nieuwe auto,dealer wil betaling bij overdracht papieren

ishka
Topic Starter

nieuwe auto,dealer wil betaling bij overdracht papieren

#1 , 06 apr 2015 17:48

Heb van mn autodealer telefonish bericht gehad dat mijn nieuwe auto is toegekomen.Nu deelde hij mee dat ik het volledige bedrag bij overdracht van de papieren moet betalen .
Heb deze gegevens van de papieren nodig om nummerplaten aan te vragen en dan zou ik de auto na dit alles volgende week kunnen afhalen.
Heb bedenkingen hierbij ,de dealer dekt zich in om het bedrag te innen alvorens ik de auto kan zien en hem kan goedkeuren alsook kan zien of alle bestelde opties aanwezig zijn.
In eerste instantie vind ik dit klantonvriendelijk ,de dealer wantrouwt de klant maar de klant moet wel vertrouwen hebben in de dealer?
Stel ik betaal bij onvangst van de papieren en daags nadien gaat deze in faillisement ,de curator legt beslag op alle aanwezige voertuigen wat dan? Of ik merk bij aflevering van mn voertuig dat er beschadigingen zijn of ontbrekende opties ,de auto is reeds betaalt dus waar sta ik dan ? Kan hij dit en is dit wettelijk?
Zijn uitleg is dat als ik de wagen inschrijf deze officieel van mij is en ik moet betalen en hij in het verleden problemen had met iemand waar hij 2 jaar durend geprocedeert heeft en de goede klanten het met 1 slechte moet bekopen.
Op het contract staat nogthans betaling bij levering .
Vind het een vreemd verhaal wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 apr 2015 18:03

Het contract spreekt hier voor zich, betaling bij levering. Als hij zich hier niet aan houdt, kunt u hem in gebreke stellen en een schadevergoeding eisen.

ishka
Topic Starter

#3 , 06 apr 2015 18:07

De dealer zijn argument is dat als ik de papieren heb en mn auto laat inschrijven de wagen van mij is en ik de betaling dan moet doen.

Reclame

LeenW

#4 , 06 apr 2015 18:21

Een levering is nog steeds de fysieke levering van het goed.

ishka
Topic Starter

#5 , 06 apr 2015 19:09

In het verleden als ik een nieuw voertuig kocht was de normal wijze dat er een kopie werd meegegeven voor de verzekering te regelen en de nummerplaten en de bankcheque werd overhandigd na dat het voetuig werd goedgekeurd.
Ga er op aan dringen dat ik betaal bij levering van het voertuig zelf maar is wel een domper op wat een prettig iets moet zijn.
Voelt aan alsof de dealer geen vertrouwen heeft en dit ligt wel wat op de maag.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2015 19:32

Dit doen meer dealers, vanaf het ogenblik je in het bezit bent van de papieren kan hij onmiddellijk ingeschreven worden en ben je eigenaar, de verzekering kan het online inschrijven, en niemand gaat failliet binnen de twee uur !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ishka
Topic Starter

#7 , 06 apr 2015 19:50

Heb altijd eerst de gegevens nodig die op de papieren om nummerplaten aan te vragen dus dezelfde dag buitenrijden is uitgesloten.
Vertelde hem dat ik erst de auto wilde zien ,dit kon enkel is hij dan niet opgekuist .
Vind wel dat ze naar de klant toe iets meer moeite kunnen doen.
Als ze willen dat ik betaal bij overdracht van de papieren dan moeten ze de auto maar opkuisen ook en bij aflevering nog maar is.
Toch wel het minste vind ik.

denlowie

#8 , 06 apr 2015 19:53

Als ze willen dat ik betaal bij overdracht van de papieren dan moeten ze de auto maar opkuisen ook en bij aflevering nog maar is.
Toch wel het minste vind ik.
Tot daar heb je 100% gelijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#9 , 06 apr 2015 19:57

Maar als het contract zegt "betaling bij levering", kan er toch niet veel discussie zijn?

ishka
Topic Starter

#10 , 06 apr 2015 20:23

Heb begrip dat de dealer zekerheid wil van zijn centen maar dat wil ik ook .
In ieder geval vind het niet de juiste methode naar klantvriendelijkheid .
Bij mij is dit hetzelfde als , ku jij wel betalen .
Bedankt voor de reacties alleszins

sloeberken

#11 , 06 apr 2015 20:45

U moet het standpunt van de dealer ook begrijpen, zal niet de eerste zijn die achteraf niet kan betalen. Dealer hoeft de documenten niet te geven voor de levering en betaling.
Wat staat er op u bestelbon. Je hebt wel het recht eerst de wagen te kunnen keuren, en dat zal de dealer zeker niet weigeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

loeki

#12 , 07 apr 2015 07:01

2 redenen waarom garagist dat vraagt:

a)bij afgifte papieren en inschrijving door een koper wordt het voor hem een 2e hands om nog te kunnen verkopen

b)de garagist moet de bank eerst betalen alvorens de papieren te krijgen indien papieren op de bank liggen

c)als papieren van invoerder komen dan moet het voertuig eerst betaald zijn

Lanox

#13 , 07 apr 2015 09:47

Juridisch ligt de oplossing voor de hand: TS betaalt auto en krijgt papieren en auto mee. Hoe de auto vervolgens in het verkeer geraakt en waar hij zolang gestald moet staan is de TS zijn probleem, tenzij dit ook contractueel is vast gelegd.

Dat zowel de garagist als de TS "redenen" hebben om het anders te doen is begrijpelijk, maar geen van beide partijen zal de andere partij kunnen opleggen om naar die redenen te handelen.

Gebruiker21

#14 , 10 apr 2015 10:36

Toen ik mijn nieuwe wagen kocht, heb ik gewoon de gegevens van mijn verzekeringsagent doorgegeven, en de dealer heeft alle papieren / nummerplaten / verzekering in orde gebracht in samenwerking met mijn verzekeringsagent. Mogelijk ben ik wel eens binnengesprongen om hier en daar een handtekening te zetten (dat herinner ik met niet meer echt), maar toen ik uiteindelijk de wagen ging afhalen heb ik op dat moment de wagen betaald en ben er ook meteen mee weg gereden (was ingeschreven en verzekerd). Perfecte serice lijkt me. Heeft me zelf héél wat papierwerk uitgespaard.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”