autokeuring na ongeval

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

autokeuring na ongeval

#1 , 23 okt 2007 22:53

Een half jaar geleden had ik een autoongeval. De tegenpartij was in fout, een expert heeft de schade vastgsteld en de verzekering heeft betaald. De auto (twee jaar oud) werd onmiddellijk hersteld.
Vandaag, dus een half jaar na herstelling van de wagen, krijg ik een brief van Autoveiligheid nv dat ze op de hoogte zijn gebracht van het ongeval en dat de wagen na de herstelling, alvorens hem opnieuw in het verkeer te brengen, eerst een speciale keuring moet ondergaan(!!??)

Mijn vragen:

-Hoe is het mogelijk dat ik dit eerst verneem een half jaar na de feiten?
-Er is hier volgens mij iemand nalatig geweest, bijv. de hersteller? Ik veronderstel dat hij onder deze omstandigheden de auto nooit zonder die keuring terug aan mij mocht overhandigen aangezien een particulier er niet de openbare mocht mee rijden
-Nu dat ik op de hoogte ben van de feiten durf ik de wagen niet onwettig op de openbare weg brengen; ik kan er dus niet mee naar de controle; bovendien moet een en ander gedemonteerd worden (oa de afdekplaten onderaan de wagen) alvorens de wagen mag aangboden worden (en achteraf terug gemonteerd).

Mijn hoofdvraag is: Wanneer een wagen na een ingrijpende herstelling gekeurd moet worden, wie is daar van op de hoogte op het ogenblik dat de herstelling wordt uitgevoerd en wie draagt er de verantwoordelijkheid voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#2 , 24 okt 2007 08:32

heb daar ook nog nooit van gehoord.Me man heeft verleden jaar een ongeval gehad hij was in zijn recht,een expert heeft er ook bijgeweest de herstellingen zijn in de garage gebeurt en verder weet ik van niets onze wagen was dan drie jaar.
Ik zou eens kontakt met je verzekeraar opnemen en aan hun meer inlichtingen vragen zij moeten daar toch meer van weten

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 24 okt 2007 23:47

Mijn verzekeringsmaatschappij wil ik nu juist controleren. Zij, of de door haar aangeduide expert, heeft dit ongfevcal laattijdig gemeld aan de bevoegde instanties. Ik kan aan de "vermoedelijke dader" toch geen uitleg gaan vragen?

Feit is dat ik volgens het van toepassing zijnde K.B. minsten vijf maanden in overtreding heb rondgereden, met risico's met betrekking tot geldigheid verzekering bij ongeval.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 25 okt 2007 12:30

“Art.23sexies.§ 1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht :...2° vóór de datum van opnieuw in het verkeer brengen, zowel op naam van dezelfde titularis als op naam van een nieuwe titularis, van elk voertuig :...d) dat, tengevolge van een ongeval, beschadigingen aan het chassis, de stuurinrichting, de ophanging of de reminrichting vertoont of dat een volledig verlies ondergaan heeft...Art.24.§ 1. Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag of technische fiche, voor zover deze documenten vereist zijn.Dit verbod geldt niet voor voertuigen die zich op de openbare weg bevinden om :1° leeg en langs de kortste weg de verplaatsing te doen :a) tussen het station voor autokeuring en de woonplaats of exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;b) tussen de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig en de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd“(15 MAART 1968. - Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 25 okt 2007 18:13

Het is inderdaad op grond van het vermelde K.B.dat ik verschillende maanden op onwettige wijze van mijn voertuig gebruik heb gemaakt.
Toen mijn wagen hersteld was heeft de garage mij de wagen terug overhandigd met de boodschap dat alles in orde was. Noch de schadeexpert, noch de verzekeringsmaatschappij heeft mij erop gewezen dat een voorafgaandelijke autokeuring nodig was. Ik kon dat dus niet weten, ik heb ook geen detail gekregen van wat de herstelling juist inhield.
Aangezien ik niet in fout was en de verzekering alles rechtstreeks betaalde heb ik daar ook niet naar gevraagd.

Na contact met de autokeuring blijkt dat deze keuring eerst op 15 november kan plaatsvinden. Mijn lezing van het KB is eenvoudig: ik mag tot dan niet op de openbare weg met mijn wagen. Dat is een probleem omdat wij volgende week met de wagen op verlof vertrekken naar Italië, alles was reeds geboekt. Ik heb de verzekering gebeld en daar zegt men mij dat ik gerust de wagen mag gebruiken aangezien hij maar twee jaar oud is en de politiediensten dus toch niet verwachten dat er een schouwingsbewijs aan boord is....

Ergens moeten er toch uitvoeringsbesluiten bestaan vn dit KB die procedures vastleggen zodat de brave huisvader niet op onwettige wijze de openbare weg gebruikt met zijn voertuig?????

Terug naar “Consumenten Koop”