eandis

melissadesmet
Topic Starter
Berichten: 1

eandis

#1 , 18 feb 2015 13:25

Ik kreeg een kaart in de bus dat ik eandis moest bellen voor de plaatsing van een budgetmeter. Ze zeiden aan de telefoon dat essent mijn had gedropt, nochtans heb ik bij essent geen openstaande bedragen en ben ik er nu reeds maanden klant. Essent zegt dat ik het contract heb opgezegd om over te stappen naar een andere leverancier, wat ik dus ook niet deed. Uiteindelijk heeft eandis toegegeven dat zij essent hebben opgezegd met als reden dat ik een andere leverancier had... essent wil mijn contract nog steeds behouden maar eandis weigert omdat ik bij hen blijkbaar nog een openstaand bedrag heb. Ik ben gerust bereid dit te betalen maar eandis mag toch niet zomaar mijn contract opzeggen in mijn naam. Is dit niet strafbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 18 feb 2015 13:30

Hebt u, mondeling of schriftelijk, enige opdracht gegeven aan een van beide leveranciers?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 feb 2015 13:59

Je mag of kan niet van leverancier veranderen als je nog een schuld hebt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 18 feb 2015 14:12

vermoedelijk heeft eandis/essent een "administratieve fout" begaan of zijn ze verkeerd ingelicht door een 3e persoon.

als u bij essent heeft blijven betalen door middel van domiciliëring of elke maand nog de factuur ontving en betaalde, zal eandis niet veel kunnen/mogen doen, immers er is blijkbaar geen opzeg gebeurd door u of u bent niet gedropt door de leverancier.

eandis kan uiteraard niet in uw naam een contract opzeggen, maar de energie leverancier kan dat zelf wel indien u b.v. niet betaald, dan nog dient de dropping/opzegging bewezen te worden door de leverancier.

beste dat u kan doen is zowel eandis als essent aangetekend hiervan op de hoogte stellen (bewijs!) en eisen dat ze de situatie terug normaliseren, mocht u daadwerkelijk geen schuld treffen in deze, kan eandis niet van u eisen dat men een budgetmeter plaats, in het beste geval kan u een commerciele geste bekomen van essent.

mocht er niet onmiddelijk een oplossing uit de bus komen, is er nog steeds de ombudsman voor energie;

http://www.ombudsmanenergie.be/index.php?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 18 feb 2015 14:23

Eandis is toch geen leverancier van elektriciteit (tenzij voor zij die nergens anders terecht kunnen), maar levert diensten aan bedrijven die energie leveren. Welke kost kan er dan nog openstaan bij Eandis ? De kost voor het aansluiten ?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 18 feb 2015 15:59

Eandis is toch geen leverancier van elektriciteit (tenzij voor zij die nergens anders terecht kunnen), maar levert diensten aan bedrijven die energie leveren. Welke kost kan er dan nog openstaan bij Eandis ? De kost voor het aansluiten ?
als men gedropt word door een normale leverancier komt men bij de netwerkbeheerder terecht, dit omdat energie betaald moet worden en niet gratis is.

het nadeel hiervan is dat de prijzen van de netwerkbeheerders een pak hoger liggen dan de reguliere leveranciers.

als men dan, zoals in het geval van de topic starter, onterecht bij de netwerkbeheerder terecht komt, is het bijna onmogelijk om hier van af te geraken, ook al ligt de fout niet bij de consument.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 18 feb 2015 16:17

Jamaar, dat gebeurt niet op initiatief van Eandis. Ze heeft nog steeds een contract bij Essent (dat niet werd opgezegd, noch door TS, noch door Essent zelf), waar ze blijkbaar toch op tijd de rekeningen betaalt. Dus hoe komt Eandis hier in beeld?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 18 feb 2015 17:00

Jamaar, dat gebeurt niet op initiatief van Eandis. Ze heeft nog steeds een contract bij Essent (dat niet werd opgezegd, noch door TS, noch door Essent zelf), waar ze blijkbaar toch op tijd de rekeningen betaalt. Dus hoe komt Eandis hier in beeld?

ofwel heeft een derde persoon die zich voordeed als de topic starter eandis iets wijsgemaakt ofwel zegt topic starter niet alles.

feit is wel, ik spreek uit ervaring spijtig genoeg, dat eandis alles blind aanvaard wat men tegen hen zegt.

als ik uw klantnummer weet en uw ean nummer(s) moet ik mij bij eandis maar voordoen als iemand van een energieleverancier en hun melden dat ik u drop wegens wanbetaling (of andere reden)

hetzelfde heb ik helaas zelf meegemaakt met electrabel in een soortgelijk voorval.

electrabel vond het grappig om tegen eandis te gaan zeggen dat ik verhuist was en geen nieuwe leverancier had, terwijl ik helemaal niet verhuist was, ik betwiste hun eindafrekening en had hun contract opgezegd, iets totaal verschillend . . . (en ja, ik had al nieuwe leveranciers)

electrabel wilt hun fout niet rechtzetten en eandis stuurt dan maar facturen aan een veel hoger tarief . . .

etdh
Berichten: 11

#9 , 27 mei 2017 13:14

Aanrekening Eandis

Na veel over en weer gemail en getelefoneer stuurt Eandis via mail dd. 2/5 14:55u een bevestiging van de kosten voor het buiten gebruik en terug in gebruik stellen van mijn meter op dezelfde dag, 9 mei jl.
De werken gaan samen met een gebuur van mij met offerte idem dito.
Bedrag: 116,56 + 49,60 € + BTW. (Ik heb gemeld dat het gebouw van 1975 is, allicht dus 6% btw?)
Ref. Ds. 45172044.

Op 26 mei jl. ontvang ik 2 facturen voor "Werk aansluiting- en meter elektriciteit". Dit wijst op een nieuwe meter wat bij mij niet is gebeurd. Daarenboven 2 (ipv. 1) dsnrs. die mij onbekend zijn. 45247818 en 45247937 ?
Bedrag: 282,08 + 180,05 € + BTW.

Dit moet toch een vergissing zijn!
Moet ik die rekeningen weigeren en aangetekend terug sturen?
Of zal Eandis dit gewoon rechtzetten na telefoontje?
Voor xd Alg.verkoopsvoorwaarden verwijst men naar www.eandis.be. Maar daar vind ik die niet terug.

Met dank voor de aandacht en een anrwoord op mijn vragen.
MVG.
etdh

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 28 mei 2017 17:45

Vooraleer je iets gaat ondernemen, vraag je best uitleg bij Eandis. Ik weet ook niet hoe zij zouden reageren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 28 mei 2017 19:45

Vooreerst al beginnen met geen topic van 2 jaar oud van iemand anders in te pikken.
Reageer niet telefonisch maar wel met AANGETEKEND schrijven. Dan heb je tenminste bewijs van uw reactie.

Terug naar “Consumenten Koop”