Tuinman en een voorschot van 200 euro...

DimitriG
Topic Starter

Tuinman en een voorschot van 200 euro...

#1 , 04 feb 2015 22:02

Hi,

Ergens in juni... Een bepaalde tuinman komt langs, stelt leuke dingen voor en ik betaal graag een voorschotje van bijna 200 euro. We kunnen echter niet eens geraken over de betaling (de totaalprijs was iets van een 3000 euro en hij wou blokken van 1000 euro elk ipv een betaling na oplevering). Dus ik vraag om het bedrag terug te storten en verwacht dat dit ook zal gebeuren. Eind juli : nog steeds geen bedrag, ik bel, krijg zijn vriendin aan de lijn en dit is de laatste keer dat ik een teken van leven heb gekregen. Deze week nog eens gebeld bvb...

Wat kan ik nog ondernemen om mijn voorschot terug te zien?

/dimi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 feb 2015 22:23

Al een aangetekende ingebrekestelling verstuurd?

bartvdv

#3 , 04 feb 2015 22:42

Waarom zou hij dat bedrag moeten terugstorten ?

Reclame

DimitriG
Topic Starter

#4 , 05 feb 2015 08:45

LeenW : neen, dank je, zal eens uitzoeken wat ik hiervoor moet doen en het nodige doen. Bedankt nogmaals!
bartvdv : waarom niet? We hebben geen overeenkomst bereikt, er is geen contract getekend en hij heeft ook niets opgeleverd. Dan veronderstel ik dat ik toch recht heb op dat geld?

fieke0509

#5 , 05 feb 2015 09:55

IS er niet al een overeenkomst omdat je een voorschot betaald hebt?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2015 10:15

Tuinman op uw verzoek langsgekomen?
Hebt u bewijs van betalen voorschot?

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

mava105

#7 , 05 feb 2015 15:49

Als er niets op papier staat, (geen bestelbon, en geen ontvangstbewijs) en TS stapt naar VR om zijn voorschot terug te vragen, kan deze laatste veronderstellen dat het hier meer dan waarschijnlijk over zwartwerk gaat. Weliswaar nog niet in uitvoering.

bartvdv

#8 , 05 feb 2015 16:11

Als er niets op papier staat, (geen bestelbon, en geen ontvangstbewijs) en TS stapt naar VR om zijn voorschot terug te vragen, kan deze laatste veronderstellen dat het hier meer dan waarschijnlijk over zwartwerk gaat. Weliswaar nog niet in uitvoering.
Wat een onzin.

DimitriG
Topic Starter

#9 , 05 feb 2015 21:23

fieke0509 : Daar twijfelde ik dus ook al aan, is het wettelijk bepaald dat ik akkoord ben met het bedrag als ik een voorschot betaal?

Sander11: bedankt, er zijn enkel maar mails verstuurd en wat sms'jes en heb natuurlijk alles bijgehouden. Na een mail van de aannemer en mijn akkoord van de prijs, konden we geen vergelijk vinden van de betalingwijze (hij wou blokken van 1000 euro zien, ik wou het volledige bedrag betalen na de oplevering van de werken). Het bewijsstuk van de afgesproken prijs is vervat in een mail. Een offerte werd ook opgesteld en doorgestuurd.

Franciscus : het voorschot werd via een overschrijving overgemaakt. Vermoed dat dit voldoende bewijs kan zijn?

mava105 : had het graag officieel gedaan : werk op zelfstandige basis en er zou een factuur van gemaakt worden.

bartvdv : onzin? Iedereen heeft het recht om zijn mening en opinie te delen dacht ik? :)

denlowie

#10 , 06 feb 2015 09:44

Sander11: bedankt, er zijn enkel maar mails verstuurd en wat sms'jes en heb natuurlijk alles bijgehouden. Na een mail van de aannemer en mijn akkoord van de prijs, konden we geen vergelijk vinden van de betalingwijze (hij wou blokken van 1000 euro zien, ik wou het volledige bedrag betalen na de oplevering van de werken). Het bewijsstuk van de afgesproken prijs is vervat in een mail. Een offerte werd ook opgesteld en doorgestuurd.

Mails zijn rechts geldig en die mails zullen je de das om doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

imhotep

#11 , 06 feb 2015 21:37

Wat staat er in de offerte van betalingsmodaliteit?

Terug naar “Consumenten Koop”