Auto gekocht zonder inschrijvingsbewijs

Faruk
Topic Starter
Berichten: 2

Auto gekocht zonder inschrijvingsbewijs

#1 , 04 aug 2015 23:47

Beste,

Ik heb een wagen gekocht van een veiling zonder de inschrijvingsbewijs. Ik dacht dat ik de attest van onwillig verlies van inschrijvings bewijs kon bekomen worden bij de lokale politie door het vertonen van de aankoop factuur tussen de veiling en mijn eigen.

Maar nu zegt de politie dat de laatste eigenaar (es) dit enkel kan aanvragen
Klopt dat ? Daar ik van sommige mensen doorgekregen heb dat dit wel wordt gedaan.

De veiling houder zegt dat hij er niets kan aandoen daar ik de veilingvoorwaarden heb geaccepteerd en de situatie gekend was door mij.

Het geraken aan de laatste eigenaar is onmogelijk daar ik geen enkel informatie heb en niet welke situatie hij of zij is.

Wat kan ik doen om aan die attest van onwillig verlies te geraken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 aug 2015 00:04

Ben je particulier of zelfstandige handelaar. Een veiling mag geen tweedehandswagen zonder keuring of carpas verkopen aan particulier, en zeker niet zonder geldige documenten. Kan evengoed een gestolen wagen zijn. Zonder inschrijvingsbewijs kan u hem zelfs niet verkopen voor oud ijzer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 aug 2015 08:52

Al opgemerkt dat bij autoveilingen wordt vermeld "verkocht zonder papieren" Als dat er staat moet koper toch niet afkomen met klachten. Ook het Belgische leger verkoopt op regelmatige basis voertuigen die zijn afgeschreven. Hier staat soms ook bij dat er geen papieren meer zijn.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 aug 2015 09:32

Je moet altijd de indentiteit van het voertuig kennen als verkoper, als je van het leger of de overheid koopt, zijn er altijd de nodige documenten bij om u wagen op een normale manier te kunnen inschrijven. Veiling had die wagen nooit zo mogen verkopen.
Zelfs een schroothandelaar mag geen enkele wagen aanvaarden zonder inschrijvingsbewijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Faruk
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 06 aug 2015 16:55

Ben een particulier. Het is raar. Er zijn zoveel auto's daar wat zonder papieren verkocht worden daar. Ze kunnen dat dan toch niet zomaar doen als deze niet verkocht mogen worden. Wat als je dan een handelaar bent gelden er dan andere regels?

Wat kan ik nog verder doen, hebben jullie een idee?

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 aug 2015 18:04

een "veiling", bedoel je daarmee bvb gewoon een terrein waar iedereen zelf zijn auto kan kopen/verkopen? of een echte veiling georganiseerd door een veilingmaatschappij?

Zie: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-roes ... -a2167419/

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 06 aug 2015 19:43

Als je de vorige eigenaar niet terugvindt die een verklaring van verlies van t inschrijvingsbewijs bij de politie wil neerleggen krijg je de auto in geen duizend jaar ingeschreven. Inderdaad scabreus dat veilingsites dit soort wagens verkopen (uit failissimenten) maar jij zit met de gebakken peren omdat je dacht dat inschrijven "wel zou lukken". De wagen is nog bruikbaar voor onderdelen of om dus er bv van twee een te maken. Da s de reden dat die wagens niet veel geld gaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 06 aug 2015 20:32

In elk geval is het volledige tegen de wetgeving, verkoop tweedehandswagens. Zelfs als de overheid wagens verkoopt krijg je er papieren bij dat je verder kan. Is aan degene die een wagen verkoopt die moet zorgen dat het voertuig een identiteit heeft, anders kan het evengoed een gestolen wagen zijn.
Misschien eens raad vragen aan advocaat.

