te dure verhuiswagen

kwispel
Topic Starter

te dure verhuiswagen

#1 , 26 jan 2015 15:06

Mijn moeder is door gezondheidsproblemen wat goedgelovig. Onlangs moesten er enkele dingen verhuisd worden over een zeer korte afstand. Aan de telefoon had de verhuisdienst een bedrag van 200 euro vermeld, hetgeen me realistisch leek.
Na de verhuis zei ze me: ik ben nog 800 euro moeten gaan afhalen of ze namen alles opnieuw mee. Duidelijk dat ze door hadden dat ze mijn moeder konden oplichten.
1000 euro voor een tafel, kleine kast en paar dozen?
Natuurlijk heeft ze getekend, maar op dat papier stond gewoon het bedrag en haar handtekening, niets van details.
Uiteraard hoor ik nu overal vertellen: ze had maar niet moeten tekenen, maar mijn moeder heeft hersenschade. Ze kan wel nog zelfstandig dingen doen, maar af en toe gebeuren dit soort toestanden.
Welke stappen kan ik ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2015 20:05

hier kan je even een vergelijk maken van prijzen !!

http://www.devic.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kwispel
Topic Starter

#3 , 26 jan 2015 20:27

Erg veel dank, hiermee is het duidelijk dat er een veelvoud is gevraagd van wat gangbaar is. Het feit dat het gebeurt is naar een "zwakker" persoon toe en zonder details op papier is uiteraard vreemd. Wat kan hier aan gedaan worden?

Reclame

Sirkii

#4 , 26 jan 2015 22:50

Wel de kleine lettertjes lezen van dergelijke prijsbrekers. De uren beginnen te lopen bij vertrek uit hun depot etc etc etc. Een realistische verhuiskost is een halve dag met 2 man zonder verhuislift voor zo n 300 euro. Minimaal halve dag want ze kunnen maar 2 klussen per dag inplannen. Recent zo n verhuis georganiseerd met firma uit Vlaams Brabant met ong 60 km van depot tot depot voor kleine 400 euro (met lift).

Je zou al een AS kunnen sturen naar de baas en op onredelijkheid vragen om bv 600€ terug te betalen en dreigen met verdere stappen. Mogelijks weet de baas van de verhuisfirma hier zelfs niet van ... Kans op suc6 is evenwel klein. In t vervolg zelf verlof nemen en zo n zaken orchestreren (wat ik ook moet doen voor schoonouders en suikertante (zonder veel suiker ;-))

kwispel
Topic Starter

#5 , 27 jan 2015 10:00

Hier was het een verhuis over een afstand van nog geen tien km, duurde drie uur, ze waren met drie en er was een lift tot op het eerste in beide gebouwen. Is vrij weinig verhuisd en er is nog een kast beschadigd geraakt.
De vraag is: hoe stel je zo'n AS op zonder dat het op afpersing lijkt? Wat kan het vredegerecht hier aan doen?
Mijn moeder heeft ook geneeskundige verslagen in handen die haar problematiek wel wat verduidelijken. Ze is in behandeling bij een neuro-psychiater. In welke maten mogen die optreden?

Kans is natuurlijk groot dat ze er dingen opschrijven die niet zijn gebeurd om zo de prijs hoog te houden. Er waren wel getuigen op het moment dat ze dat geld vroegen ( de nieuwe huisbazin die haar had afgeraden om naar de bank te gaan), maar mijn moeder liet zich afdreigen. We nemen alles opnieuw mee ( terwijl het haar spullen zijn)

Franciscus

#6 , 27 jan 2015 10:07

Factuur ontvangen of een rekening van die firma?

Wat mij betreft pure oplichten en afpersing.

Franciscus

#7 , 27 jan 2015 10:07

Factuur ontvangen of een rekening van die firma?

wijziging is niet doorgegaan maar tweede zin die hier had moeten staan was

Pure oplichting en afpersing ... aangifte doen politie.

Indien mogelijk zelfs alle toekomstige gesprekken opnemen.

Stuur PB bericht.

Vandebos

#8 , 27 jan 2015 10:07

Persoonlijk? Klacht neerleggen wegens afpersing.

kwispel
Topic Starter

#9 , 27 jan 2015 10:38

Bedankt, natuurlijk is het aan mijn moeder niet te zien dat ze ziek is, maar je merkt in de omgang wel dat ze angstig is en niet rationeel kan reageren.
Na de feiten belde ze me in paniek op met: die hebben me zomaar 1000 euro laten afhalen of ze namen alles opnieuw mee. Het bedrag is sowieso al ruim het dubbele voor de duurste gelijkaardige service.
Ze heeft wel een blad met de naam van de firma, het bedrag en dan heeft zij getekend. Ze wist niet wat ze tekende ( door ziekte) en dat hebben die wel aangevoeld dat er met haar te sollen viel.
Nu hoor ik de gemiddelde "flik" wel al meteen doorgaan op het verhaaltje van: tja, er is getekend en durf ik ervoor wedden dat men bij aanvraag van een detailfactuur dingen zal durven aanrekenen die nooit zijn gebeurd.

Franciscus

#10 , 27 jan 2015 10:55

Indien onthaal bij politie vind dat er geen Pv moet opgesteld worden vraag dan de wachtverantwoordelijke - hoofdinspecteur anders de dienstoverste commissaris te spreken.
U kan ook vragen even eerst met SLAchtoffer ZOrg te mogen praten.

Welke politiezone?

Franciscus

#11 , 27 jan 2015 11:31

Heeft uw moeder een rekening met die bedragen op dus ontvangen € 1000 en afgetekend als betaald???

kwispel
Topic Starter

#12 , 27 jan 2015 11:46

Ja, afschrift-rekening van de firma met het bedrag en betaald en haar handtekening zonder enige details

kwispel
Topic Starter

#13 , 28 jan 2015 12:41

Zoals verwacht reageert de politie van: gegeven is gegeven. Ik heb een opnameverslag van een ziekenhuisopname van haar waar meer uitleg staat over haar aandoening. Kan ik dit ergens aan toevoegen ( met haar toestemming uiteraard)?

BrechtS

#14 , 28 jan 2015 13:26

Ik denk dat je die medische zaken vooral zal kunnen gebruiken in de rechtbank, waar de nodige experts kunnen aantonen of dat al dan niet van belang is. Maar zo gewoon bij een PV voegen denk ik toch niet. Ik kan mij natuurlijk vergissen.

kwispel
Topic Starter

#15 , 28 jan 2015 15:18

Misschien gewoon vernoemen en dat het in geval van nodig aangetoond kan worden met een verslag ( iets in die trend)

Terug naar “Consumenten Koop”