betaling kruist aanmaning

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

betaling kruist aanmaning

#1 , 05 mei 2015 11:16

Goeiedag,

Ik heb een vraagje : indien je een betaling uitvoert op dezelfde dag dat je 'leverancier' zijn aanmaning verstuurt (dus niet de dag dat ik die aanmaning ontvangen heb), moet je de extra kosten voor die aanmaning dan nog betalen?

Ze sturen me nu een brief dat ik die extra kosten toch moet betalen.
Het bedrag is op 30 juni 2014 van mijn rekening gegaan, ze hebben hun aanmaning op 30 juni 2014 verstuurd.

danku.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 05 mei 2015 11:34

Wanneer diende de factuur uiterlijk betaald te zijn? (betaald in deze context betekent dat bij overschrijving het geld op die datum op de rekening van de schuldeiser dient te staan, niet dat het uiterlijk op die datum uw rekening verlaat). Indien u te laat betaald heeft en dit voorzien was in de voorwaarden dan mogen aanmanings- of administratiekosten aangerekend worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 05 mei 2015 11:48

Indien u te laat betaald heeft en dit voorzien was in de voorwaarden dan mogen aanmanings- of administratiekosten aangerekend worden.
Aanmaningskosten mogen wel niet automatisch aangerekend worden, men moet er steeds om vragen.

Van tel hier is echter datum dat de betaling op rekening schuldeiser staat (dus niet datum dat het van rekening schuldenaar gaat), en ontvangstdatum (bij AS datum eerste aanbieding, bij gewone brief pakt men verzenddatum +3 werkdagen).

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 mei 2015 12:08

Een factuur dient steeds onmiddellijk betaald te worden, tenzij anders vermeld op de factuur of verkoopsvoorwaarden.
Was dit de eerste aanmaning, is deze aanmaning met een AS verstuurd.
Aanmanings of administratiekosten mogen enkel aangerekend worden bij in gebreken stelling met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 05 mei 2015 12:45

Een factuur dient steeds onmiddellijk betaald te worden, tenzij anders vermeld op de factuur of verkoopsvoorwaarden.
Was dit de eerste aanmaning, is deze aanmaning met een AS verstuurd.
Aanmanings of administratiekosten mogen enkel aangerekend worden bij in gebreken stelling met een AS.
Bron?

Bij mijn weten mogen aanmanings- en administratiekosten aangerekend worden bij niet tijdige betaling op voorwaarde dat:

- Ze duidelijk vermeld staan in de algemene voorwaarden (bedrag)
- De consument (ik ga ervan uit dat het een particulier is) er kennis kon van nemen vóór het afsluiten van de overeenkomst
- Ze niet disproportioneel zijn (schadebeding, geen strafbeding)

Maar ik zie niet in waarom ze enkel via AS ter gelegenheid van een formele IGS zouden kunnen worden gevraagd. Enfin, moraal van het verhaal: tijdig betalen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mei 2015 15:12

Een aanmaning vertrekt pas nadat uw betaling te laat op de rekening staat van de ontvanger. De dag dat jij die ontvangt, ben je dus al een paar dagen te laat. De kosten hieromtrent zijn dus betaalbaar.

Sirkii
Berichten: 5447

#7 , 05 mei 2015 20:19

De meeste aanmaningen vertrekken pas nadat de betaaltermijn voldoende lang overschreden is. Dit bepaalt elk bedrijf individueel. Hoelang was de uiterste betaaldatum dus al overschreden?

Terug naar “Consumenten Koop”