Rechten van consument bij late/niet levering
Geplaatst: 24 aug 2015 15:28
Een maandje geleden heb ik een nieuwe diepvries/koelkast combi besteld bij een hoog aangeschreven bedrijf.
Aangezien ik deze maand verhuist ben, was het plan dat ze deze de dag van verhuis meteen gingen leveren op m'n nieuw adres, zodat ik niet zonder koelkast zou vallen (in m'n huurwoonst zat de koelkast in de woonst).
Deze leverdatum staat ook op de bestelbon.
Normaal gezien ging men bellen toen ze vertrokken, zodat ik kon maken dat er zeker iemand aanwezig was.
Toen ik echter 5 minuten voordat ze hem ten laatste gingen brengen nog niemand gehoord had, heb ik zelf gebeld.
Hier het bericht gekregen dat ze niet gingen leveren, omdat ik het toestel slechts gevraagd had in bestelling tot bij hun, en daarna pas zou er een levermoment uitgekozen worden. Het toestel zelf hadden ze niet meer in voorraad, op het toonzaalmodel na.
Omdat het toen ook sluitingsuur was, en enkel maar de persoon van de leveringen aanwezig was, kon die me niet verder helpen.
De dag erna ben ik dan tijdens de openingsuren langs geweest, en meer uitleg gevraagd.
Ik wou gerust (met een kleine korting) genoegen nemen met het toonzaalmodel, ware het niet dat iemand anders die al gereserveerd had, voor 2 dagen na mijn levermoment.
Die wouden ze niet meegeven dus.
Het enige dat ze me konden zeggen, was dat het toestel in bestelling stond, en waarschijnlijk dinsdag zou binnenkomen (omdat alles de dinsdag binnenkomt bij hun).
Als gebaar hebben ze wel een vervangtoestel geleverd.
Met dit gebaar zou ik wel genoegen nemen, ware het niet dat een onzuinig toestel uit de jaren '90 is, die op de koop toe smerig is (nooit uitgewassen veronderstel ik).
Voor een paar dagen te overbruggen vond ik dit wel een vriendelijk gebaar, ondertussen zijn we al bijna 3 weken verder.
Kan het zomaar zijn dus dat een winkel 3 weken laat wachten op een bestelling?
Op de papieren die ik heb, staat er niet dat het toestel nog moest besteld worden bij een leverancier, maar effectief wel dat er zou geleverd worden op een bepaalde datum.
Wat zijn de mogelijke rechten van mij, als consument hierover?
Aangezien ik deze maand verhuist ben, was het plan dat ze deze de dag van verhuis meteen gingen leveren op m'n nieuw adres, zodat ik niet zonder koelkast zou vallen (in m'n huurwoonst zat de koelkast in de woonst).
Deze leverdatum staat ook op de bestelbon.
Normaal gezien ging men bellen toen ze vertrokken, zodat ik kon maken dat er zeker iemand aanwezig was.
Toen ik echter 5 minuten voordat ze hem ten laatste gingen brengen nog niemand gehoord had, heb ik zelf gebeld.
Hier het bericht gekregen dat ze niet gingen leveren, omdat ik het toestel slechts gevraagd had in bestelling tot bij hun, en daarna pas zou er een levermoment uitgekozen worden. Het toestel zelf hadden ze niet meer in voorraad, op het toonzaalmodel na.
Omdat het toen ook sluitingsuur was, en enkel maar de persoon van de leveringen aanwezig was, kon die me niet verder helpen.
De dag erna ben ik dan tijdens de openingsuren langs geweest, en meer uitleg gevraagd.
Ik wou gerust (met een kleine korting) genoegen nemen met het toonzaalmodel, ware het niet dat iemand anders die al gereserveerd had, voor 2 dagen na mijn levermoment.
Die wouden ze niet meegeven dus.
Het enige dat ze me konden zeggen, was dat het toestel in bestelling stond, en waarschijnlijk dinsdag zou binnenkomen (omdat alles de dinsdag binnenkomt bij hun).
Als gebaar hebben ze wel een vervangtoestel geleverd.
Met dit gebaar zou ik wel genoegen nemen, ware het niet dat een onzuinig toestel uit de jaren '90 is, die op de koop toe smerig is (nooit uitgewassen veronderstel ik).
Voor een paar dagen te overbruggen vond ik dit wel een vriendelijk gebaar, ondertussen zijn we al bijna 3 weken verder.
Kan het zomaar zijn dus dat een winkel 3 weken laat wachten op een bestelling?
Op de papieren die ik heb, staat er niet dat het toestel nog moest besteld worden bij een leverancier, maar effectief wel dat er zou geleverd worden op een bepaalde datum.
Wat zijn de mogelijke rechten van mij, als consument hierover?