Asus laptop met Amerikaanse stekker

edc1
Topic Starter

Asus laptop met Amerikaanse stekker

#1 , 26 feb 2015 11:25

Een maand geleden kocht ik via een gekende webwinkel een Asus laptop. Deze werd echter geleverd met een Amerikaanse stekker. Na het invullen van een klachtrenformulier beloofde men het nodige te zullen doen. Doch we zijn ondertussen een maand verder zonder enig nieuws. De webwinkel zegt te wachten op Asus. Asus verwijst naar de webwinkel. Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2015 11:30

Het is de winkel die moet instaan voor en correcte stekker.
Vraag is is het alleen de stekker ... dacht dat Amerikaanse een andere stroomspanning hadden en een andere frequentie????
Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 feb 2015 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Redrum

#3 , 26 feb 2015 11:38

Voor de duidelijkheid, U bent particulier en de winkel is hier?

Conformiteit (en garantie) bij de verkoop zijn de verantwoordelijkheid van de verkoper, niet van de fabrikant. Op zich heeft u geen uitstaans met wat er tussen verkoper en fabrikant gebeurt, de verkoper moet u gewoon het bestelde product leveren.

Reclame

sloeberken

#4 , 26 feb 2015 11:41

In welk land kocht u die laptop. Je moet een volledige andere stroomadapter hebben, in Amerika is het 110v. Je kan dat controleren op de adapter.
Is de adapter 220v dan hoef je enkel een andere stekker te kopen in een computer winkel kost max 5€.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

edc1
Topic Starter

#5 , 26 feb 2015 13:45

Laptop is besteld via het Belgisch filiaal van de webwinkel (laptop heeft trouwens gewoon een Belgisch azertytoetsenbord). De voedingsadapter is geschikt voor zowel 110v als 220v maar heeft dus een ingebouwde Amerikaanse (2 platte pinnen) stekker. Heb het inderdaad kunnen oplossen met een overgangstukje. Ik vind echter wel dat ik binnen een redelijke termijn recht heb op een correcte adapter. Goed om weten is dus dat de (web)winkel verantwoordelijk is voor de correcte levering.

Redrum

#6 , 27 feb 2015 09:22

Ik vind echter wel dat ik binnen een redelijke termijn recht heb op een correcte adapter.
Ja, tenzij u uiteraard effectief een laptop met Amerikaanse adapter zou besteld hebben.

Franciscus

#7 , 28 feb 2015 14:57

Komt regelmatig voor of kwam regelmatig voor.
Ooit een grote winkelketen faxtoestellen van een bepaald merk - waren aangepaste Amerikaanse modellen.
In een winkel die ik ken stonden er plots mensen met met zo' toestel ... edoch de grote winkelketen gaf niet thuis dus mocht de kleine zelfstandige het oplossen.
De vervangstukken waren te verkrijgen per container...niet dus.... en mensen heel boos over slechte service van kleine zelfstandige....

edc1
Topic Starter

#8 , 11 mar 2015 08:36

Het verhaal is jammergenoeg nog niet ten einde. Van de webwinkel kreeg ik vorige week een nieuwe adapter toegestuurd met een Belgische stekker. Als vorm van verontschuldiging krreg ik ook een waardebon van 25 euro voor een volgende aankoop. Correcte service dus. Nu echter blijkt de aansluiting op de laptop de verkeerde te zijn en sta ik dus nog even ver. Opnieuw een klachtenmail gestuurd naar de webwinkel met een foto van een beide stekkers. Gisteren een telefoontje gekregen van de webwinkel dat Asus 'moeilijk doet', maar dat ze op zoek gaan naar een correcte adapter. Nu krijg ik echter een mail dat ik mij moet wenden tot Asus. Asus verwijst mij terug naar de verkoper. Kastje - muur verhaal dus.

sloeberken

#9 , 11 mar 2015 08:55

En is het een origine adapter met de naam Asus op. Heb honderden herstellingen verhandeld onder garantie en steeds perfect afgehandeld.
Begrijp totaal niet waarom je een laptop aankoopt in een webwinkel, terwijl de grote ketens hier alles aanbieden met zeer mooie prijzen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 mar 2015 10:26

Prijzen van laptops via webshops zijn nog steeds een pak lager dan de mainstream Krefel/Mediamarkt/... (vaak omdat je meer keuze hebt naar het specifieke model dat je wil) :).

edc1: stuur een mailtje terug dat je geen enkele verkoopsovereenkomst hebt met Asus, enkel met de winkel. Dat je daarom de correcte levering van je portable vraagt en gezien het over een essentieel stuk gaat, bereid bent de portable terug te bezorgen bij niet-conforme levering van het product. U zal dan ook de volledige verkoopswaarde van die portable kunnen terugvragen (eventueel met een vermindering indien u het product al intensief gebruikt hebt).

sloeberken

#11 , 11 mar 2015 10:42

Prijzen van laptops via webshops zijn nog steeds een pak lager dan de mainstream Krefel/Mediamarkt/... (vaak omdat je meer keuze hebt naar het specifieke model dat je wil)
Heb 25 jaar in die sector gezeten, de laptops en dergelijke die je op shops en de ketens koopt worden speciaal gemaakt voor die, steeds minder kwaliteit dan in de pc winkel. Vandaar de lagere prijs. Maar in die ketens ga je dikwijls toch betere service hebben dan bij die wenshops, zekers als het buiten belgie is. Hier gaat het overduidelijk over een amerikaanse laptop die daar buiten reeks zijn, wat de goedkopere prijs heeft.
Ze steken daar gewoon een belgisch keybord op en klaar is kees. En wat is het resultaat veel geduld en ergernis.

Gebruiker21

#12 , 13 mar 2015 13:53

Nu krijg ik echter een mail dat ik mij moet wenden tot Asus. Asus verwijst mij terug naar de verkoper. Kastje - muur verhaal dus.
U hebt gekocht bij de webwinkel, zij zijn als verkoper verantwoordelijk voor de garantie. Dat Asus naar hen toe moeilijk doet, is hun probleem, niet dat van jou.

De webwinkel moet uw probleem oplossen. Is dit een Belgische webwinkel? Indien ja, dreig ermee een klacht neer te leggen bij de economische inspectie als de webwinkel hun garantieplicht niet nakomt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#13 , 13 mar 2015 14:05

Is dit een Belgische webwinkel? Indien ja, dreig ermee een klacht neer te leggen bij de economische inspectie als de webwinkel hun garantieplicht niet nakomt.
Dit heeft niets met garantieplicht te maken. Het gaat hier over een niet conforme levering.
Op de website van Elfri staat een verwijzing naar een Cassatie uitspraak waarvan de motivering de situatie van de TS volledig beschrijft: http://www.elfri.be/rechtspraak/conforme-levering.

Gebruiker21

#14 , 13 mar 2015 15:05

Kan goed zijn dat het een niet-conforme levering is, maar in principe hoeft de topic starter dit niet te weten. Hij krijgt een stekker die niet werkt. Voor hetzelfde geld zijn de "platte pinnen" Europese pinnen die beschadigd geraakt zijn en plat en scheef geklopt (om het even bij het haar te trekken). Op het einde van de rit blijft de stekker "defect" voor de stopcontacten hier, dus webshop moet dit oplossen. Of het nu om een defect of een niet-conforme levering gaat, het resultaat blijft hetzelfde: webshop is verantwoordelijk, nier Asus
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#15 , 13 mar 2015 15:54

Zolang we niet weten in welk land die webshop gevestigd is, kunnen we alleen maar oordelen over de europese wetgeving.

Terug naar “Consumenten Koop”