Pagina 1 van 2
Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 10:19
door Siegfried
Bij T***-A****** kan je de snelheid van je verbinding testen. Geen unieke test want zo zijn er tientallen. Wat blijkt? Volgens mijn abonnement zou ik een snelheid van 100 moeten halen, echter, in de praktijk blijkt dat nauwelijks 40 te zijn.
Zie artikel krant:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150903_01848078
T-A laat dan weten:
http://www.test-aankoop.be/internet-spe ... mpensation
*****
maandelijkse prijs van uw abonnement
€ 49,39
Downloadsnelheid
beloofd
100,00 Mbps
echte waarde
38,78 Mbps
Uploadsnelheid
beloofd
6,00 Mbps
echte waarde
6,62 Mbps
Wat u te veel betaalt:
Op basis van uw abonnement hebben we het bedrag berekend dat u te veel betaalt aan uw provider.
€ 362
We berekenden dit bedrag door het verschil te maken tussen de downloadsnelheid die uw provider belooft en het gemiddelde resultaat van uw snelheidstesten.
*******
Hoe pakt ik dit aan om een schadevergoeding te krijgen van mijn provider?
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 10:40
door Redrum
Het is uiteraard een momentopname. Maar ik zou de modem eens resetten en opnieuw testen.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 10:44
door Siegfried
Heb ik gedaan en, zoals verwacht, is er geen verandering. Maar, dat is een antwoord wat je van hun klantendienst mag verwachten. En andere dooddoeners. Daar gaat het niet over.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 10:48
door Joeri_J
Hoe heb je dit exact gemeten?
Via een laptop (op stroom of batterij?) of desktop? draadloos? of via kabel?
Heeft u tussen modem en computer volgende staan: switch/router/repeater/... ?
Aan de snelheid dat je aanhaalt vermoed ik : T****
Waar ik zelf bij zit.
kijk ook eens op bvb:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... dsnelheid/
Zelf krijg ik via deze site volgende info:
Gemiddelde snelheid buiten piekuren 90 Mbps 5,4 Mbps
Minimumsnelheid tijdens piekuren (19u-23u) 90 Mbps 5,4 Mbps
Maximumsnelheid tijdens piekuren (19u-23u) 100 Mbps 6 Mbps
Ik doe persoonlijk mee met een SamKnows project (
https://www.samknows.com/ ) en ik haal gemiddeld 88,88 Mbps / 6,11 Mbps volgens laatste maand rapport.
Meet hardware staat rechtstreeks op de modem aangesloten...
tevens maakt u best enkele metingen op verschillende momenten,
en checkt u best ook of u niet over uw limiet van downloaden zit.
Indien uw metingen effectief correct gebeurt zijn contacteert u best uw provider (opnieuw en opnieuw, niet elke persoon aan de telefoon is even bekwaam spijtig genoeg) gelet er dan wel iets fout loopt met de installatie of aansluiting.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 10:56
door Siegfried
Mijn limiet is niet overschreden, verre van. De test van Telenet beschouw ik als niet betrouwbaar, nogal wiedes. TA en de rest zijn sowieso betrouwbaarder en, allemaal rond dezelfde waarden.
Volgens T zou het zijn:
Gemiddelde snelheid buiten piekuren 90 Mbps 5,4 Mbps
Minimumsnelheid tijdens piekuren (19u-23u) 90 Mbps 5,4 Mbps
Maximumsnelheid tijdens piekuren (19u-23u) 100 Mbps 6 Mbps
Volume (inbegrepen in je internetabonnement) 150 GB
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 11:06
door Joeri_J
Hoe heb je dit exact gemeten?
Via een laptop (op stroom of batterij?) of desktop? draadloos? of via kabel?
Heeft u tussen modem en computer volgende staan: switch/router/repeater/... ?
Nog even op bovenstaande antwoorden om het volledige beeld te hebben?
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 11:09
door Siegfried
Laptop op stroom. Speedtest, TA of anderen, zelfde lage snelheid. Switch/router/repeater? Laptop staat op anderhalve meter van de modem aan de muur en draadloze verbinding. Modem is recent model.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 11:30
door Skoldt
De down- en uploadsnelheden zijn bij iedere operator slechts gewaarborgd tot op de plek waar de kabel het huis binnenkomt. Wat vanaf dit punt gebeurt, daar trekt de operator zich niks meer van aan. Ik surfte vroeger in huis draadloos op het wifi signaal van de telenet router. De verbinding was dramatisch. Ik heb ooit aan Telenet advies gevraagd wat ik best zou doen om overal in huis een goed internetsignaal te hebben. Zij stelden toen voor om 3 access points te plaatsen en draadloos te surfen : een grapje dat mij 400€ heeft gekost. Maar ik surfte toen wel draadloos tegen de formidabele snelheid van 3 (!) Mbps

. De gewaarborgde snelheid leek heel ver weg ...
Na een tijdje schoof het voor geen millimeter meer, opnieuw advies Telenet gevraagd en zij zouden mijn access points resetten en hersynchroniseren voor, omdat ik een trouwe klant was, 25€ per stuk, totaal 75€. Omdat het mijn strot uitging om telkens de operator in te schakelen en te betalen voor een niet-structurele oplossing, even ten rade gegaan bij de jeugd. De zoon van een collega is bij mij ter plaatse gekomen en heeft op een uurtje tijd overal kabel kunnen leggen. Ik ben nu rechtstreeks met een netwerkkabel aangesloten op de telenetrouter en surf comfortabel tegen 95Mbps. Kost : 25€ en een Duvel voor de jongeman

