Pagina 1 van 2

DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken ?

Geplaatst: 03 apr 2015 22:07
door mbbs1024
Donderdag wil ik op de website van een bekende multimediaketen (weet niet of ik hier namen mag noemen) een TV bestellen.
Er is een probleem met de website, waardoor ik mijn bestelling niet geplaatst krijg.
Geen probleem denk ik, dan ga ik vrijdag wel even in een van hun winkels bestellen.

Als ik thuiskom zie ik dat er een prijsverschil is van 200 Euro tussen wat op de website aangekondigd wordt en wat me in de winkel aangerekend werd.
Ik bel dus naar hun call center en daar zegt men me dat ieder van hun winkels vrij is om zelf hun prijzen te bepalen en ze dus niets voor mij kunnen doen.
Omdat ik samen met de TV nog een aantal andere dingen meehad, en gehaast was om op tijd in een vergadering aanwezig te zijn, heb ik dit prijsverschil in de winkel niet direct opgemerkt en aan de kassa met bankcontact betaald, maar pas vanavond als ik thuiskwam en nog even een kenmerk van de tv wilde opzoeken op hun site.

Kan dit zomaar, of is dit een geval van oneerlijke reclamepraktijken ?

Ik heb hen in ieder geval volgende e-mail en fax gestuurd, om alvast een sterk signaal te geven
dat hun werkwijze me niet zint, en dat ik niet van plan ben om het daarbij te laten.

Wat als ze hier morgen toch met het tv toestel staan, moet ik de levering dan aanvaarden of weigeren ?
Als ik de levering aanvaardt, impliceert dit dan niet dat ik me akkoord verklaar met de gefaktureerde prijs ?
Als ik de levering weiger, riskeer ik dan niet om op te draaien voor extra transportkosten ?

Houden mijn argumenten in de onderstaande fax steek, of ben ik de pieneut en kan ik enkel hopen op een commerciële geste ?

Geachte ,
Bij nazicht van mijn faktuur nr 900487397 stel ik vast dat er een vergissing is gebeurd met de prijs van het xxxx TV toestel yyyyyyyyyyy.
Ik zie dat de prijs 1499 EUR bedraagt, terwijl er 1699 EUR werd aangerekend.
Ik hoor graag van U hoe dit kan rechtgezet worden, ik stel voor dat U me ofwel het verschil terugbetaalt op mijn bankrekening zzzzzzzzzz, onder de vorm van een aankoopbon, of de aankoop anulleert en me het volledige bedrag terugbetaalt.
In afwachting van Uw antwoord, gelieve de levering die op 4 april gepland was niet uit te voeren vooraleer er hiervoor een oplossing is.
Ik bezorg U dit schrijven ook per fax, omdat een faxbericht dezelfde juridische waarde heeft dan een aangetekend schrijven, en U dit bericht daarom ook meteen als een officiële ingebrekestelling kan beschouwen.
Graag een snel antwoord en oplossing, zodat ik snel van het nieuwe tv toestel kan genieten, aan een correcte prijs.
Indien er geen oplossing komt, zie ik me genoodzaakt om een klacht in te dienen wegens oneerlijke reclamepraktijken, en hier ook de nodige ruchtbaarheid aan te geven via test-aankoop, de pers en multimedia review sites op het internet.
Met Vriendelijke groeten.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 03 apr 2015 22:18
door LeenW
Hangt ervan af, mogelijk geldt de lagere prijs enkel bij online bestelling?

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 03 apr 2015 23:41
door mbbs1024
Dat zou kunnen, maar het staat nergens aangekondigd, en toen ik in de winkel vertelde dat mijn online bestelling niet gelukt was hebben ze me ook niet op de hoogte gebracht dat het in de winkel een stuk duurder is. (lekker cashen zullen ze gedacht hebben)
Ik heb ze zelfs nog gevraagd om na te gaan of mijn online bestelling toch niet doorgegaan was, om te vermijden dat er 2 TV's zouden geleverd worden.
Nadat ik mijn credit card gegevens ingevuld had en op bestellen geklikt had verdween het bestelscherm, maar kreeg ik geen bevestiging van de bestelling,
vandaar dat ik vandaag naar hun winkel gegaan ben om te kijken hoe het nu met die bestelling zat.
Nadat ze me gezegd hadden dat er geen online bestelling in het systeem zat, hebben ze me dan een bonnetje gemaakt waarmee ik aan de kassa kon gaan betalen.
Ik was er van overtuigd dat gezien het toch een bekende nationale mediamarkt keten is, de op hun site aangekondigde prijzen toch wel in de ganse keten geldig zouden zijn.

Mogelijk is het strikt juridisch wel in orde, maar ik vindt het toch maar bedenkelijk dat ze klanten op die manier behandelen, dat ruikt in ieder geval naar oneerlijke reclamepraktijken volgens mij. klanten lokken met interessante prijzen op hun website, en vervolgens in hun winkels een hogere prijs aanrekenen.

De vraag waar ik graag dringend een antwoord op zou weten:
Wat als ze hier morgen toch met het tv toestel staan, moet ik de levering dan aanvaarden of weigeren ?
Als ik de levering aanvaardt, impliceert dit dan niet dat ik me akkoord verklaar met de gefaktureerde prijs ?
Als ik de levering weiger, riskeer ik dan niet om op te draaien voor extra transportkosten ?

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 04 apr 2015 10:36
door sloeberken
Voor online aankopen heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen na levering. Ze mogen geen onkosten of transportkosten aanrekenen.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 04 apr 2015 11:01
door LeenW
Ik vermoed dat het inderdaad is zoals ze zeggen: vaste en lagere prijzen op de website, vrije prijzen bij elke aparte winkel. Gebeurt vaker dat het niet één grote winkel is maar verschillende franchises.

