10 jaar garantie op ramen ?

Erik9831
Topic Starter
Berichten: 4

10 jaar garantie op ramen ?

#1 , 07 jul 2015 17:45

Als een fabrikant 10 jaar garantie geeft op zijn product (ramen), moeten er dan na 8 jaar bij een defect verplaatsingsvergoeding betaald worden ?

Verkoopsovereenkomst is er helaas niet, vermits dit een sleutel op de deur woning was. Dat ik iets moet betalen, daar kan ik nog ergens mee leven. Maar als ik betaal, teken ik eigenlijk ook meteen een contract om bijkomende materialen te betalen indien ze toch niet onder de garantie vallen. Ook word er pas na betaling een afspraak gemaakt ... Dit vind ik persoonlijk er ook een beetje over, toont meteen dat ze blij zijn dat je bij hun ooit hebt besteld, maar dat ze je daarna toch helemaal niet vertrouwen bij een herstelling.

Dit is de mail van de firma:

Geachte klant,

U deed een aanvraag voor een dienst-na-verkoop .

Verwijzend naar de algemene voorwaarden van onze verkoopsovereenkomst, wordt er een forfaitaire verplaatsingsvergoeding aangerekend van 45 euro/incl. BTW. Gelieve deze som dan ook per kerende over te maken op ons rekeningnummer IBAN BE37 33505100 0828 met vermelding van
NADIENST 4742

Van zodra deze som voldaan is, wordt u gecontacteerd om een afspraak vast te leggen. Indien het om een dringende interventie gaat, kan u steeds het overschrijvingsbewijs meesturen zodat wij dadelijk de afspraak kunnen inplannen.

Indien de service, daarenboven, betrekking heeft op een onderdeel dat niet meer onder garantie valt, zullen de gepresteerde werkuren (aan € 45/u exclusief BTW) en de materialen bijkomend gefactureerd worden.

Gelieve hierbij ook nog een zo duidelijk mogelijke omschrijving te geven van de aard van het probleem, eventueel aangevuld met een foto.

Ik ondergetekende, , betaal per kerende de verplaatsingskost van 45 euro en ga akkoord met de eventuele service-interventiekosten voor onderdelen die niet meer onder garantie vallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 jul 2015 19:18

Wat is er defect.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Erik9831
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 jul 2015 08:17

Wat er juist stuk is, kunnen we niet juist zeggen.

We hebben een paar dagen geleden de ruit open gezet en toen we de ruit opnieuw toe deden, ging de hendel niet meer helemaal naar beneden. Natuurlijke reactie is om dan opnieuw de ruit te willen openen om te kijken wat er mis is. Maar helaas gaat de ruit helemaal niet meer open. Volgens wat ik kan vermoeden, blijft er ergens een sluitmechanisme gesloten. Zowel de kiep stand als het volledig openen gaat niet meer.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 08 jul 2015 10:42

Wat staat er vermeld waar ze 10 jaar garantie op geven, indien niets vermeld is er 10 jaar op alles.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 08 jul 2015 10:55

Wat staat er vermeld waar ze 10 jaar garantie op geven, indien niets vermeld is er 10 jaar op alles.
??

Ook eens lezen wie er garantie heeft ... Ts is hier volgens mij nooit klant geweest bij deze "raamfabrikant" aangezien zijn SOD firma deze ramen aankocht ...


En ik heb ook slecht nieuws ... als het om een alu raam gaat met verborgen scharnieren dan kan dit wel eens tegenvallen ...
En die verdere "materialen die niet onder garantie vallen" doen mij denken dat men hierna even de kaart zal trekken dat men het "sluitwerk" extern betrekt en dat dit dus niet onder de 10 jarige garantie valt ...

Even afwegen dus ...

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 jul 2015 11:32

Betaal dan toch die 45€ i.p.v. nog wekenlang met een dergelijk probleem te blijven zitten. Heb je de bouwfirma al in gebreke gesteld? Zij zijn trouwens uw rechtstreekse leverancier van die ramen geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2015 10:01

Ik zou ook eerst aankloppen bij de SOD firma... Voor zover ik weet is er 10 jaar garantie op aannemingswerken, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 jul 2015 11:32

Heb zelf eens zo'n gelijkaardig probleempje gehad met een raam. Bleef in kip stand staan en was niet meer te sluiten.
Na wat sukkelen toch helemaal open gekregen. Bleek er een schroefje los te zitten. Even aangedraaid en klaar was kees. Raam heeft nog zeker 5 jaar probleemloos gewerkt.
Als eigenaar ben je verplicht uw zaken te onderhouden, en hang en sluitwerk regelmatig te smeren., zeker als je lang een ongestoord genot wil hebben van uw woning. Is dat onderhoud tijdig gebeurd? Ik vermoed van niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jul 2015 11:50