Ook een veiling moet aan de bestaande wetgeving voldoen, zeker als ze aan particulier verkopen.
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... nds_kopen/

Stel die veiling om te beginnen in gebreke via een AS, en eis de papieren of de ontbinding van de koop, en de teruggave van alle betaalde sommen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38594

#9 , 06 aug 2015 23:08

Uit een faling dan had de curator het nodige kunnen doen. Want die treedt op als 'eigenaar'.

Zelfs het attest dat u meekrijgt is maar 14 dagen geldig en kan maar éénmaal (aansluitend) verlengd worden.

Daarna kan er geen nieuw attest meer bekomen worden want attest wordt geregistreerd.
Politie kan dus nergens nog een attest afleveren.

Of de regelgeving zou nu moeten gewijzigd zijn.

berenod
Berichten: 942

#10 , 07 aug 2015 10:11

Bij de reputabele veiling bedrijven zal er altijd een "attest van verlies" worden afgeleverd.

Voorbeeldje van een van de grotere on-line veilingshuizen in mijn buurt:
(Onder gebruiksschade valt alle schade die gezien de leeftijd en de kilometerstand verwacht mag worden.)
Voor een gedetailleerd overzicht kan u steeds de fotoreportage raadplegen.

Boorddocumenten:
Gelijkvormigheidsattest: niet aanwezig.
Inschrijvingsbewijs: niet aanwezig of onvolledig.
De koper ontvangt een attest van verlies van boorddocumenten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 08 aug 2015 13:21

Welke soort veiling was dit, openbare of vrijwillige veiling. Was deze veiling online. Dit omdat er voor elke soort veilingen andere wetgeving is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Badgirl666
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 okt 2017 17:01

Hier ook geboden op een zonder inschrijvingsbewijs. Wil dit dan zeggen dat wij ons geld kwijt zijn aan een auto waar we niet mee op de baan kunnen?

kevinw87
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 okt 2017 18:28

als je een wagen koopt zonder boorddocumenten (dit gebeurt dikwijls bij een inbeslagname) moet je altijd zien dat er op zijn minst een attest van verlies bij is. Dit kan inderdaad enkel maar aangevraagd worden door de laatste eigenaar en indien dit er niet is kan je met de wagen weinig doen. De politie kan zo'n attest maken op 10-20 mins maar enkel de persoon die het inschrijvingsbewijs verloren heeft gedaan kan zo'n attest van verlies aanvragen. Opgepast als je dus op een veiling een wagen zonder boorddocumenten koopt want indien je pech hebt is dit best een zure appel. Ik zou wagens zonder boorddocumenten zeker en vast mijden

Crew
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 okt 2017 04:21

"De politie kan zo'n attest maken op 10-20 mins maar enkel de persoon die het inschrijvingsbewijs verloren heeft gedaan kan zo'n attest van verlies aanvragen. " Hypotetische vraag : Als persoon A dus een auto zonder documenten koopt op een veiling en hij gaat enkele dagen nadien bij de politie een verklaring afleggen dat de wagen tijdens de aankoop wel beschikte over documenten, maar dat hij ze ondertussen kwijt gedaan heeft, mag persoon A een attest van verlies aanvragen?

Sirkii
Berichten: 5396

#15 , 29 okt 2017 10:36

"De politie kan zo'n attest maken op 10-20 mins maar enkel de persoon die het inschrijvingsbewijs verloren heeft gedaan kan zo'n attest van verlies aanvragen. " Hypotetische vraag : Als persoon A dus een auto zonder documenten koopt op een veiling en hij gaat enkele dagen nadien bij de politie een verklaring afleggen dat de wagen tijdens de aankoop wel beschikte over documenten, maar dat hij ze ondertussen kwijt gedaan heeft, mag persoon A een attest van verlies aanvragen?
Neen. Enkel de persoon op wiens naam het inschrijvingsbewijs staat kan een attest van verlies aanvragen. Uitzonderingen zijn ondermeer inbeslagnames en ex-legervoertuigen (waarvoor je een attest van verkoop krijgt)

Terug naar “Consumenten Koop”