Auto via handelaar gekocht en nu problemen

faiht
Topic Starter

Auto via handelaar gekocht en nu problemen

#1 , 06 feb 2015 09:14

Beste,

Wie weet waar ik terecht kan.
Zit met volgende probleem.

Een maand geleden heb ik een auto aangekocht , een ouder autootje .
Op het zoekertje van de handelaar stond volledig in orde en gekeurd ect.
Ben gaan kijken , de normale lijst afgegaan van geen roest , de staat tot zover ik kon zien, onder de motorkap ect gekeken , geen olie langs het blok of dergelijke , hij draaide netjes ect.

Oké , had interesse 1500€ gekeurd voor verkoop en 3 maand garantie kreeg nog groot onderhoud en andere distributieriem .
Dat vond ik een eerlijke prijs citroen saxo is van 2000 .

Ik geef meneer netjes een voorschot van 600€ en ik krijg een kwitantie.
Hij noteerde de gegevens en zou me bellen als hij gekeurd was, en ik dan de papieren kon halen voor de platen aan te vragen.

Volgende dag netjes telefoon zegt hij ineens dat er extra kosten zijn de remmen en remschijven waren vervangen.
Nou , ik heb heel duidelijk gezegd dat dit bij de prijs in is , hij beloofd me een gekeurde auto dus dat is mijn probleem uiteindelijk niet.
Ben toen s'avonds de papieren gaan ophalen , kreeg ze netjes mee , en heb platen aangevraagd .
De dag ik de auto ging halen , betaal netjes de rest krijg weer een kwitantie .
We maken verkoopovereenkomst op , tot zover niks mis.
Hij moet die uitprinten hij geeft mij al de auto sleutel zodat ik plaat kan erop zetten.
Dan chrasht zijn computer oké kan gebeuren denk ja dan .
Hij zou de papieren volgende dag opsturen .
Oké was niet slim van mij, maar had de kwitantie's dus ja verwachten geen problemen.

De papieren kwamen dus niet.
Na iets meer dan een week begon de ellende versnellingsbak is versleten , remmen zijn niet vervangen , de riem ook niet ,pook staat zo los als iets , motor maakt steeds slechtere geluiden, heeft geen onderhoud gehad want de olie is zo vies als iets (of er scheelt iets met de motor)

Ik ben meerder maals daar geweest, gebeld nooit was hij er.
Uiteindelijk dan maar aangetekend en hem zo op hoogte gesteld.
Ineens krijg ik reactie , wie zegt dat ik de auto daar gekocht heb.
En ik kreeg niks geen papieren en hij lachen me gewoon uit.

Ik pik dit dus echt niet en wil mijn geld terug .
Maar hoe pak ik dit aan.
Iemand advies

Alvast bedankt
Groetjes Heidi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 feb 2015 09:56

Eerst en vooral moet u een factuur zien te krijgen, dit is immers verplicht bij verkoop van een wagen. Ten tweede is de garantie wettelijk gegarandeerd vooor minstens 6 maanden en geen 3.

De vraag is nu, hebt u iets van documenten waardoor u zou kunnen bewijzen dat de wagen daar gekocht is?

faiht
Topic Starter

#3 , 06 feb 2015 10:16

Beste

Ik heb een kwitantie bewijs met zijn handtekening
En een screenshot van het zoekertje
En misschien kan ik de z-plaat laten natrekken die op de keuringskaart staat

Reclame

sloeberken

#4 , 06 feb 2015 10:37

Ten tweede is de garantie wettelijk gegarandeerd vooor minstens 6 maanden en geen 3.
Is dit niet minimum 1 jaar garantie voor tweedehandswagens.

Verkoop van een handelaar aan een particulier
Hier is er wel een garantieperiode van minimum één jaar voorzien in de nieuwe wet. De verkoper kan de garantieperiode echter uitbreiden tot 2 jaar.

http://www.bfov.be/index.php/dossiers-n ... voertuigen" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#5 , 06 feb 2015 11:29

Ten tweede is de garantie wettelijk gegarandeerd vooor minstens 6 maanden en geen 3.
Is dit niet minimum 1 jaar garantie voor tweedehandswagens.

