Bedenktijd na koop in de winkel

inge1001
Topic Starter

Bedenktijd na koop in de winkel

#1 , 25 jan 2015 19:15

Beste,

wij waren voor aankoop van een kachel in de winkel, en hebben deze dan aangekocht ("besteld").
De overeenkomst is opgemaakt op datum van 23/01/2015 en hebben dan ook 20% voorschot betaald.
Na opzoekwerk blijkt de kachel niet te zijn diegene die we voor ogen hadden.
Is er een bedenktijd voor deze aankoop? Maw is hier de regel van 7 dagen bedenktijd van toepassing?
Kunnen wij nog van deze aankoop afzien en ons voorschot terug "eisen"?
Zoniet, kunnen wij dan alsnog afzien van de aankoop en is er dan een schadevergoeding van toepassing?

Hopelijk hebben jullie voor ons raad ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2015 19:29

Door het feit dat je in hun winkel deze koop heeft gesloten dan is er geen bedenk tijd.

Ik vrees voor je voorschot !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#3 , 25 jan 2015 19:32

misschien kan je onderhandelen met de zaakvoerder dat je wél de kachel aankoopt die je voor ogen had?

Reclame

inge1001
Topic Starter

#4 , 25 jan 2015 19:37

Die kachel is er helaas niet. De naam van de kachel doet vermoeden dat het een kachel van Italiaans fabrikant is.
Via bronnen hebben we vernomen dat dit niet om Chinese makelij gaat :-(
Wat als we toch annuleren? Kan verkoper hele bedrag van de bon opeisen? Of is hij dan beperkt tot een "schadevergoeding"?

denlowie

#5 , 25 jan 2015 19:40

Kan verkoper hele bedrag van de bon opeisen? Of is hij dan beperkt tot een "schadevergoeding"?

Zie eens op je bon naar de Algemene voorwaarden soms kleine lettertjes, daar staat normaal de schade vergoeding bij anulatie.

Dit kan je voorschot zijn of een 15% naar gelang wat in hun voorwaarden staat.

inge1001
Topic Starter

#6 , 25 jan 2015 19:53

De voorwaarden melden niks van annulatie :-(
ik vind wel deze regel in de voorwaarden ...
Op alle tussen Koper en xxx (=de zaak) gesloten overeenkomsten en daaruit voortvloeiende rechtsbetrekkingen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt nadrukkelijk uitgesloten.

denlowie

#7 , 25 jan 2015 19:57

U bent van Nederland?

inge1001
Topic Starter

#8 , 25 jan 2015 20:02

Nee, toch niet. Aankoop is gebeurd in winkel in België, hoofdzetel is in Breda.
Dus vind ik die regel in de voorwaarden toch ook raar.

denlowie

#9 , 25 jan 2015 20:06

Ik weet niet wat het Nederlands recht daar over zegt, normaal heb je het besteld in België en dan is dit wel het Belgisch recht van toepassing.

Maar zo ver ben je nog niet, ga even gaan praten met de zaakvoerder om dit op te lossen, daar kan misschien toch een regeling getroffen worden.

LeenW

#10 , 25 jan 2015 20:09

Bij aankoop in een winkel in België is toch enkel Belgisch recht van toepassing, of vergis ik mij hier?

Niet dat dat in uw voordeel gaat zijn, zoals anderen hier al gezegd hebben is de koop geldig.

inge1001
Topic Starter

#11 , 25 jan 2015 20:34

Met de zaakvoerder verwacht ik niet dat we iets kunnen regelen :-(
Stel dat we de koop toch willen opzeggen? Kan hij dan hele bedrag opeisen?
Hier de regel uit de voorwaarden ... niet naleven van de verplichtingen, kan dat ook duiden op de annulatie van onze kant?

Is de koper in gebreke of in verzuim met het nakomen van een of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de koper. In ieder geval is de koper verschuldigd:
- Over de eerste 2954,55 euro 15% met een minimum van 50,00 euro

In ons geval bedraagt het voorschot 20%

Franciscus

#12 , 25 jan 2015 23:00

De winkel zal toch wel een Belgisch ondernemingsnummer hebben en BTW nr?
met deze of met adres en naam eens ingeven in

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#13 , 26 jan 2015 07:02

Tenzij u de AV op de achterkant heeft getekend, zijn deze niet bindend voor u. Ook de vermelding dat het Nederlands recht van toepassing is, is van geen tel.

Bij annulatie van de koop kan de verkoper wel altijd een schadevergoeding eisen, 10% is gangbaar.

inge1001
Topic Starter

#14 , 26 jan 2015 10:13

Jawel, er is een Belgisch ondernemingsnummer.
De voorwaarden stonden niet op de achterkant van de bon, ze verwijzen op de bon wel naar de voorwaarden op de website.

denlowie

#15 , 26 jan 2015 10:21

Als men hier een winkel heeft dan heeft men een Belgische ondernemingsnummer en ook een Belgisch BTW activatie, dan is het de Belgische wetgeving die van toepassing is.

Ik neem dus ook aan dat de website een Nederlandse website is.

Dan zijn hun verkoopsvoorwaarden niet van toepassing in België.

Terug naar “Consumenten Koop”