Bijzonder hoge en oneerlijke Forfaitaire boete

Gvoritzc
Topic Starter
Berichten: 2

Bijzonder hoge en oneerlijke Forfaitaire boete

#1 , 08 jul 2015 18:11

Beste lezer,

Ik zit met het volgende.

Ik ben een Nederlander die nog niet zo lang in belgie woont.

Vorig jaar ben ik naar mijn familie gegaan met de trein.

Ik ben toen rond 14.30 naar station St. Pieter gegaan en heb daar aan het loket gevraagd of er zoiets was als een retoerticket en wat anders de goedkoopste optie was. Ik heb haar toen ook gezegd dat ik direkt zou vertrekken.

Ik heb toen een retour ticket gekregen van 25 euro.

Met dit retour ticket ben ik op de trein gestapt en toen de conductrice langskwam om het ticket te controleren vertelde zij mij dat dit ticket pas geldig was vanaf 19.00 en dat ik dus nu met een ongeldig ticket op de trein zat en ik dus een boete zou krijgen.

Hier was ik al zeer verbaasd over en vertelde haar van de juffrouw aan het loket en hoe zij mij een goed ticket had moeten verkopen dan.
Zij had hier geen oren naar en ik moest gewoon een ticket bij haar kopen met boete.
Ik kon op dat moment niet betalen en dus moest ze mijn gegevens noteren.
Deze fluisterde ik haar toe want ik stond tenslotte in een volle trein. Zij vroeg ok ik harder kon praten. Dat deed ik dan maar.. met tegenzin. Ik voelde me behoorlijk te kijk gezet. Verder behandelde ze me ook alsof ik een 1ste rangs crimineel was. Behoorlijk denigrerend. Maar goed de details hiervan zijn wellicht voor nu even onbelangrijk.

Boven op het originele tickets moest ik dus nu ook nog 30 euro betalen. Dat was opeens een duur retour kaartje. (ben nog steeds zeer ontzet over de loket juffrouw en haar verkeerde kaartje aan mij).

Ik heb een fijn weekend gehad bij mijn familie vervolgens en het originele retour ticket gebruikt voor de terugreis.

Nu eenmaal weer thuis ben ik de rekening vergeten. Een maan later is bij mij op het werk vanalles gebeurt waardoor ik met een burnout thuis ben komen te zitten. Helemaal niet meer aan de rekening gedacht.
Tot dat ik het in begin maart zag liggen. Ik heb de boete toen ook direkt betaald.
Tussendoor heb ik geen aanmaning gehad.

Nu vandaag krijg ik een brief waarin ik 200 euro extra moet betalen als zgn. Forfaitaire boet. Ik schrok me een hoedje.
Ik ben dan ook gelijk gaan kijken op de rekening en daar staat het inderdaad op dat ik zo'n boete zou krijgen bij te late betaling.

Ik heb toen het incasso bureau gebeld en de juffrouw aan de telefoon de hele situatie uitgelegd en werd me toch kortaf behandeld... weer als een 1ste rangs crimineel. (hier begin ik mij af te vragen of het komt omdat ik Nederlander ben, maar goed dat terzijde).
Omdat ze me zo kortaf behandelde werk ik toch licht geirriteerd en vertelde haar dat ik deze boete niet ging betalen omdat ik de boete toch al betaald had 4 maanden geleden. En nu haar woorden: "Dan betaalt u toch niet meneer en stuur ik u wel een dagvaardiging" en ze heeft de verbinding verbroken.

Ik ben volledig verbouwereerd hierover. Over de handelswijze, over hoe ik behandeld ben (door nmbs en modero (incassobureau)) en vooral over het gebrek aan inlevingsvermogen. En daarnaast de nalatigheid van hun kant ook.

Mijn vraag is nu dan ook. Ik wil deze boete niet betalen omdat ik het nu echt een principe kwestie vind maar ben bang dat ik gerechtelijk geen poot heb om op te staan. Want daar tellen alleen feiten.

Is dit zo of is er nog iets dat ik kan doen aan deze wel zeer hoge en in mijn ogen oneerlijke boete.

Met vriendelijke groet,

Gvoritzc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 08 jul 2015 19:04

Ik heb begrip voor de situatie, maar zoals u zelf aangeeft bent u 2 keer in fout.

berenod
Berichten: 942

#3 , 09 jul 2015 08:05

Spijtige zaak, als het een troost mag wezen, Belgische burgers worden net hetzelfde behandeld!

Waarschijnlijk heeft men u een "weekend" ticket verkocht, dat enkel geldig is vanaf vrijdagavond (19:00) tot zondag middernacht (met uitzondering van juli en augustus, wanneer de periode start op vrijdagmorgen 09:00).
Vermoedelijk een slechte communicatie met de loketbediende, of een fout van haar.

Enige juiste procedure is boete betalen (zo snel mogelijk), en dan indien gewenst aanvechten!

Nu ga je zeker moeten betalen of het gaat een zeer dure aangelegenheid worden!

Vreemd dat je niet op de trein kon betalen, dit kan met bankcontactkaart, of je Nederlands betaalpas (indien Maestro, wat ik dacht dat ze allemaal waren nu).

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 jul 2015 18:28

Je kan altijd proberen om het aan te kaarten bij de NMBS, de situatie uit te leggen en te hopen op een lagere boete. Dat doe je eerst bij de klantendienst en indien zij niet reageren of je bent niet tevreden bij de ombudsdienst (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... chten.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;). Leg je situatie uit en leg de nadruk op de fout van de loketbediende en dat je als Nederlander niet echt op de hoogte bent van de specifieke Belgische ticketregeling, waardoor je dus nietsvermoedend met een weekendticket bent opgestapt. Mbt je 2de fout is het moeilijker. Ik kan niet exact opmaken hoe lang je hebt gewacht met het betalen van de boete, maar ik vermoed dat het geen week is. Daar ga je duidelijk in de fout.