Aangezien je de tv in de winkel hebt gekocht, geldt de online aankoop wetgeving niet. Het lijkt mij dus een gewone koop waar u niet meer onderuit kunt. Een geste van de verkoper lijkt mij uw beste optie.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 05 apr 2015 12:21
door basejumper
Door de aankoop in de winkel aan te gaan en de betaling uit te voeren bent u akkoord gegaan met de voorwaarden. De koop is dus gesloten. De reden is waarschijnlijk dat bij aankoop online de keten ook geen commissieloon moet betalen aan de winkelier in kwestie, en nu wel...

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 05 apr 2015 13:22
door sloeberken
De vraag van TS draait om die mislukte online aankoop, en daar heeft hij 14 dagen bedenktijd.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 06 apr 2015 23:43
door Franciscus
Die was mislukt en blijkbaar niet uitgevierd/aanvaard/aangekomen.....hoe gaat hij dat bewijzen????

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 10 apr 2015 10:47
door Gebruiker21
De vraag van TS draait om die mislukte online aankoop, en daar heeft hij 14 dagen bedenktijd.
Vraag gaat niet over de online aankoop (deze is immers mislukt), maar over de bestelling in de winkel. De TV is blijkbaar besteld en betaald daar, maar moet nog geleverd worden.

Moest de TV van de online aankoop per ongeluk toch geleverd worden, kan hij deze inderdaad gewoon terugsturen, no problem. Maar de TS zijn vraag ging over het prijsverschil tussen de webshop en de fysieke winkel. Ik denk dat hij daar weinig tegen kan doen. De prijs in de winkel was gekend en hij heeft de TV aangekocht. Ik ken geen enkele wet die zegt dat prijzen in een winkel identiek moeten zijn aan die in de webshop van diezelfde winkel.

Ikzelf koop vrij veel blurays / DVD's in een multimediaketen voor mentaal gezonde mensen (zonder namen te noemen ;-) ), en ook daar verschillen de prijzen van filiaal tot filiaal. Ook hun aanbod verschilt zelfs. Ooit geïnformeerd naar een bepaalde box die ik in een ander filiaal gezien had maar toen niet gekocht, en de mederwerker vertelde me: "Elk filiaal beslist zelf welke DVD's / Blurays in het aanbod komen en wat de prijs zal zijn. Die box hebben wij jammer genoeg niet in ons assortiment." Zal met die TV waarschijnlijk hetzelfde zijn: ieder filiaal van de keten zal zelf tot op zeker mate zelf hun prijzen kunnen bepalen. Webshop moet als apart filiaal beschouwd worden...

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 11 apr 2015 10:24
door mbbs1024
Het probleem is ondertussen opgelost.
Ik heb met de winkel gebeld, voordat de levering gebeurd is, en met de persoon gesproken die me in de winkel de tv verkocht had.
Er was geen discussie en hij zei me dat ze de tv gingen leveren aan de op hun website aangekondigde prijs en het prijsverschil gingen terugbetalen.
Later op de dag werd de TV geleverd, en de persoon die de levering deed had ook een enveloppe bij waarin het prijsverschil in cash inzat.

De zaak is dus goed afgelopen, ondanks het verontrustende eerste antwoord van hun call center medewerker.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 13 apr 2015 09:35
door Gebruiker21
Zoals dikwijls: zelfs als je puur juridisch geen poot hebt om op te staan, zullen commercieel ingestelde ondernemingen in dergelijke gevallen een commerciële geste doen omdat ze weten dat deze geste hen financieel beter uitkomt dan een klant die slechte reclame maakt, waardoor ze andere aankopen aan hun neus zien voorbij gaan.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 16 mei 2015 21:40
door witchqueen
Tja, bij de koning van de matrassen zijn ze toch niet zo klantvriendelijk. Wij bestelden een matras op internet (wegens geen standaardmaat, dus waarschijnlijk niet beschikbaar in een winkel) en betaalden 39 euro transport en terugname oude matras.
De dag erop zien we een reclame op TV : slechts 1 euro voor transport en terugname oude matras !
Mijn protest heeft niks opgeleverd : die actie van 1 euro was enkel geldig voor aankopen in winkels, niet voor aankopen in de webshop...
Mag dan al wettelijk in orde zijn, wij voelen ons gerold en daar gaan we alvast nooit meer iets kopen !

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 16 mei 2015 22:33
door roharro
Die niet standaardmatras moest misschien van heel ver komen waardoor het transport duurder uitviel.
Dienen Albert van de matrassen is er nogal ene....

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 16 mei 2015 23:01
door denlowie
Mag dan al wettelijk in orde zijn, wij voelen ons gerold en daar gaan we alvast nooit meer iets kopen !
ja dit begrijp ik, een matras koop je nu ook niet elke week.

Re: DRINGEND: Prijsverschil - oneerlijke reclamepraktijken

Geplaatst: 17 mei 2015 00:39
door LeenW
Tja, bij de koning van de matrassen zijn ze toch niet zo klantvriendelijk. Wij bestelden een matras op internet (wegens geen standaardmaat, dus waarschijnlijk niet beschikbaar in een winkel) en betaalden 39 euro transport en terugname oude matras.
De dag erop zien we een reclame op TV : slechts 1 euro voor transport en terugname oude matras !
Mijn protest heeft niks opgeleverd : die actie van 1 euro was enkel geldig voor aankopen in winkels, niet voor aankopen in de webshop...
Mag dan al wettelijk in orde zijn, wij voelen ons gerold en daar gaan we alvast nooit meer iets kopen !
Zoals u zelf zegt, het gaat om klantvriendelijkheid. Zowel u als de TS hebben geen gelijk, winkel kan zelf kiezen of ze een geste willen doen of niet.