Betalen voor afspraak (Vervangen van 2 weken oude koelkast)

TimonErnst
Topic Starter

Betalen voor afspraak (Vervangen van 2 weken oude koelkast)

#1 , 03 jun 2015 08:51

Ik heb enkele weken geleden een nieuwe keuken laten plaatsen.
Na zo'n 2 weken bleek de koelkast niet meer te werken, dit komt omdat de motor het begeven had.
Iemand is dit komen controleren en stelde vast dat dit door een productiefout kwam en dat we gratis een nieuwe koelkast zouden krijgen.

Deze maandag ging er iemand langs komen maar zou ons een half uur op voorhand bellen zodat we konden zorgen dat er iemand thuis was. ( We hadden geen tijdstip gekregen op voorhand )
Wij zijn echter niet gebeld geweest, en die avond vond ik een boodschap van de technieker die toch was langs geweest.
We moeten een nieuwe afspraak maken maar moeten nu wel 90 euro betalen.

Kan ik hier iets aan doen, het lijkt me sterk dat dit zomaar kan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 03 jun 2015 09:32

Volgens mij zullen zij moeten bewijzen dat ze jullie hebben gebeld. De vraag is wat was afgesproken voor dat bellen, naar de gsm of naar de thuistelefoon? In het laatste geval kan het al snel zijn dat dat net toevallig was toen je net door was ofzo.

TimonErnst
Topic Starter

#3 , 03 jun 2015 10:06

Ze gingen bellen naar een mobiel nummer. En die oproep is nooit binnengekomen.

Reclame

BrechtS

#4 , 03 jun 2015 10:08

Afhankelijk van gsm kunt inheemse duidelijk het telefoonverkeer zien, dat kan al een eerste bewijs vormen dat ze niet hebben gebeld.

TimonErnst
Topic Starter

#5 , 03 jun 2015 10:22

Wat bedoel je daar mee, begrijp die zin niet goed.

k.b.

#6 , 03 jun 2015 10:23

U dient voor dit probleem alleen kontakt te hebben met uw keukenleverancier / plaatser ...
Hij is verantwoordelijk voor een omruiling / vervanging binnen de garantieperiode ...

Dat veel van deze keukenplaatsers maar al te graag beroep doen op de "fabrikanten" van de toestellen en hun technische diensten doet niets ter zake ...

Bel uw keukenleverancier ... zeg hem dat je koelkast nog niet vervangen is en vraag hem naar zijn planning ...

Het is zeer eenvoudig een (mobiel) nummer te bellen en in te haken alvorens de opgeroepene de kans ziet deze oproep te aanvaarden ...
Als deze fabrikant "transportkosten" zou claimen dan vermeld je gewoon dat hij dit moet regelen met de keukenplaatser aangeizien dit zijn klant is ...

Uiteraard wil ik niet beweren dat je niet constructief kan samenwerken met dergelijke fabrikanten ... maar daarvoor moeten beide partijen zich wel aan de gemaakte afspraken houden ...
En indien men zou kunnen bewijzen dat men u heeft opgeroepen lijkt het mij zeer moeilijk te bewijzen dat men zich tevens ook ongeveer 30 minuten na deze oproep heeft aangeboden aan uw adres ...

k.b.

k.b.

#7 , 03 jun 2015 10:28

Volgens mij zullen zij moeten bewijzen dat ze jullie hebben gebeld. De vraag is wat was afgesproken voor dat bellen, naar de gsm of naar de thuistelefoon? In het laatste geval kan het al snel zijn dat dat net toevallig was toen je net door was ofzo.

TS moet 90 euro betalen om een nieuwe afspraak te krijgen ??? Wil hij niet betalen dan zal hij vermoedelijk ook geen nieuwe afspraak krijgen ...

Gewoon kortsluiten deze "oeverloze discussie" en garantie claimen bij de partij waar TS een verkoopovereenkomst mee heeft ...

k.b.

TimonErnst
Topic Starter

#8 , 03 jun 2015 11:48

Update:

Blijkbaar had de technieker die langs kwam een standaard formulier in de bus gestoken en deze is niet van toepassing voor ons.
Ik heb zonet bevestiging gekregen dat de 2de afspraak toch gratis zal zijn.

BrechtS

#9 , 03 jun 2015 12:16

Afhankelijk van gsm kunt inheemse duidelijk het telefoonverkeer zien, dat kan al een eerste bewijs vormen dat ze niet hebben gebeld.
Geen idee wat er is gebeurd (autocorrect door de smartphone zeker?) maar het moest zijn: afhankelijk van gsm kunt u duidelijk het gsmverkeer zijn, dat kan al een eerste bewijs vormen dat ze niet hebben gebeld. Wat ik hiermee bedoel: ik kan op mijn smartphone kijken naar het gsmverkeer, dus binnenkomende en uitgaande oproepen en sms'jes. Als dat bij u ook zo is, dan kan u dat gebruiken als bewijs dat ze zich zelf niet aan de afspraak hielden.

