Praktijk ??? keukens

ickie70
Topic Starter

Praktijk ??? keukens

#1 , 12 mar 2015 14:17

Iemand ervaring met het niet nakomen van een (zeer opgedrongen, gedwongen) contract bij ???-keukens, de offerte is ook totaal niet gedetailleerd dus ze kunnen alles wat ze willen komen plaatsen, ze geven geen gedetailleerde offertes, zelfs niet na ondertekenen!!!
Echt een slecht gevoel bij ???, totaal geen vertrouwen meer met hun manier van werken. Iemand enige tips?
Laatst gewijzigd door ickie70 op 12 mar 2015 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mar 2015 14:23

Welk wapen hebben ze gebruikt?
Was dat een legaal?
Waarom hebt u een verbintenis ondertekend waar u niet mee akkoord gaat?

Je mag hier geen reclame maken. Dus geen namen vernoemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2015 14:32

Waarom heb je in de eerste plaats een niet-gedetailleerde offerte aanvaard? Wat exact bedoel je met niet gedetailleerd? Kan je de inhoud van de offerte hier even plaatsen? (gewoon de formuleringen van de verschillende lijnen op de offerte, prijzen is niet nodig).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ickie70
Topic Starter

#4 , 12 mar 2015 14:36

Lach er maar mee, verbaal kan men ook iemand met zijn rug tegen de muur zetten, zeker als men nog een uilskuiken is! Waar is dan het recht om van een verkoop af te zien binnen bepaalde tijd ter bescherming van zulke praktijken voor uilskuikens zoals ik, en wees gerust zo zijn er nog velen.

k.b.

#5 , 12 mar 2015 14:40

Waarom heb je in de eerste plaats een niet-gedetailleerde offerte aanvaard?

Om van de "opendeurkorting" te kunnen genieten ... ?
om nog te kunnen aanluiten bij een "tijdelijke actie" ...

k.b.

ickie70
Topic Starter

#6 , 12 mar 2015 14:43

Ik weet nu ook wel wat ik had moeten doen, maar daarvoor is het dus spijtig genoeg te laat en zou willen weten wat ik er alsnog iets zou kunnen aan doen. Heb al vele (nu pas, te laat natuurlijk) offertes gezien van collega's waar alle toestellen opstaan, incl prijs, gebruikt materiaal, afmetingen enz. Wat wij dus getekend hebben was een overeenkomst dat de keuken van ??? mocht komen, details zouden later nog besproken worden, er stonden al wel voorlopig 'gekozen' toestellen op, maar een keuken bepaal je niet op 1 dag, dus nu weten we wat we willen en hebben een gedetailleerde offerte aangevraagd maar dat doen ze niet zeggen ze, waarom, joost mag het weten, waarschijnlijk omdat ze er toch niet echt zuivere praktijken op nahouden. Spijtig genoeg heb ik dit verhaal al meerdere keren gehoord en het zou fijn zijn om er anderen mee verder te 'helpen' niet zo'n uilskuiken te zijn of er toch iets aan te kunnen doen als het toch zover moest komen.
En inderdaad waarom teken of aanvaard je, om te kunnen 'genieten' van die tijdelijke actie die de dag nadien zeer waarschijnlijk niet meer van toepassing was en de keuken ons wel beviel.

LeenW

#7 , 12 mar 2015 14:46

Lach er maar mee, verbaal kan men ook iemand met zijn rug tegen de muur zetten, zeker als men nog een uilskuiken is! Waar is dan het recht om van een verkoop af te zien binnen bepaalde tijd ter bescherming van zulke praktijken voor uilskuikens zoals ik, en wees gerust zo zijn er nog velen.
Tenzij u verlengd minderjarig of iets dergelijk bent, bent u handelsbekwaam. Misschien kan een assertiviteitscursus u helpen naar de toekomst toe?

ickie70
Topic Starter

#8 , 12 mar 2015 14:51

Een kort overzicht van hoe de bestelbon ongeveer opgesteld is; het type keuken, kleur, afwerking (ja/nee omcirkeld) zonder prijzen bij dan werkblad type, dikte hoogte, weer zonder prijzen, de toestellen, weer hetzelfde, type en merk, accessoires idem, ofwel het type ofwel omcirkelde keuzes, dan een gewoon algemeen totaal om een indicatie te geven wat de keuken zou 'mogen' kosten, naam van verkoper is enkel de voornaam. Verkoper zou ondertussen al ontslagen zijn na klachten over zijn gedrag naar klanten toe. Dus we waren echt niet de enige blijkbaar.

