Bescherming persoonsgegevens
Geplaatst: 19 mei 2015 12:39
Beste forumleden,
De reisorganisatie waar ik een reis wil boeken stelt het volgende:
Is er geen eenvoudiger manier om mijn privacy en die van mijn medereizigers te beschermen? Bijvoorbeeld door het gewoon aan te geven via mail na boeking?
Wat zegt de wet?
En wanneer dien ik mijn weigering dan aan te geven? Na boeking of ervoor? (ik ben niet geneigd te boeken als dit niet in orde is) Moet het ook apart voor ieder lid van mijn reisgezelschap?
Wat is precies de afdruk van de inhoud van de chip van de elektronische identiteitskaart en hoe doe je dat?
Ik zou eerder denken dat reisorganisaties de mogelijkheid zouden moeten geven om tijdens het boeken het gebruik van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden te kunnen weigeren. (maar dan weigert iedereen waarschijnlijk, nu moet je er moeite voor doen)
De reisorganisatie waar ik een reis wil boeken stelt het volgende:
Is deze omslachtige manier van verzet tegen het commerciële gebruik van mijn persoonsgegevens wel wettelijk?Naargelang het type vakantie is **** (Vlieg- en exotische vakanties, cruises, flight only) of **** (autovakanties, citytrips, wintersport) de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die de klant in het kader van deze overeenkomst verstrekt.
Deze gegevens worden, al naargelang het geval, verwerkt met als doeleinden de uitvoering van de overeenkomst, het beantwoorden van contactopnames met de klant, het toesturen van reclame en direct marketing, het op de hoogte houden van initiatieven en activiteiten van de Groep waar ******* deel van uitmaken, statistische analyses, het voorkomen en bestrijden van bedrog door de klant, aangestelden of andere partners van deze Groep, of het voldoen aan wettelijke verplichtingen.
De persoonsgegevens kunnen worden doorgegeven voor de voormelde doeleinden aan in België of in het buitenland gevestigde vennootschappen van de Groep en business partners, organisaties en overheidsinstanties waarmee de Groep samenwerkt, of in geval van een wettelijke verplichting of een verzoek van de politie, gerechtelijke autoriteiten of overheidsinstanties.
De klant kan zijn wettelijk recht op toegang, verbetering en verzet tegen het gebruik voor direct marketing kosteloos uitoefenen door een schriftelijk, ondertekend en gedagtekend verzoek, samen met een recto-verso kopie van zijn identiteitskaart, te richten aan
******, afdeling Marketing, ********, B- *****,
of
per e-mail op privacy@********. Als het een elektronische identiteitskaart betreft, is ook een afdruk van de inhoud van de chip of een officieel attest van woonplaats vereist.
Is er geen eenvoudiger manier om mijn privacy en die van mijn medereizigers te beschermen? Bijvoorbeeld door het gewoon aan te geven via mail na boeking?
Wat zegt de wet?
En wanneer dien ik mijn weigering dan aan te geven? Na boeking of ervoor? (ik ben niet geneigd te boeken als dit niet in orde is) Moet het ook apart voor ieder lid van mijn reisgezelschap?
Wat is precies de afdruk van de inhoud van de chip van de elektronische identiteitskaart en hoe doe je dat?
Ik zou eerder denken dat reisorganisaties de mogelijkheid zouden moeten geven om tijdens het boeken het gebruik van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden te kunnen weigeren. (maar dan weigert iedereen waarschijnlijk, nu moet je er moeite voor doen)