Annuleren opzegovereenkomst crèche
Geplaatst: 02 okt 2015 17:03
Op 08/09 hebben mijn partner en ikzelf een opvangovereenkomst bij een gesubsidieerde crèche ondertekend voor de opvang van ons kindje (vermoedelijke geboortedatum december 2015) en dit met mei 2016 als startdatum. Om de opvang te bevestigen heb ik vervolgens op 15/09 een forfaitaire waarborg van 250 euro en 120 euro waarborg voor badges en bijdrage afvalverwerking en verzorgingsproducten overgeschreven. Op 23/09 ontvangen we een bevestiging van een crèche die gelegen is net naast mijn werk met de mededeling dat ze een plaatsje hebben voor ons. Vervolgens contacteer ik de crèche telefonisch en per mail om de overeenkomst op te zeggen en met de vraag om de waarborgen terug te storten.
Vandaag telefoneer ik naar de crèche en ontvang het bericht dat ze enkel het bedrag van 120 euro (omdat we zowel de badges als verzorgingsproducten nog niet ontvangen hebben) wensen terug te storten en het bedrag van 250 euro niet teruggeven.
Als reden verwijzen ze naar het ondertekende contract (Artikel betalingen en waarborgen1.2. De beide waarborgen worden niet terugbetaald indien: het kind na de ondertekening van deze opvangovereenkomst, door minstens één van de ouders, niet naar het kinderdagverblijf komt; in dit geval geldt de som als schadeloosstelling voor een tijdelijk niet-ingenomen plaats).
Na mijn aandringen bij het secretariaat, zal de voorzitter me nu hierover terug op bellen volgende week dinsdag of donderdag.
Ik ga echter niet akkoord met de redenering: ons kindje is nog niet eens geboren + ingangsdatum overeenkomst is mei 2016. Dus volgens mij ben ik goed op tijd met de opzeg en dien ik dit nu per aangetekende brief te bevestigen.
Kan iemand me echter raad geven rond de interpretatie van het contract en de stappen die ik nu best onderneem om ook de forfaitaire waarborg terug te krijgen?
In het contract staat het volgende:
Artikel betalingen en waarborgen
1.Waarborgen
1. De forfaitaire waarborg dient binnen de 7 kalenderdagen gestort te zijn. Bij niet-betaling binnen deze termijn vervallen alle rechten op het verkrijgen van de toegewezen plaats. De waarborg dient als garantie voor het niet naleven van de voorwaarden van dit contract.
2. Elk gezin krijgt twee toegangsbadges tot de gebouwen van het kinderdagverblijf in bruikleen. Voor de duur van de bruikleen wordt een waarborg betaald, die binnen de 7 kalenderdagen na de ondertekening van deze opvangovereenkomst betaald moet zijn. Indien de ouders een badge verliezen...
De beide waarborgen worden volledig terugbetaald indien:
- alle rekeningen vereffend zijn
- de badges ingeleverd zijn
- de einddatum van deze opvangovereenkomst gerespecteerd is of de opzegbepalingen nageleefd zijn
- het kind minimum een jaar in het kinderdagverblijf verbleven heeft en de leeftijd van 18 maanden bereikt heeft
De beide waarborgen worden niet terugbetaald indien:
- een openstaande rekening twee maanden na de beëindiging van de opvang nog niet vereffend is
- het kind na de ondertekening van deze opvangovereenkomst, door minstens één van de ouders, niet naar het kinderdagverblijf komt; in dit geval geldt de som als schadeloosstelling voor een tijdelijk niet-ingenomen plaats
- de opzegbepalingen niet nageleefd worden
- de bepalingen van deze opvangovereenkomst niet nageleefd worden
Artikel: Opzegregeling
1. Beide partijen hebben het recht deze opvangovereenkomst op te zeggen. Een opzegtermijn van minstens twee maanden moet gerespecteerd worden, en de opzegging moet gebeuren per aangetekend schrijven. De einddatum van de opvangovereenkomst wordt in voorkomend geval de datum van verzending van het aangetekend schrijven, vermeerderd met twee kalendermaanden.
2. Het kinderdagverblijf kan de opvang eenzijdig en met onmiddellijke ingang beëindigen indien de ouders de contractuele verplichtingen niet nakomen en daardoor de goede werking van het kinderdagverblijf in het gedrang brengen.