. Het verlies van 5Mbps neem ik er met plezier bij....
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 11:32
door Joeri_J
Dan moet u kijken naar welke draadloze verbinding en type u heeft. (zowel instellingen van laptop als modem kunnen hier invloed hebben)
Aangezien u metingen heeft van 38,78 Mbps vermoed ik dat u op 54mbps type verbinding zit.
Steek eens een utp (netwerk) kabel tussen laptop & modem.
En doe dan de metingen eens opnieuw aub.
Over de draadloze snelheid te verbeteren, tevens kijkt u best na naar uw power instellingen.
Sommige laptops werken (zelf onder stroom) niet op volle 100% maar werken op een gebalanceerd power profiel.
Je past dus best je instellingen aan om op volle snelheid en kracht te werken (wat ook vaak ervoor zorgt dat hij warmer word, vandaar dat dit niet altijd default staat)
kijk ook eventueel eens met volgende (of gelijkwaardige) wifi scan tool:
https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-sof ... wifi-free/
Mogelijks zitten er teveel draadloze verbindingen in uw regio die storing kunnen geven...
Ook op mijn.telenet.be eens de instellingen nakijken.
Best neemt u een vast kanaal, en niet automatisch laten bepalen.
Gelet als er teveel in de regio zijn die automatisch bepalen, er nogal vaak ping-pong is, wat performantie verlies geeft.
Kies een kanaal en blijf daarop. (af en toe zelf controleren of er geen andere vaste op dit kanaal zitten die te sterk zijn)
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 11:49
door sloeberken
Ligt ook aan wat u draadloos netwerkkaartje aankan, en welk protocol je gebruikt.
Wifi-standaard Snelheid
802.11b 4,5 Mbps
802.11g 23 Mbps
802.11n 100 Mbps
802.11ac 240 Mbps
Het juiste WiFi-kanaal kiezen.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 12:38
door mava105
Ik heb al die draadloze rommel buiten gezwierd.
PC en printer terug via netwerkkabel. Slechts 1 tablet is draadloos via de modern van Telenet, maar die verbinding is dan ook een pak trager.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 13:43
door Siegfried
Met kabel versus draadloos: 94 Mbps ipv 39 Mbps download en vreemd genoeg is de uploadsnelheid identiek, nl 6 Mbps.
Acrylic WIFI? 50-tal SSID, wat dat ook moge zijn. Veel want ik woon in een straat tussen twee pleinen in een centrumstad met niks dan appartementsgebouwen.
In elk geval nam ik contact op met T. Zal zien wat ze te melden hebben. Zoals je in het artikel kon lezen is deze schijnbare vorm van fraude al lang aan de gang.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 04 sep 2015 14:00
door Joeri_J
Sorry, maar met 50 tal SSID ( => 50 draadloze netwerken van buren) is het meer als normaal dat je maar 39 Mbps haalt.
Daar kan T. niets aan verhelpen.
Het is ook trouwens normaal dat upload op 6Mbps blijft, gelet wifi intern geen verschil geeft tussen up/down load.
Het antwoord van telenet zal dan ook zijn --> kabel gebruiken
Als je persé draadloos wil, investeer in een 5ghz wifi ontvanger voor je laptop. Daar zal minder storing van komen. Maar gelet met zoveel buren kan het ook nog gerust zijn dat je hier niet ten volle geniet van krijgt...
Vrees dat je dus van kale reis bij T. gaat komen, gelet het naar mijn mening met alles wat je hier verteld ook niet aan T. ligt.
Je hebt zelf de test gedaan, via kabelheb je 94 mbps.
Dus T. levert wat het beloofd aan je huis...
Als jij dus beslissingen neemt waardoor het trager gaat... dan is dit aan jou, niet aan T.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 06 sep 2015 12:13
door TheJudge007
De zoon van een collega is bij mij ter plaatse gekomen en heeft op een uurtje tijd overal kabel kunnen leggen. Ik ben nu rechtstreeks met een netwerkkabel aangesloten op de telenetrouter en surf comfortabel tegen 95Mbps. Kost : 25€ en een Duvel voor de jongeman

. Het verlies van 5Mbps neem ik er met plezier bij....
Dat ge bekabeld moet zijn om de max. snelheid te halen weet het kleinste kind toch. Niet moeilijk dat die zoon dat dus ook wist. Vraag: waarom wist T.. dat niet ? Of gaf U hen de opdracht dat het per se draadloos moest gaan ? Bovendien zijn die snelheden altijd theoretisch. Als men mij 100Mbps belooft en ik krijg 50Mbps ga ik persoonlijk niet klagen omdat ik weet dat die snelheden altijd theoretisch zijn. De zwakste schakel bepaalt trouwens de snelheid.
Re: Provider schijnbaar oplichter
Geplaatst: 06 sep 2015 13:06
door sloeberken
T hoef niet te weten met wat u surft, de snelheid die belooft word is met kabel tegen de modem. Al wat verder gaat, heeft T niets meer mee te maken.