Factuur te laat ontvangen, direct aanmaning met kosten

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3796

Factuur te laat ontvangen, direct aanmaning met kosten

#1 , 08 mei 2015 10:57

Op datum van 8 april heeft bedrijf X een factuur opgesteld naar mij.
Zij beweren dat ze deze diezelfde dag nog per post opgestuurd hebben.
In de factuur staat er dat men 4 weken de tijd heeft om te betalen (dus tot 6 mei).

Nu heb ik deze factuur pas gisteren, 7 mei, ontvangen.
Omdat ik overdag werk, en het moment dat ik thuis kom het bedrijf af gesloten was, heb ik ze vandaag gecontacteerd.
Zij geloven mij niet, en zeggen me dat er ondertussen een aanmaning met een aanmaningskost van 24 euro onderweg is.

Op de enveloppe staat er geen poststempel, waarschijnlijk omdat het bedrijf zoveel brieven verstuurd dat ze een speciaal tarief hebben bij bpost.

Wat zijn nu mijn mogelijkheden?
Ik weiger namelijk om 24 euro extra te betalen, omdat ik die factuur dus nu nog maar ontvangen heb.
Ook: sinds wanneer mag een bedrijf, zonder dat dit mij op voorhand medegedeeld was, van de eerste maal zo'n hoge aanmaningskost vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 mei 2015 11:14

Aanmaningskost mag enkel indien dit staat in de AV, die u (als consument) expliciet heeft goedgekeurd (dus een kopie van de AV op de achterkant van een factuur is van geen tel). Kijk dus de AV na, en ga ook na of u zich hiermee akkoord heeft verklaard.

Ook wordt u geacht de inhoud van de brief te kennen op de 3e dag na afgifte aan de post. Vraag hen dus om bewijs dat men de brief werkelijk op 8 april aan de post heeft overhandigd. Datum vermeld op de factuur aanvaard u niet als bewijs, aangezien men eender welke datum hierop kan zetten, zonder dat deze op enige manier bewijsbaar vastligt.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”