Verkoop van een handelaar aan een particulier
Hier is er wel een garantieperiode van minimum één jaar voorzien in de nieuwe wet. De verkoper kan de garantieperiode echter uitbreiden tot 2 jaar.

http://www.bfov.be/index.php/dossiers-n ... voertuigen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, maar was er geen verschil in bewijslast tussen de eerste 6 maand en de laatste 6 maand?

faiht
Topic Starter

#6 , 06 feb 2015 16:15

Een carpass wel maar het 2dehands rapport van de keuring niet.
De politie melde mij dat ik niks had voor op te staan zonder factuur.
En dat ik dan kansloos was , hij zei ook van als hij beweerd voor de rechter dat jij in het zwart wou kopen dan heb je niks om te weerleggen.
En die garantie dan zegt hij gewoon van voor 1500€ kun je dat niet verwachten en geen enkel rechter geeft hem dan ongelijk.
Maar ja vraag me dan ook af waarom zet je in het zoekertje dat hij perfect in orde is en gekeurd voor verkoop.
Neem aan dat die screenprint ook wel beetje telt als bewijs

LeenW

#7 , 06 feb 2015 16:21

Die politieagent zit er wel flink naast, heeft die nog nooit van wettelijke garantie gehoord ofzo? Bespreek dit eerder met een advocaat.

sloeberken

#8 , 06 feb 2015 16:33

Maar ja vraag me dan ook af waarom zet je in het zoekertje dat hij perfect in orde is en gekeurd voor verkoop.
Neem aan dat die screenprint ook wel beetje telt als bewijs
Zeker houden als bewijs. Misschien dat je via u rechtbijstands verzekering advocaat kunt raadplegen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 feb 2015 16:39

Is een contractuele overeenkomst in die zin geen zaak voor de politie.
Er zijn wel strafrechtelijke elementen aanwezig nl het zich niet houden aan de wet marktpraktijken en daar is de politie WEL voor bevoegd.
In die wet staat behoudend de officieren en agenten van gerechtelijke politie zijn bevoegd de ambtenaren van economische zaken, enz enz
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat en hoe en wie in het ongelijk zal gesteld worden is een zaak van de rechter.
Hij moet zo wie zo als handelaar zich houden aan de regelgeving.

sloeberken

#10 , 06 feb 2015 16:49

En dat ik dan kansloos was , hij zei ook van als hij beweerd voor de rechter dat jij in het zwart wou kopen dan heb je niks om te weerleggen.
En een handelaar mag in zwart verkopen, politieman/vrouw die een hekel heeft aan een pen.

faiht
Topic Starter

#11 , 06 feb 2015 17:07

Nadeel is dus ik heb geen bewijs buiten die kwitantie

faiht
Topic Starter

#12 , 06 feb 2015 17:11

Dus zonder factuur kan ik niks zeiden ze

Franciscus

#13 , 06 feb 2015 17:21

U zal hem eerst aangetekend in gebreke moeten stellen wegens het nog niet ontvangen hebben van de factuur ... want die MOET hij u bezorgen.
Zolang dat er niet is hebt u zo goed als geen bewijs.

faiht
Topic Starter

#14 , 06 feb 2015 17:24

Dat heb ik aangetekend gedaan
Ben tot daar gegaan en hij lachten me gewoon uit

Franciscus

#15 , 07 feb 2015 00:09

Tot waar gegaan?
Gezien er een in gebreke stelling is - hopelijk is er een termijn is gesteld.
Hebt u nu alweer een element meer om
aangifte te doen bij Fod Economie - algemene inspectie - adres staat rechts.
http://economie.fgov.be/nl/consument/bedrog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aangifte bij politie wegens niet naleven wet marktpraktijken
Vraag een officier te spreken ...

Terug naar “Consumenten Koop”