Beste lezer,
Ik zit met het volgende.
Ik ben een Nederlander die nog niet zo lang in belgie woont.
Vorig jaar ben ik naar mijn familie gegaan met de trein.
Ik ben toen rond 14.30 naar station St. Pieter gegaan en heb daar aan het loket gevraagd of er zoiets was als een retoerticket en wat anders de goedkoopste optie was. Ik heb haar toen ook gezegd dat ik direkt zou vertrekken.
Ik heb toen een retour ticket gekregen van 25 euro.
Met dit retour ticket ben ik op de trein gestapt en toen de conductrice langskwam om het ticket te controleren vertelde zij mij dat dit ticket pas geldig was vanaf 19.00 en dat ik dus nu met een ongeldig ticket op de trein zat en ik dus een boete zou krijgen.
Hier was ik al zeer verbaasd over en vertelde haar van de juffrouw aan het loket en hoe zij mij een goed ticket had moeten verkopen dan.
Zij had hier geen oren naar en ik moest gewoon een ticket bij haar kopen met boete.
Ik kon op dat moment niet betalen en dus moest ze mijn gegevens noteren.
Deze fluisterde ik haar toe want ik stond tenslotte in een volle trein. Zij vroeg ok ik harder kon praten. Dat deed ik dan maar.. met tegenzin. Ik voelde me behoorlijk te kijk gezet. Verder behandelde ze me ook alsof ik een 1ste rangs crimineel was. Behoorlijk denigrerend. Maar goed de details hiervan zijn wellicht voor nu even onbelangrijk.
Boven op het originele tickets moest ik dus nu ook nog 30 euro betalen. Dat was opeens een duur retour kaartje. (ben nog steeds zeer ontzet over de loket juffrouw en haar verkeerde kaartje aan mij).
Ik heb een fijn weekend gehad bij mijn familie vervolgens en het originele retour ticket gebruikt voor de terugreis.
Nu eenmaal weer thuis ben ik de rekening vergeten. Een maan later is bij mij op het werk vanalles gebeurt waardoor ik met een burnout thuis ben komen te zitten. Helemaal niet meer aan de rekening gedacht.
Tot dat ik het in begin maart zag liggen. Ik heb de boete toen ook direkt betaald.
Tussendoor heb ik geen aanmaning gehad.
Nu vandaag krijg ik een brief waarin ik 200 euro extra moet betalen als zgn. Forfaitaire boet. Ik schrok me een hoedje.
Ik ben dan ook gelijk gaan kijken op de rekening en daar staat het inderdaad op dat ik zo'n boete zou krijgen bij te late betaling.
Ik heb toen het incasso bureau gebeld en de juffrouw aan de telefoon de hele situatie uitgelegd en werd me toch kortaf behandeld... weer als een 1ste rangs crimineel. (hier begin ik mij af te vragen of het komt omdat ik Nederlander ben, maar goed dat terzijde).
Omdat ze me zo kortaf behandelde werk ik toch licht geirriteerd en vertelde haar dat ik deze boete niet ging betalen omdat ik de boete toch al betaald had 4 maanden geleden. En nu haar woorden: "Dan betaalt u toch niet meneer en stuur ik u wel een dagvaardiging" en ze heeft de verbinding verbroken.
Ik ben volledig verbouwereerd hierover. Over de handelswijze, over hoe ik behandeld ben (door nmbs en modero (incassobureau)) en vooral over het gebrek aan inlevingsvermogen. En daarnaast de nalatigheid van hun kant ook.
Mijn vraag is nu dan ook. Ik wil deze boete niet betalen omdat ik het nu echt een principe kwestie vind maar ben bang dat ik gerechtelijk geen poot heb om op te staan. Want daar tellen alleen feiten.
Is dit zo of is er nog iets dat ik kan doen aan deze wel zeer hoge en in mijn ogen oneerlijke boete.
Met vriendelijke groet,
Gvoritzc