En neen LeenW, ben niet verlengd minderjarig, sta onder geen statuut of dergelijke maar die cursus is nu wel te laat. Heb mijn lesje hopelijk geleerd maar ik vrees dat als ik enkel zulke antwoorden ga krijgen, hier niet veel bruikbare tips ga krijgen. Spijtig.

mjers

#9 , 12 mar 2015 14:54

hoelang geleden hebt u de overeenkomst getekend? En waar was dit?

Onder bepaalde voorwaarden hebt u recht op 14 kalenderdagen bedenktijd.

k.b.

#10 , 12 mar 2015 14:58

Ik stuurde u een persoonlijk bericht ...
En voor allen die menen hier TS de "levensles" te moeten spellen ...

Als je al de mensen die met dergelijk papier geplaagd worden / opgescheept zitten zou samen zien zou je verbaasd zijn ...

k.b.

ickie70
Topic Starter

#11 , 12 mar 2015 14:59

Dank je mjers, maar ik vrees dat de 14 dagen al gepasseerd zijn :( de kater heeft iets te lang geduurd, had toen ook naar de hoofdzetel gebeld met het feit dat ik totaal niet tevreden was van de aanpak (maar te laat natuurlijk), daar waren ze 'begripvol' maar zullen ook wel geweten hebben dat ze hun keuken toch al binnen hadden, waar het was mag ik hier blijkbaar niet zeggen, maar een bekende keten.

Milo72

#12 , 12 mar 2015 15:08

Mss es nakijken of dit bestek conform Koninklijk besluit dd. 30 juni 1996 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon is.

Afdeling 2. - Prijsaanduiding van niet-homogene diensten.

Art. 16. In geval van een tekoopaanbieding van niet-homogene diensten van hoofdzakelijk niet-intellectuele aard moet een bestek worden afgeleverd aan de consument, voor zover deze hierom verzoekt en de verkoper bereid is de dienst te verlenen.

Art. 17. Het bestek vermeldt :
1° de naam en/of de maatschappelijke benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister;
2° de beschrijving en de aard van de te verlenen diensten en eventuele leveringen;
3° de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst;
4° de datum en de geldigheidsduur van het bestek;
5° de schatting van de duur van de uitvoering.

Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

k.b.

#13 , 12 mar 2015 15:20

Ik denk dat TS een "bestelbon" heeft afgetekend ...
en volgens mij is de eerder genoemde firma "bij de les" en is hun document eerder sluitend ...

Niet dat ik het bewuste document gezien heb ... maar wel al veel over horen praten ... ook in de paleizen ...

k.b.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 mar 2015 15:22

Is de vraag niet eerder of dit een bestelbon is en geen offerte? In dat geval dient het te voldoen aan artikel 19 van het KB:

Art. 19. De bestelbon vermeldt ondermeer :
1. de naam of de benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister;
2. de datum en het volgnummer van die bon;
3. een beschrijving die een zekere identificatie van het produkt of de dienst mogelijk maakt;
4. de eenheidsprijs, de hoeveelheid en de totale prijs;
5. het bedrag van het betaalde voorschot;
6. het saldo;
7. de datum of termijn van de levering van het produkt of van het verlenen van de dienst;
8. de handtekening van de verkoper.

Milo72

#15 , 12 mar 2015 15:24

ja, dat dacht ik ook al, Lanox. Maar
Een kort overzicht van hoe de bestelbon ongeveer opgesteld is; het type keuken, kleur, afwerking (ja/nee omcirkeld) zonder prijzen bij dan werkblad type, dikte hoogte, weer zonder prijzen, de toestellen, weer hetzelfde, type en merk, accessoires idem, ofwel het type ofwel omcirkelde keuzes, dan een gewoon algemeen totaal om een indicatie te geven wat de keuken zou 'mogen' kosten, naam van verkoper is enkel de voornaam. Verkoper zou ondertussen al ontslagen zijn na klachten over zijn gedrag naar klanten toe. Dus we waren echt niet de enige blijkbaar.
Dus op vlak van beschrijving zal dat wel volstaan.
Mss dat de bestelbon op een ander punt (volgnummer, handtekening verkoper, ...) niet voldoet, maar ik vrees dat k.b. zou kunnen gelijk hebben ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”