Bedrog bij aankoop tweedehands iPhone

L0r3tt0
Topic Starter

Bedrog bij aankoop tweedehands iPhone

#1 , 09 mar 2015 16:56

Hallo,

Graag had ik advies ontvangen omtrent volgend verhaal.
Enkele weken geleden heb ik een iPhone 5s aangekocht via een tweedehands website.
Na op bezoek te gaan bij de persoon in kwestie en de GSM extern te controleren en ook even aan te zetten bleek alles goed te werken. Ik kon controleren of hij kon opladen, maar aangezien hij de iphone als nieuwe iphone had ingesteld kon ik niet meteen alle functionaliteit testen.
De verkoper verzekerde mij dat alles in orde was en dat hij de iPhone verkocht omdat hij een nieuwe iPhone had aangekocht, en als er vragen of problemen waren kon ik steeds bij hem terecht.
Een thuis aangekomen leek hij goed op te starten, en kon ik hem gewoon instellen. Ik vond het wel verdacht dat ik hem niet con synchroniseren met iTunes dus nam ik contact op met Apple.
Ook de voorste camera werkte niet meer en dus is Apple de iPhone komen ophalen aangezien hij nog onder garantie zou zijn.
Een week later krijg ik de iPhone opnieuw terug, zonder dat hij hersteld is. Blijkt dat de serienummer doorgegeven via telefoon niet klopt met de serienummer op de iphone.
Dus na wat onderzoek van Apple blijkt nu dat het binnenwerk van de iPhone van een Amerikaanse iPhone is en dus niet overeen komt met de buitenkant.
Daarbij heeft de verkopen mij een factuur van de buitenkant van de iPhone meegegeven die dus niet overeenstemt met de gegevens van het binnenwerk.
Nadat ik hem contacteerde vorige week voor mijn geld terug te krijgen begon hij met tal van verhalen dat hij van niets zou weten, terwijl hij me eerst vertelde dat hij de iPhone persoonlijk nieuw in de winkel gekocht zou hebben. En de factuur lijkt me daar het bewijs van.
Ik voel me dus behoorlijk opgelicht, maar vraag me af ik hier juridische stappen in kan ondernemen aangezien het mij lijkt om een oplichter te gaan. En naast het feit dat ik opgelicht ben, wil ik natuurlijk ook verkomen dat anderen nog opgelicht zouden worden. Natuurlijk besef ik nu ook wel dat ik het toestel nog grondiger had moeten controleren en enkel naar buiten gaan wanneer ik zeker was dat hij perfect werkte, maar aangezien alles naar behoren werkte wat ik kon checken, en ik nu niet meteen het binnenwerk van de iPhone kan checken, denk ik dat ik op dat moment niet veel meer kon doen.

Alvast bedankt voor al jullie zinvolle feedback.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 mar 2015 17:02

Verkoper aangetekend in gebreke stellen vanwege bedrieglijke verkoop. Annulering ervan binnen de tien kalenderdagen na kennisname eisen of vredegerecht en klachtneerlegging.

Cent zal rap vallen.

sloeberken

#3 , 09 mar 2015 18:15

Opletten met die Iphone's op kopertjessite, 90% zijn niet pluis.

Dit moet je steeds controleren.

Er zijn verschillende manieren om de 15-cijferige IMEI-code (International Mobile Equipment Identity) terug te vinden:
Vorm de korte code *#06# op uw gsm en druk op de beltoets en het serialnr komt op het scherm.
Raadpleeg het aankoopbewijs of garantiebewijs van uw gsm.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

L0r3tt0
Topic Starter

#4 , 10 mar 2015 11:51

Bedankt voor de raad. Ik zal maar eens beginnen aan dergelijke ingebrekestellingsbrief.

Groeten

Vandebos

#5 , 10 mar 2015 13:45

Hoe sneller na aankoop verzonden, hoe sterker uw zaak.

L0r3tt0
Topic Starter

#6 , 23 mar 2015 12:07

Ondertussen is de periode van 10 dagen bijna afgelopen en heb ik nog geen betaling mogen ontvangen.
Ik wil het hier eigenlijk niet bij laten. Welke stappen kan ik verder ondernemen? Vredegerecht?
En hoe gaat dit in zijn werk? Is de kans eerder groot of klein dat ik deze zaak zou winnen?

Alvast bedankt!

Terug naar “Consumenten Koop”