Probleem met papieren tweedehands wagen

Johan
Topic Starter

Probleem met papieren tweedehands wagen

#1 , 08 feb 2006 02:23

Ik ben niet helemaal zeker of dit de correcte plaats is om deze vraag te stellen, maar ik ga toch een poging wagen, op hoop van zege.
Enkele maanden geleden heb ik een tweedehands wagen gekocht, maar de papieren blijken kwijt te zijn. De situatie is nogal complex; ik zal proberen samen te vatten:
Persoon A heeft de wagen geschonken aan persoon B, in de mening dat B de wagen voor persoonlijk gebruik nodig had. Vervolgens heeft persoon B de wagen verkocht aan mij (persoon C dus), achter de rug van A.
Bij de verkoop verzekerde B mij dat de papieren in het handschoenenkastje lagen, en ik heb dat ter plekke niet gecontroleerd (dom, ik weet het). Nu blijkt dus dat de papieren ergens verloren geraakt zijn (waarschijnlijk in de garage van B, die wat werk verricht heeft aan het interieur van de wagen).
Omdat ik de wagen nodig heb, zou ik graag nieuwe papieren willen aanvragen, maar ik weet niet of dit mogelijk is. Ik heb gehoord dat de persoon op wiens naam de wagen geregistreerd staat, nieuwe papieren kan aanvragen, indien ze verloren zijn. In dit geval zou dit dus A zijn, en ik heb hem gebeld om dit te vragen, maar hij was zo verontwaardigd dat B de auto verkocht had, dat hij weigert.

Is het mogelijk nieuwe papieren te verkrijgen, zonder een rechtszaak tegen iemand te starten?
Hopelijk kan hier iemand op antwoorden, alvast bedankt voor het lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 feb 2006 12:37

Informeer eens bij de DIV.

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 20 feb 2006 12:51

voertuig weggooien is de beste oplossing. maar als je de papieren echt in orde wil brengen. zijn dit de volgende stappen die je moet ondernemen.
1) de persoon op wiens naam het voertuig laatst was ingeschreven moet met het voertuig naar het politie kantoor en daar de aangifte van verlies doen en laten zien dat het niet om een gestolen voertuig gaat.
2) een nieuw gelijkvormigheidsattest bij de invoerder van het voertuig aanvragen
3) een copy van het inschrijvings bewijs aanvragen met het door de politie afgegeven bewijs van verlies niet ouder dan 1 maand
4) naar de keuring gaan met de nummerplaat van het inschrijvingsbewijs of door een erkende garage met verkopersplaten
5) eindelijk je eigen nummerplaat aanvragen
dus als je geen mede werking heb van prsoon A kan je beter aan persoon B je geld terug vragen wegens het verkopen van een onbruikbaar voertuig. het vraagt veel werk en tijd om dit voertuig terug van papaieren te voor zien spreek uit ervaring. doe die regelmatig voor old-timers.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”