Turaki

#10 , 03 jun 2015 12:21

Als dat bij u ook zo is, dan kan u dat gebruiken als bewijs dat ze zich zelf niet aan de afspraak hielden.
Neen, want je kan deze lijsten makkelijk verwijderen. Enige bruikbare (en aanvaarde) bewijs is de telefoonfactuur van de beller, in dit geval de plaatser, die moet bewijzen dat hij gebeld heeft.

BrechtS

#11 , 03 jun 2015 12:25

Als dat bij u ook zo is, dan kan u dat gebruiken als bewijs dat ze zich zelf niet aan de afspraak hielden.
Neen, want je kan deze lijsten makkelijk verwijderen. Enige bruikbare (en aanvaarde) bewijs is de telefoonfactuur van de beller, in dit geval de plaatser, die moet bewijzen dat hij gebeld heeft.
U kan ze inderdaad verwijderen, maar dan zal men dat ook merken dat er niets te vinden is na een bepaald moment. Bij mijn vorig mobiel had ik enkel de optie om de volledige lijst te verwijderen, bij deze kan ik inderdaad wel elk ding afzonderlijk verwijderen. Dus mijn gsm nu is dan niet geschikt als bewijsmateriaal, maar mijn vorig waar er de enige optie was alles verwijderen kan toch als bewijsmateriaal dienen? En volgens mij kan het gerecht ook vragen achter het gsm verkeer aan de providers of vergis ik mij?

Turaki

#12 , 03 jun 2015 12:37

Dus mijn gsm nu is dan niet geschikt als bewijsmateriaal, maar mijn vorig waar er de enige optie was alles verwijderen kan toch als bewijsmateriaal dienen?
En het parket en de rechter moeten van elk type GSM weten of hij geschikt is als bewijsstuk of niet? Ik veronderstel dat men daar echt geen tijd gaat in steken.
En volgens mij kan het gerecht ook vragen achter het gsm verkeer aan de providers of vergis ik mij?
Ja, dit kan, maar in burgerlijke zaken doen ze dit maar zelden. De plaatser daarentegen kan makkelijk wel bewijs voorzien, nl zijn factuur, en kan zelf ook aan zijn provider een overzicht vragen. Veel eenvoudiger dan nakijken of men wel of niet in een GSM een gemiste oproep kan verwijderen of niet.

Sirkii

#13 , 03 jun 2015 13:11

Dus mijn gsm nu is dan niet geschikt als bewijsmateriaal, maar mijn vorig waar er de enige optie was alles verwijderen kan toch als bewijsmateriaal dienen?
En het parket en de rechter moeten van elk type GSM weten of hij geschikt is als bewijsstuk of niet? Ik veronderstel dat men daar echt geen tijd gaat in steken.
En volgens mij kan het gerecht ook vragen achter het gsm verkeer aan de providers of vergis ik mij?
Ja, dit kan, maar in burgerlijke zaken doen ze dit maar zelden. De plaatser daarentegen kan makkelijk wel bewijs voorzien, nl zijn factuur, en kan zelf ook aan zijn provider een overzicht vragen. Veel eenvoudiger dan nakijken of men wel of niet in een GSM een gemiste oproep kan verwijderen of niet.
Parket of rechter moeten dat niet weten : als het onderzoek dit justifieert vraagt de onderzoeksrechter gewoon een gespreksoverzicht op bij uw operator die bij wet verplicht is dat te leveren. Die operator mag evenwel NOOIT aan z'n klanten een lijst bezorgen van inkomende gesprekken. Enkel uitgaande en dan norrmaliter nog gefiltert met privacygevoelige nummers zoals de kindertelefoon etc.

Enfin; 't Goed nieuws is dat de gratis waarborginterventie toegezegd werd zonder veel discussie.

Turaki

#14 , 03 jun 2015 13:14

Die operator mag evenwel NOOIT aan z'n klanten een lijst bezorgen van inkomende gesprekken. Enkel uitgaande en dan norrmaliter nog gefiltert met privacygevoelige nummers zoals de kindertelefoon etc.
Zoals ik reeds zei, dus iets dat de plaatser (die beweert gebeld te hebben) moet voor zorgen.

k.b.

#15 , 03 jun 2015 13:30

Als de plaatser geen telefoonverbinding heeft gehad met de ontvanger komt dit volgens mij niet op zijn factuur ...
Maar eigenlijk is het een discussie voor niks ...

k.b.

Terug naar “Consumenten Koop”