Verkoop op afstand, foutieve tekst op bestelling

Antwzuid
Topic Starter
Berichten: 2

Verkoop op afstand, foutieve tekst op bestelling

#1 , 06 mei 2015 16:15

Mijn excuses alvast voor de lange tekst maar ik heb het volgende probleem gemeld via Test Aankoop, de economische inspectie en als er nog iemand een idee heeft om het op te posten dan hoor ik het graag.
Er is een telefonische bestelling genoteerd van 250 stuks van een bepaald type stylo met 150 stuks gratis als aanbieding van de firma voor een waarde van 230 EURO. Wanneer de verkoper letter voor letter spelt wat er op de stylo moet komen blijkt uit de opname die er gemaakt werd door de firma (en dat op voorhand niet werd aangekondigd) dat er 3 fouten instaan, de klant (mijn moeder) bevestigd echter, op het moment dat zij dit telefoongesprek behandelt kan zij niet in optimale omstandigheden luisteren naar wat de verkoper zegt en wordt er dus onterecht bevestigd. Enkel het stuk waarin de verkoper spelt werd blijkbaar opgenomen, dat is eigen aan deze firma. Wat er vooraf is gezegd (wat de klant zelf spelt) en nadien, waarin de klant meermaals vraagt om deze tekst elektronisch te mogen sturen (waar negatief op wordt geantwoord) werden niet opgenomen.

Dit is niet de eerste bestelling die wij bij deze firma deden, en over het algemeen waren wij zeer tevreden over de geleverde service. Maar hoe ze dit probleem afhandelen, en ze ook geen oplossing bieden tart alle verbeelding en is allesbehalve professioneel. De persoon van de klantendienst, een Nederlander deed erg uit de hoogte, en verstopte zich achter hetgeen wat de verkoper spelde en de klant onterecht bevestigde. In het verleden deden wij dus al meerdere bestellingen, die telkens voor ze in productie gingen nog eens extra werden geverifieerd door een orderbevestiging.
Ik heb dus meerdere malen met de klantendienst gebeld, die tot 17 uur open is, maar die mij op maandag 4 en dinsdag 5 mei al om 16.20 via hun bandje te horen gaven dat de bureaus gesloten waren. Ik heb zelf in het verleden op een klantendienst gewerkt, moest ik zo arrogant tegen een klant doen zoals die "service" medewerker tegen me sprak, dan lag mijn ontslagbrief meteen klaar. Meteen na het krijgen van de bestelling hadden wij al een email gestuurd naar de firma, die het jammer vonden dat het zo gelopen was en stuurde meteen de geluidsopname mee waar ze zich nu dus al de hele tijd achter schuilen. Een oplossing werd ons niet gegeven, ze vinden dit niet nodig omdat ze vinden dat zij geen verantwoordelijkheid voor welke fout dan ook dragen.

Aangezien het hier gaat om op maat van de klant geleverde goederen kunnen we blijkbaar geen herroeping doen, maar wat dus als er een fout in hetgeen wat wij vroegen staat?

Graag jullie mening, advies, ... .

zie ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... 26&t=63851" onclick="window.open(this.href);return false; ivm Privacy

Alvast bedankt

En dit was ik er nog vergeten bij te melden; Vraag 8 bij de FAQ's op hun website luidt: Is er een garantie op deze producten? Hun antwoord luid: Zeker. Bij alle producten van National Pen is uw tevredenheid voor 100% gegarandeerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 mei 2015 16:59

Je hoeft toch niet te aanvaarden dat u bestelling via telefoon verloopt, klant beslist erover niet de verkoper of hun medewerker.
Weet niet of het zin heeft van klachten in te dienen. Is jij die beweerd die ook de bewijzen moet leveren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 06 mei 2015 17:31

Het is op zich niet strafbaar een telefoongesprek op te nemen waaraan men zelf deelneemt, ook niet als de gesprekspartner daarvan niet op de hoogte was, de rechter beoordeelt de toelaatbaarheid. Maar mogelijks is er wel een inbreuk op de privacy-regelgeving en dient het bedrijf te melden dat de opname wordt gemaakt. Hangt er ook van af welk recht van toepassing is (Ierland?). Ik vrees dat u weinig opties heeft, de verantwoordelijke had alles gespeld en uw moeder heeft bevestigd. Daarenboven rust de bewijslast voor de fout bij u. Nu te laat natuurlijk maar zulke dingen altijd via mail doorgeven, of hen dat zint of niet. Hun garantie zal niet spelen (op voorwaarde dat het product functioneel gewoon werkt) aangezien uw moeder bevestigde en de tekst die zij bevestigde naar ik veronderstel aangebracht werd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mei 2015 15:10

Ik denk toch ook dat er weinig aan te doen valt. Er is bevestigd door uw moeder. Dat dit onterecht is, is voor rekening van uw moeder, niet voor rekening van diegene aan de andere kant van de lijn.

Toen ik nog op een helpdesk werkte, kreeg ik ook telefoon van een kwade gebruiker die een belangrijk word document overschreven had. Ik meldde haar dat Word in haar geval toch vraagt of ze zeker was het bestaande document te overschrijven? Haar antwoord: "Ja, ik heb dan op ja geklikt, maar ik bedoelde uiteraard neen." Bevestigd is bevestigd. Onterecht bevestigd is voor rekening van diegene die bevestigd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 08 mei 2015 10:59

Even terzijde melden dat op 4 en 5 mei bijna elk bedrijf in Nederland gesloten is.
Beide dagen komen overeen met 1 en 11 november hier.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 mei 2015 11:13

Enkel 5 mei is een feestdag in nederland bevrijding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”