3. In onderling akkoord tussen het kinderdagverblijf en de ouders kan de opzegregeling aangepast worden.
4. Indien de ouders de opvangovereenkomst niet tijdig of zonder opzegperiode opzeggen, zullen de bestelde dagen aangerekend worden tot aan de einddatum zoals die vermeld is in het opvangplan bij deze overeenkomst, of, indien die later gewijzigd is, tot aan de nieuwe, gewijzigde einddatum.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet
Vandaag telefoneer ik naar de crèche en ontvang het bericht dat ze enkel het bedrag van 120 euro (omdat we zowel de badges als verzorgingsproducten nog niet ontvangen hebben) wensen terug te storten en het bedrag van 250 euro niet teruggeven.
Als reden verwijzen ze naar het ondertekende contract (Artikel betalingen en waarborgen1.2. De beide waarborgen worden niet terugbetaald indien: het kind na de ondertekening van deze opvangovereenkomst, door minstens één van de ouders, niet naar het kinderdagverblijf komt; in dit geval geldt de som als schadeloosstelling voor een tijdelijk niet-ingenomen plaats).
Na mijn aandringen bij het secretariaat, zal de voorzitter me nu hierover terug op bellen volgende week dinsdag of donderdag.
Ik ga echter niet akkoord met de redenering: ons kindje is nog niet eens geboren + ingangsdatum overeenkomst is mei 2016. Dus volgens mij ben ik goed op tijd met de opzeg en dien ik dit nu per aangetekende brief te bevestigen.
Kan iemand me echter raad geven rond de interpretatie van het contract en de stappen die ik nu best onderneem om ook de forfaitaire waarborg terug te krijgen?
In het contract staat het volgende:
Artikel betalingen en waarborgen
1.Waarborgen
1. De forfaitaire waarborg dient binnen de 7 kalenderdagen gestort te zijn. Bij niet-betaling binnen deze termijn vervallen alle rechten op het verkrijgen van de toegewezen plaats. De waarborg dient als garantie voor het niet naleven van de voorwaarden van dit contract.
2. Elk gezin krijgt twee toegangsbadges tot de gebouwen van het kinderdagverblijf in bruikleen. Voor de duur van de bruikleen wordt een waarborg betaald, die binnen de 7 kalenderdagen na de ondertekening van deze opvangovereenkomst betaald moet zijn. Indien de ouders een badge verliezen...
De beide waarborgen worden volledig terugbetaald indien:
- alle rekeningen vereffend zijn
- de badges ingeleverd zijn
- de einddatum van deze opvangovereenkomst gerespecteerd is of de opzegbepalingen nageleefd zijn
- het kind minimum een jaar in het kinderdagverblijf verbleven heeft en de leeftijd van 18 maanden bereikt heeft
De beide waarborgen worden niet terugbetaald indien:
- een openstaande rekening twee maanden na de beëindiging van de opvang nog niet vereffend is
- het kind na de ondertekening van deze opvangovereenkomst, door minstens één van de ouders, niet naar het kinderdagverblijf komt; in dit geval geldt de som als schadeloosstelling voor een tijdelijk niet-ingenomen plaats
- de opzegbepalingen niet nageleefd worden
- de bepalingen van deze opvangovereenkomst niet nageleefd worden
Artikel: Opzegregeling
1. Beide partijen hebben het recht deze opvangovereenkomst op te zeggen. Een opzegtermijn van minstens twee maanden moet gerespecteerd worden, en de opzegging moet gebeuren per aangetekend schrijven. De einddatum van de opvangovereenkomst wordt in voorkomend geval de datum van verzending van het aangetekend schrijven, vermeerderd met twee kalendermaanden.
2. Het kinderdagverblijf kan de opvang eenzijdig en met onmiddellijke ingang beëindigen indien de ouders de contractuele verplichtingen niet nakomen en daardoor de goede werking van het kinderdagverblijf in het gedrang brengen.
3. In onderling akkoord tussen het kinderdagverblijf en de ouders kan de opzegregeling aangepast worden.
4. Indien de ouders de opvangovereenkomst niet tijdig of zonder opzegperiode opzeggen, zullen de bestelde dagen aangerekend worden tot aan de einddatum zoals die vermeld is in het opvangplan bij deze overeenkomst, of, indien die later gewijzigd is, tot aan de nieuwe, gewijzigde einddatum.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet