Tegoedbon ipv statiegeld?

Abazigal
Topic Starter

Tegoedbon ipv statiegeld?

#1 , 12 jul 2015 01:12

Laatst de garage opgeruimd en daar kwam ik nog 2 kratten leeggoed tegen. Onderweg naar het werk binnengebracht bij de drankenhandel met de intentie het statiegeld te incasseren. Echter, in plaats van mij het statiegeld uit te betalen, wilde de uitbater mij tegoedbonnen geven.
Dit heb ik geweigerd, aangezien ik niet van plan was iets te kopen in de betreffende drankenhandel.

Nu, er zijn drankenhandels genoeg dus zal wel van mijn leeggoed af geraken, maar mijn vraag is: is dit wel wettelijk? Tenslotte krijgt de uitbater -als ik het goed heb- het statiegeld wat hij aan mij uitbetaalt weer terug van de fabrikant, dus probeert hij niet geld te verdienen op iets waar geen geld op mag verdiend worden?

Bedankt voor de input!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 jul 2015 09:20

En ben je met die bonnen niet naar de kassa geweest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2015 09:25

In de grote supermarkten waar een automaat is krijg je toch ook een bon !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Abazigal
Topic Starter

#4 , 12 jul 2015 10:34

En ben je met die bonnen niet naar de kassa geweest.
Het was aan de kassa: ipv geld kreeg ik voor mijn leeggoed aankoopbonnen, enkel geldig in deze drankenhandel
Klopt, maar ik zie niet in hoe dat mijn vraag beantwoordt?

denlowie

#5 , 12 jul 2015 10:43

Ik denk dat het bij veel handelaars zo is, je koopt drank elders en je leeggoed ga je inwisselen bij een ander waar deze mensen werk aan hebben en daar niks voor betaald worden.

Euro palletten moet je ook nergens anders inwisselen dan van waar ze komen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Abazigal
Topic Starter

#6 , 12 jul 2015 11:03

Ik denk dat het bij veel handelaars zo is, je koopt drank elders en je leeggoed ga je inwisselen bij een ander waar deze mensen werk aan hebben en daar niks voor betaald worden.

Euro palletten moet je ook nergens anders inwisselen dan van waar ze komen .
Nogmaals: dit beantwoordt mijn vraag niet. Ik stelde deze vraag specifiek in een juridisch forum omdat ik me afvroeg of hieromtrent iets wettelijk geregeld is. Een discussie omtrent het hoe en waarom handelaars dit doen kan ik eender waar opstarten.

Kan je mijn vraag beantwoorden?

Mariette

#7 , 12 jul 2015 11:14

Ik begrijp wat U bedoelt, en geef je volledig gelijk. Ook ik krijg een tegoedbon als ik mijn leeggoed terugbreng, dus ben ik verplicht in die winkel iets te kopen, ook al heb ik er geen zin in.

Maar ik vermoed dat het wel wettelijk is, want ze doen het blijkbaar overal zo?

Abazigal
Topic Starter

#8 , 12 jul 2015 11:18

Maar ik vermoed dat het wel wettelijk is, want ze doen het blijkbaar overal zo?
Nou, niet overal; precies daarom dat ik deze vraag stel. Nog niet zo lang geleden heb ik bij een andere drankenhandel een kartonnen doos vol met flesjes waarop statiegeld stond binnengebracht en ik kreeg gewoon de waarde per flesje aan statiegeld uitbetaald, no questions asked...

sloeberken

#9 , 12 jul 2015 11:32

In de regel is het zo dat een winkel het leeggoed van je krat bier cash moet terugbetalen. Maar winkeliers kunnen dat wel weigeren als ze dat bij de aankoop van de bak vermelden. Dat vermelden kan mondeling, en als de verkoper het niet zelf zegt moet het in principe ergens uithangen. Een winkel is dus niet verplicht om het statiegeld van je bier cash terug te betalen, als dat op voorhand duidelijk gemaakt is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Abazigal
Topic Starter

#10 , 12 jul 2015 13:28

In de regel is het zo dat een winkel het leeggoed van je krat bier cash moet terugbetalen. Maar winkeliers kunnen dat wel weigeren als ze dat bij de aankoop van de bak vermelden. Dat vermelden kan mondeling, en als de verkoper het niet zelf zegt moet het in principe ergens uithangen. Een winkel is dus niet verplicht om het statiegeld van je bier cash terug te betalen, als dat op voorhand duidelijk gemaakt is.
Okee. Maar - en jammer genoeg moet ik dit blijven herhalen, hoewel dit een juridisch forum is - is dit ergens vastgelegd in een wettekst of bvb in de Wet op Handelspraktijken?

Weigeren om cash uit te betalen is natuurlijk één ding; uitbetalen in tegoedbons is dan weer iets anders. Wat er feitelijk gedaan wordt is geld omzetten in natura en ik vraag me af of dat zomaar kan. Temeer omdat de winkel zelf wel cash krijgt voor het leeggoed dat ik binnenbreng (tenzij ik dat mis heb)...

Weo
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 jul 2015 11:03

Logischerwijze zou ik vermoeden dat ze verplicht zijn je in cash uit te betalen als je dat wil. Tegen gelijkaardige regels (bv. herroepingsrecht) wordt ook wel eens gezondigd.
Zonder al te diep te gaan zoeken in wetgeving, kwam ik onderstaande bepaling tegen.

Art. 369 Gewone wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de Federale Staatsstructuur:

Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder:
(...)
2° [stelsel van statiegeld: een stelsel waarbij de koper van een produkt aan diegene die het produkt op de markt heeft gebracht en die er eigenaar van blijft een vastgestelde som geld stort. Deze som wordt terugbetaald aan de koper wanneer hij het produkt terugbezorgt aan diegene die het op de markt heeft gebracht of aan een aangestelde derde;]

Ik zag niet direct dat deze gewijzigd is. Er wordt wel degelijk gesproken over een "som geld" die terugbetaald wordt.

Als je zeer benieuwd bent, moet je eens naar een juridische bibliotheek gaan en volgend artikel opzoeken: B. Samyn, "Heffing op drankverpakking. Analyse en kritiek", NJW 2004, afl. 76, 754-760. Daar zal het waarschijnlijk wel exact in verwoord staan.

Hou er trouwens rekening mee dat dit nog steeds een "forum" is. Ik vermoed dat veel mensen die zelf in aanraking zijn gekomen met bepaalde juridische problemen hun ervaringen langs deze weg delen. Dit is geen forum waar 100 juristen op rondzwerven om elke vraag te beantwoorden. Wil je een duidelijk en sluitend antwoord, dan bel je beter naar een advocaat.

WP002

#12 , 13 jul 2015 14:01

Als ik in een supermarkt voor meer op mijn bon heb staan dan dat ik er koop krijg ik zonder discussie het restbedrag uitbetaald.

mava105

#13 , 13 jul 2015 16:11

In mijn gemeente is er iemand (dakloos of werkloos) die dagelijks met zijn brommer en een paar boodschap tassen alle glasbollen in de buurt afschuimt, en dan met een lange grijptang de flessen met waarborg op uit de bol vist. Tegen de middag heeft hij wel 4 grote tassen vol, en doet die dan binnen in het warenhuis waar ik ook kom. Daar steekt hij ze in de flessenautomaat, en gaat dan naar de kassa, waar hij zonder problemen zijn centjes krijgt. Soms koopt hij nog iets maar meestal krijgt hij geld.
Ik denk dat als je bij een gewone drankenhandel gaat, hij het leeggoed verrekend met de nieuw aangekocht dranken. Anders krijg je een bon, en als je daar niet mee bent gediend, ga je gewoon ergens anders inkopen. Je denkt toch niet dat deze handelaar zijn werkwijze zal veranderen omdat jij daar met een paar wetteksten (als die er al zijn) komt staan zwaaien. Veel kans dat hij zelf zegt dat je dan maar ergens anders moet gaan als je niet akkoord bent met zijn handelswijze.

Lanox

#14 , 13 jul 2015 16:23

Je denkt toch niet dat deze handelaar zijn werkwijze zal veranderen omdat jij daar met een paar wetteksten (als die er al zijn) komt staan zwaaien.
Met dat argument kan je de helft van de verschillende wetboeken schrappen.

Gebruiker21

#15 , 14 jul 2015 13:35

Verkoop je in principe niet je leeggoed terug aan de drankenhandel (drankenhandel krijgt leeggoed, jij krijgt geld)? Dit zou je dan als een verkoop kunnen bekijken waarbij beide partijen tot een overeenkomst moeten komen. Als één van de partijen niet akkoord gaat (de drankenhandel wenst geen cash te geven voor het leeggoed), dan gaat de verkoop van het leeggoed niet door? Of is dit te kort door de bocht? Geen idee of er een terugname VERPLICHTING bestaat voor leeggoed.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”