Niet bestelde levering ontvangen

vinterke
Topic Starter
Berichten: 7

Niet bestelde levering ontvangen

#1 , 13 aug 2015 11:02

Hallo,

Vanmorgen kwam de postbode met een pakket langs.
Bij het opendoen blijkt er een stofzuiger in te zetten van Dyson, van het bedrijf coolblue.
Enkel de stofzuiger zit in het pakket, duidelijk op onze naam en adres geadresseerd, er zit geen factuur bij.
Ik heb die stofzuiger niet besteld, nu weet ik ook zeker dat ik nog nooit iets besteld heb bij coolblue.
Nu is mijn vraag kunnen wij dit pakket gewoon houden? Of nemen wij contact op met coolblue?
Ik had ooit eens gelezen dat als je een ongevraagde bestelling krijgt, waarbij geen factuur meer komt na 2 weken
je dit gewoon mag houden, klopt dit?

alvast bedankt

Sara

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 aug 2015 11:17

Heb je moeten tekenen voor ontvangst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

svennd
Berichten: 433
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#3 , 13 aug 2015 11:18

Zover ik weet zijn alle bestellingen bij coolblue betaald voor je ze in huis krijgt, mogelijk kan de postbode ook afrekenen, maar gezien hij dit niet gedaan heeft, zal het pakket reeds betaald zijn vermoed ik. Aangezien het op uw naam+adres stond zult U een weldoener hebben neem ik aan ? De factuur is meestal online/via mail beschikbaar. Ik zou toch eens contact opnemen met coolblue, zo weet je het direct zeker :) (ze antwoorden binnen de 4 uur op e-mail)

Hoewel iedereen graag gratis pakketjes krijgt, is er mogelijk iemand die jouw creditkaart te pakken heeft gekregen ?

Reclame

vinterke
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 13 aug 2015 11:33

Neen niet moeten tekenen. Ook niet moeten afrekenen. Afrekening bekeken van de kredietkaart, niks abnormaals te zien.
Op de site staat er factuur via e-mail of via het pakket. Maar niks ontvangen via e-mail en ook niks in het pakket dus.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 13 aug 2015 13:10

conform de Belgische wetgeving, al het geen u ongevraagd word opgestuurd, mag u houden.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2015 13:32

Nog een mogelijkheid: iemand heeft die stofzuiger voor u gekocht als cadeau, zelf betaald en rechtstreeks bij u laten leveren. Bent u (bijna) jarig?

WP002
Berichten: 1479

#7 , 13 aug 2015 16:42

Die wet dat je pakjes mag houden is vooral bedoeld ter afschrikking van agressieve verkopers zoals de welbekende boekenclub die met een L begint. Ik zou me niet gerust voelen als ik een stofzuiger aankreeg die ik niet besteld noch betaald heb. Laat Coolblue weten dat ze het toestel bij u terug mogen halen (of stuur het terug, uiteraard op hun kosten) voor een welbepaalde datum, en zeg dat u het toestel anders aan de kringwinkel schenkt.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 13 aug 2015 16:44

Die wet dat je pakjes mag houden is vooral bedoeld ter afschrikking van agressieve verkopers zoals de welbekende boekenclub die met een L begint.
Klopt. Een foutief geleverd pakketje moet je wel teruggeven. Kosten hiervoor mogen echter niet voor u zijn.

ynnck
Berichten: 9

#9 , 13 aug 2015 17:06

Coolblue staat (voor zover ik weet) wel bekend om hun vlotte klantenservice... Contacteer hen eens.
Ik zie het nog gebeuren dat je de stofzuiger gewoon mag houden, ik heb al gelijkaardige gestes gezien van hun kant.

jef007
Berichten: 1681

#10 , 13 aug 2015 17:20

:lol: mogelijks een hint van iemand die vindt dat uw huis er nogal vuil bijligt

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 15 aug 2015 11:19

“Art.VI.38.In geval van niet-gevraagde levering aan de consument in de zin van artikel VI.103, 6°, is de consument in elk geval vrijgesteld van betaling van de prijs en van elke andere tegenprestatie. Het feit dat hij niet reageert op de levering betekent niet dat hij ermee instemt.Art.VI.103.Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken :...6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd;...”(28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 aug 2015 15:13

Neen niet moeten tekenen. Ook niet moeten afrekenen. Afrekening bekeken van de kredietkaart, niks abnormaals te zien.
Op de site staat er factuur via e-mail of via het pakket. Maar niks ontvangen via e-mail en ook niks in het pakket dus.
Wat bedoelt u met "op de site"? Staat dit zo in de info-pagina's op de site, of zie je de bestelling effectief onder uw coolblue account geregistreerd staan met de melding "factuur via e-mail of via het pakket."? In dat laatste geval toch eens nadenken wat er met uw account kan gebeurd zijn.

Om zeker te zijn, inderaad best eens contact opnemen met Coolblue om te informeren hoe die stofzuiger juist betaald is. Als men je zegt dat het via overschrijving gebeurd is, en er is niets van jouw rekening(en), dan heb je met een onbekende weldoener te maken, waarschijnlijk ;-).

Als de stofzuiger echter nog niet betaald blijkt te zijn, maar door een foutje zit de factuur ook niet in de doos, zou je met een flauwe grappenmaker te maken kunnen hebben die in jouw naam producten besteld en naar jou laat leveren. In dat geval ook eens goed onderzoeken wat er aan de hand is.

Laat ons weten wat het telefoontje met Coolblue aan informatie oplevert...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”