminste in de vastgelegde labo-omstandigheden nog de normwaarden haalden, lukte dat bij VAG niet zonder de sjoemelsoftware.
Andere voertuigen rijden met dezelfde sturing tijdens de test en in normale omstandigheden, en hun effectieve uitstoot ligt reëel dan wel hoger dan de norm, maar veel tot heel veel lager dan bij VAG in reële omstandigheden.
Wat zou het resultaat van de test geweest zijn zonder de sjoemelsoftware?
Hele generaties VAG diesels die niet , of later, of duurder, of later én duurder op de markt zouden gekomen zijn en niet de verbruiks- of prestatiewaarden haalden die ze meekregen.
Totale , grootschalige concurrentievervalsing.
De schade: wettelijk gezien met een nu onverkoopbaar voertuig opgescheept zitten, niet conform aan CoC, tot VW dat rechtzet.
En dat rechtzetten, gaat leiden tot een voertuig met mindere prestaties en hoger verbruik, mogelijk meer onderhoudskosten (bvb door meer roetvorming).
Benieuwd wat ze er aan gaan doen, want eigenlijk hort hier een volledig nieuwe typekeuring bij, conformiteits-check bij technische controle na de aanpassingen, aanpassing van de voertuigpapieren , ...
Of gaat men VW even vertrouwen dat het allemaal wel in orde zal zijn ?