En principes... 't zal een redelijk duur principe worden als je niet betaalt. Als de kosten van een proces er nog eens bijkomen mag je op een veelvoud rekenen. En met uitzondering van het verweer dat de boete onevenwichtig is, zal je niet ver komen. Dan had je eigenlijk ook best klacht neergelegd van zodra je de verhoging van 30 euro thuis kreeg met als verweer dat je verkeerd advies had gekregen van de loketbediende. Dus ik zou inderdaad voorlopig betalen en onmiddellijk klacht neerleggen, waarin je duidelijk maakt dat de boete werd betaald zonder nadelige erkentenis van je rechten.

Wat bedoel je met "nalatigheid aan hun kant"? Dat aspect zie ik niet echt in je verhaal. Bedoel je het foute advies van de loketbediende?

Ik ben persoonlijk ook allerminst te spreken over de handelswijze van de NMBS inzake boetes en tegemoetkomingen. Er is absoluut geen evenwicht in de rechten en plichten. Maar daar zijn al veel discussies over gevoerd...

Gvoritzc
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 09 jul 2015 19:11

Dank jullie voor het geven van antwoorden.

Ik weet dat ik in principe geen poot heb om op te staan. Behalve dan de loketjuffrouw die mij het foute ticket heeft gegeven. Voor de conductrice en het incasso bureau ben ik gewoon een zwartrijder. en dat ze geen sympathy kunnen opbrengen voor de situatie.. sterker nog het gewoon naast zich neerleggen, steekt mij gewoon heel erg. juridisch moeten alle emoties aan de kant.. en ja dan ben ik gewoon 'het sjakie". Zuur voor me.

Ik ga dan ook jullie advies opvolgen Weo en Berenod en een klachtbrief schrijven en hopen op een lagere boete.

Ja ik was te laat met betalen. zoals ik al vermelde had ik een burn-out na een zeer vervelend voorval op het werk.
En ja ik ben niet op de hoogte van de wetgeving.. maar het staat met dikke zwarte letters op de boete over die 200 euro. Daar heb ik niet naar gekeken.. dus weer nalatigheid van mij.

Nalatigheid van hun kant.. is gebrek aan empathy. Nuance kunnen zien en mensenkennis hebben. Alles word over een kam geschoren. Lekker makkelijk dat wel, lol. Voor hun dan. En het advies van de loketjuffrouw is nalatigheid van goed luisteren. Maar goed.. zo kan ik bezig blijven zonder dat het iets aan de situatie zal veranderen. Al met al was het een heel duur weekendje maastricht. 255 euro.. pff..

Ik ben nog kwaad erover omdat ik me zo machteloos voel en ik in onschuld gehandeld heb maar niet oplettend ben geweest. Nadeel van een burn-out.

Toch vroeg ik me nog een ding af.

Ik reed 31 oktober 2014 met de trein
Op 24 december 2014 kreeg ik de rekenening binnen en had ik tot 8 Januari om te betalen.
Op mijn aanmaning j.l. , waar de forfaitaire boete ook staat, staat dat de schadevergoeding van 200 euro dateert van 16 november 2014.
Dus de forfaitaire boete is al opgemaakt vóór 8 Januari.
Is dit niet vreemd? Deze had dan toch moeten dateren vanaf 8 januari?

En is het ook niet raar dat ik pas na 8 maanden (vanaf hun 16-11-2014) een rekenening hiervan krijg?

Nu, betalen zal het worden. Mijn (dure) les wel geleerd met de nmbs.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, Dat kan ik erg waarderen.

Met vriendelijke groet,

Gvoritzc

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 09 jul 2015 19:25

Sinds wannneer kan je met bancontact betalen OP de trein?

berenod
Berichten: 942

#7 , 09 jul 2015 19:34

Daarstraks nog gezien bij terugkomst van Schiphol.
Conducteurs hebben mobiele kredietkaart/bankcontact terminal bij!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 09 jul 2015 21:49

Ah, nieuwe ontwikkeling dan. :-)

FreelancerIT
Berichten: 1206

#9 , 13 jul 2015 09:16

Een Incassbureau die dan maar gelijk spreekt van voor de rechtbank te dagen. Raar.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 13 jul 2015 13:25

Daarstraks nog gezien bij terugkomst van Schiphol.
Conducteurs hebben mobiele kredietkaart/bankcontact terminal bij!
Klopt niet helemaal. Je kan enkel met kaart betalen als die kaart offline gebruik toelaat, want de kaart wordt geswipet en de transactie wordt pas later verwerkt (zelfde systeem als op het vliegtuig). In concreto zijn dat: Visa, Mastercard en American Express. Bancontact/Maestro gaat normaal gezien niet.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#11 , 14 jul 2015 09:34

Je kunt wel altijd proberen om je verhaal te doen aan de klantendienst van de NMBS.
Je weet nooit dat ze je kunnen helpen, heb al vaker gehoord dat ze kosten terugbetalen als je het vriendelijk vraagt.
Gewoon dezelfde uitleg geven als hier in je openingspost.

Och, en als het je een troost mag zijn:
Als je tegenwoordig een ticket op de trein koopt, moet je een boete betalen, ongeacht de reden.
Als er geen loketten zijn (of gesloten), en de automaten zijn kapot (zijn ze vaak), heb je geen andere keus (behalve zwartrijden, maar dat doen we natuurlijk niet).
En op de koop toe aanvaarden de automaten niet elk betaalmiddel dat de loketten wel aanvaard, zelfs cash wordt met moeite aanvaard...
Hier verdient de NMBS dus veel geld mee.

Terug naar “Consumenten Koop”