Mava, in principe heb je gelijk, maar die systemen van ramen zijn van in het begin zo goed gesmeerd, dat, tenzij je ze ooit zelf helemaal ontvet hebt, genoeg gesmeerd blijven voor 10 - 15 jaar, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 jul 2015 12:24

Maar dat argument kan de fabrikant ook aanhalen en de garantie weigeren op basis van gebrekkig onderhoud. En leg het dan aan hen maar uit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jul 2015 13:22

Het raam gaat helemaal niet meer open. Heeft weinig met smering, maar met een mechanisch defect te maken, zou ik zo denken. Het volstaat dat de TS verklaart regelmatig de mechanischmen gesmeerd te hebben. Er zou al een forensisch expert aan te pas moeten komen om te bewijzen dat het aanwezige smeervet ouder is dan bijvoorbeeld een jaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.
Berichten: 876

#12 , 09 jul 2015 13:30

Eigenlijk is het simpel ... die mannen komen langs ...
Er is iets ergens afgebroken , of er zit iets los ...
Jij moet bewijzen dat dit al zo was voorheen omdat de eerste 6 maanden zijn verstreken ...

En de andere zegt ... jamaar dat kan niet geweest zijn ... anders had het niet gewerkt ...

Bovendien begint TS zijn bericht met " de fabrikant geeft 10 jaar garantie ..." En wie is dat dan ?
De SOD , de firma die de ramen plaatste , de firma die de ramen maakte , de fabrikant ven de profielen , de fabrikant van het sluitwerk , de fabrikant van het glas , ...

Als TS iets wil bekomen zal hij zich moeten wenden tot zijn SOD , dewelke mogelijks zijn "partners" op hun verantwoordelijkheid dient te wijzen ...

k.b.

k.b.
Berichten: 876

#13 , 09 jul 2015 13:33

Maar dat argument kan de fabrikant ook aanhalen en de garantie weigeren op basis van gebrekkig onderhoud. En leg het dan aan hen maar uit.
Het is natuurlijk ook de taak van de SOD de onderhoudsrichtlijnen aangaande deze ramen over te maken aan de klant ... bij de oplevering :lol:
waar konden we deze "verplichte smeerbeurten" vinden in de geleverde documenten ...

k.b

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 09 jul 2015 19:07

Jij moet bewijzen dat dit al zo was voorheen omdat de eerste 6 maanden zijn verstreken ...
Enkel als er sprake is van slecht onderhoud, of verkeerd gebruik.
Een consument heeft recht op een deugdelijk product.
Een product moet voldoen aan de verwachtingen die de consument ervan mag hebben.
Voldoet een product niet aan wat een consument redelijkerwijs mag verwachten op basis van de koopovereenkomst? Dan kan er sprake zijn van ‘non conformiteit’.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#15 , 11 jul 2015 22:54

Waarschijnlijk verwisselt TS de tienjarige aansprakelijkheid met zijn veronderstelde 10 jarige garantie. Dit zijn twee totaal verschillende zaken Denk dat TS eerst bewijs moet voorleggen of dat letterlijk in eender welke document staat vermeld mbt die tien jarige garantie vooraleer daar deftig kan worden op ingespeeld. Glas heeft een tienjarige garantie maar die komt van de fabrikanten zelf en niet via de schrijnwerker of SOD. Als zij die garantie niet laten doorstromen naar eindgebruiker dan bent u daar niks mee. Men is ook niet verplicht dit zolang te geven. In beste geval is er een twee jarige consumenten regeling. En dan nog. 2 jarige garantie is mi alleen toepasselijk op consumenten goederen. Ramen en deuren worden door hun bestemming automatisch onroerend goed en dan zijn er andere regels van toepassing.

Mbt verborgen scharnieren: 8 jaar geleden stonden verborgen scharnieren nog in de kinderschoenen en werden ze toen zeer sporadisch toegepast. Enkel een paar fabrikanten experimenteerden met dit soort scharnieren. Deze experimenten werden stopgezet en/of vervangen. Pas de laatste jaren is het een echt goed product. Dus de kans dat het onzichtbare scharnieren zijn is quasi nihil gezien het punt in tijd
Naar alle waarschijnlijkheid is foute bediening de oorzaak.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”