Herroepingsrecht, aanrekenen administratieve kost
Geplaatst: 17 dec 2014 22:27
Op een Nederlandse veilingssite kocht ik enkele producten waarvan één niet bleek te voldoen nadat ik dit toegestuurd kreeg. Nu geldt ook in Nederland natuurlijk een bedenktermijn, dus nam ik contact op met de verkoper (die de veilingsite als verkoopkanaal gebruikt. Veilingsite en verkoper zijn dus twee verschillende partijen). Daarop kreeg ik prompt de reactie dat ik dit op eigen kosten kan terugsturen, maar dat er wel een administratieve kost, conform de 'algemene voorwaarden van de veilingsite' voor de annulering wordt afgehouden.
Nu klopt het dat je bij de veilingsite kan annuleren voor je effectief betaalt en dus enig product toegestuurd krijgt (of een verkoop werd doorbetaald aan de verkoper). In dat geval moet je dus eerst die administratieve kost betalen. Mijn inziens blijkt dit ook duidelijk uit de context. Ik haal even het betrokken artikel uit hun AV: "8.11 Indien Bieder een gewonnen veiling annuleert zal hiervoor per geannuleerde veiling minimaal € 9,95 annuleringskosten doorbelast worden. De gewonnen veiling wordt pas geannuleerd na ontvangst van de annuleringskosten. Indien een vordering uit handen gegeven is kan niet meer geannuleerd worden" (art. 8 gaat overigens over 'de betalingen', niet over het herroepingsrecht). Als er al betaald zou zijn - en dus het herroepingsrecht na levering mogelijk wordt - is nl al betaald en kan niet eerst nog eens een administratieve kost betaald moeten worden.
Van de veilingssite kreeg ik daarentegen volgende uitleg bij het herroepingsrecht - overigens voor enig probleem optrad (meteen bij de betalingsbevestiging), ik citeer "Nadat u gebruik heeft gemaakt van uw herroepingsrecht ontvangt u alle betalingen, inclusief veilingkosten en eventuele leveringskosten voor de heenzending, binnen veertien dagen terug. De aanbieder betaalt u terug. U draagt zelf de kosten voor de retourzending." Verder geen enkele melding over enige administratieve kost.
Daarnaast kocht ik bij dezelfde verkoper 5 items, waarvoor ik 5x een verzending betaalde. Er werd echter in 3 keer verzonden (één zending moet nog komen). Is het dan toegestaan dat zij zich de te veel betaalde verzendingskost zomaar toe-eigenen?
Geen probleem met terugzenden op eigen kosten. De rest zit me echter wel dwars. Dit zijn nl extra kosten die het herroepingsrecht ook serieus zouden beperken (aangezien de verzending en adm. kost al een aanzienlijk deel van het product behelzen). Ook de eisen die ze stellen aan het retourneren leken me niet echt fair (ongeopend, ongedragen,... Het gaat overigens om een horloge, geen ondergoed ofzo
). Niettemin zag ik meteen dat het niet was wat ik wou, dus daar is nu geen probleem. Het maakt echter wel duidelijk dat men retourneren zwaar wil ontmoedigen. Vandaar mijn vraag: ligt het aan mijn interpretatie en heeft de verkoper gelijk, of sta ik toch beter op mijn strepen?
Nu klopt het dat je bij de veilingsite kan annuleren voor je effectief betaalt en dus enig product toegestuurd krijgt (of een verkoop werd doorbetaald aan de verkoper). In dat geval moet je dus eerst die administratieve kost betalen. Mijn inziens blijkt dit ook duidelijk uit de context. Ik haal even het betrokken artikel uit hun AV: "8.11 Indien Bieder een gewonnen veiling annuleert zal hiervoor per geannuleerde veiling minimaal € 9,95 annuleringskosten doorbelast worden. De gewonnen veiling wordt pas geannuleerd na ontvangst van de annuleringskosten. Indien een vordering uit handen gegeven is kan niet meer geannuleerd worden" (art. 8 gaat overigens over 'de betalingen', niet over het herroepingsrecht). Als er al betaald zou zijn - en dus het herroepingsrecht na levering mogelijk wordt - is nl al betaald en kan niet eerst nog eens een administratieve kost betaald moeten worden.
Van de veilingssite kreeg ik daarentegen volgende uitleg bij het herroepingsrecht - overigens voor enig probleem optrad (meteen bij de betalingsbevestiging), ik citeer "Nadat u gebruik heeft gemaakt van uw herroepingsrecht ontvangt u alle betalingen, inclusief veilingkosten en eventuele leveringskosten voor de heenzending, binnen veertien dagen terug. De aanbieder betaalt u terug. U draagt zelf de kosten voor de retourzending." Verder geen enkele melding over enige administratieve kost.
Daarnaast kocht ik bij dezelfde verkoper 5 items, waarvoor ik 5x een verzending betaalde. Er werd echter in 3 keer verzonden (één zending moet nog komen). Is het dan toegestaan dat zij zich de te veel betaalde verzendingskost zomaar toe-eigenen?
Geen probleem met terugzenden op eigen kosten. De rest zit me echter wel dwars. Dit zijn nl extra kosten die het herroepingsrecht ook serieus zouden beperken (aangezien de verzending en adm. kost al een aanzienlijk deel van het product behelzen). Ook de eisen die ze stellen aan het retourneren leken me niet echt fair (ongeopend, ongedragen,... Het gaat overigens om een horloge, geen ondergoed ofzo
