Garantie

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

Garantie

#1 , 03 okt 2007 16:48

sorry voor de zoveelste topic over garantieproblemen, maar deze had ik niet tegengekomen:

probleem: nieuwe gsm gekocht in mobi-shop, blijkt niet voldoende te werken. We klagen, mobi-shop stuurt de gsm (samsung) op naar de groothandelaar & we krijgen de 'gerepareerde' versie terug. Na enkele dagen blijkt de gsm totaal niet beter te werken.

Nu loopt dit probleem al vanaf januari en is mn vriendin al 10x bij de mobi-shop geweest! Telkens krijgen we hetzelfde terug, en kunnen we praktisch direct de gsm weer laten opsturen..

De mobistar mensen zeggen dat zij hier niets aan kunnen veranderen, dat het hoofdbedrijf beslist wanneer men een gsm vernieuwd. Persoonlijk denk ik dat ze er gewoon wat mee spelen & proberen de garantietermijn uit te zitten.

Na wat research (oa http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm & http://www.eccbelgium.be/NL/infocenter/ ... 10&nID=356 ) vind ik niets over dit soort 'tijdsrekking' terug. Kan ik daar dus iets aan doen?

mvg,

Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 03 okt 2007 20:55

Stel een aangetekende brief op waarin u eist dat binnen x aantal dagen (bv. 2 weken) een definitieve oplossing voor dit probleem komt. Stel zelf voor om ofwel een volledig nieuwe GSM te krijgen OF om de volledige aankoopsom terug te krijgen. Men zal u misschien een aankoopbon proberen te geven, maar eigenlijk moet u kunnen cash terugkrijgen.

Indien na die tijdsperiode geen reactie komt, gaat u nogmaals langs (met een kopie van de brief) en u eist nogmaals een oplossing. Indien die er niet komt, zult u economische inspectie inlichten. U kunt deze tweede fase ook per brief doen (alweer aangetekend).

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 okt 2007 15:04

Naast de conventionele garantie uit art.1649septies van het Burgerlijk Wetboek kan u ook toepassing maken van “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2...”(B.W.).

Vorder aangetekend die vervanging INDIEN aan de voorwaarden daartoe voldaan is.

Bij afwezigheid van misdrijf zal de Algemene Directie Controle en BEMIDDELING, http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm echter NIET BEMIDDELEN . Die directie ressorteert onder een ’laissez faire,laissez passer‘-bewind,zodat u bij weigering van de verkoper het toestel te vervangen aangewezen bent op de rechter om het geschil te beslechten.Onderzoek of de algemene voorwaarden op uw bestelbon al dan niet een forumbeding(=aanwijzing van territoriaal bevoegde rechter) bevatten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”