Betwisting interventie slotenmaker en icassobedrijf
Geplaatst: 15 dec 2014 13:05
Een lang verhaal...
Een jaar terug hadden we problemen met het slot op onze achterdeur. De deur kon niet meer naar behoren gesloten worden dus hebben we dit laten herstellen door de firma die de deuren heeft komen plaatsen. Het ging echter om een fabrikagefout bij de contactpunten en na enkele maanden is dit slot dus opnieuw stuk gegaan. Ditmaal besloten we om met het oog op inbraakpreventie een nieuw slot te laten plaatsen door een slotenmaker.
We hebben een slotenmaker opgezocht online en kwamen uiteindelijk bij slotenmaker X terecht die op zijn website te kennen gaf dat hij gratis wou langskomen voor een offerte. Ik heb hem rond 10u opgebeld op het nummer weegegeven op de webpagina (secretaresse) en gevraagd of ze konden langskomen om te bekijken wat er gedaan kon worden. Dit was geen probleem, de dag zelf konden ze nog iemand sturen, tegen 15u. Toen de hersteller al een halfuurtje te laat was, werd ik opgebeld door hem met de melding dat hij nog even in de colruyt stond om botenschappen te doen maar over een half uur bij ons ging staan.
Aangekomen, hebben de herstellers (ze waren met twee gekomen) even aan het slot gefrunnikt en dan medegedeeld dat het slot kapot was en de contactpunten verwrongen waren. Dit wist ik al, en bij de vraag hoeveel het zou kosten om dit te vervangen werd me verteld dat dit vrij duur zou zijn (meer dan 300 euro). Dat vond ik wat veel, wat de technieker ook toegaf, dus gaf ik aan nog naar andere oplossingen te zullen zoeken (bv terug naar het ramen-en deurenbedrijf Finicasa). Na dit gezegd te hebben haalt een van de techniekers een werkbon boven om een interventie aan te rekenen van 90,10 euro. Gezien dit veel geld is voor iets waar ik niet om vroeg (een interventie), aarzelde ik om te tekenen. Op de website van slotenmaker X stond immers dat ze gratis langskomen voor een offerte. De technieker maakte me echter duidelijk dat ik niet anders kon dan tekenen. Bij verdere aarzeling werd mij een GSM in de handen geduwd die belde naar het nummer van hun baas. Deze vertelde mij dat ik verplicht was te tekenen. Uiteindelijk heb ik de werkbbon met tegenzin getekend.
Ik was het grondig oneens. Er werd volgens mij onterecht een interventie aangerekend, gezien de lange tijd om bij ons thuis te geraken maar ook omdat we daar niet hebben om gevraagd en ze uitendelijk niks hebben gedaan. Tenslotte hebben ze gewoon even naar het slot gekeken. Ze hebben het slot niet gemaakt of moeten openen, zoals bij een echte interventie. Dus heb ik een mail gestuurd naar slotenmakersbedrijf in kwestie om dit te betwisten. Ik kreeg echter geen respons, enkel de secretaresse belde mij een maand later op om mij aan te manen om te betalen. Tenslotte heb ik dan maar aangeklopt bij de consumentenorganisatie test-aankoop voor juridisch advies.
Test-aankoop heeft mij enerzijds geadviseerd alle mails bij te houden als schriftelijk bewijs en gingen zelf nu ook bemiddelen in de zaak. Helaas ook voor test-aankoop bleek het niet evident om een respons te verkrijgen van slotenmaker X. Zo verstreken maanden tot uiteindelijk slotenmaker X reageerde bij test-aankoop en beweerde dat ik tijdens het huisbezoek geen ontevredenheid heb getoond en dat het telefonisch contact niet had plaatsgevonden die dag. We hadden het slot uiteindelijk al laten herstellen door bedrijf Y en slotenmaker X wou wel de som die we betaald hebben om het slotstuk te vernieuwen bij in vermindering brengen met het ‘verschuldigd bedrag’. Het lijkt achteraf gezien dat er weinig in te brengen is tegen een getekende werkbon, en dus heb ik de betaalbon bij bedrijf Y dan maar opgevraagd. Deze heeft dit opgestuurd per post (duurde wel twee weken) zodat ik deze kon opsturen naar test-aankoop voor de verdere bemiddeling.
Een paar dagen geleden echter zat er in de brievenbus een brief van het incassobedrijf TCM die gelast was met het invorderen van onze ‘schuld’. Dit bedrag was echter vermeerderd met een intrest van 18% die begon te lopen vanaf 10/1/2009??? Dit terwijl de werkbon dateert van december 2013 en ik dacht dat de wettelijk intrestvoet op 7% ligt. Daarbovenop werd er 100 euro schadevergoeding geëist, een totaalbedrag van 269,81 euro. Op de werkbon van bedrijf X, die ik indertijd getekend heb, staan geen kleine lettertjes die enigszins aangeven dat er aanspraak kan gemaakt worden op een schadevergoeding of dat ze een andere rentevoet hanteren bij uitstel van betaling. Daarnaast lijkt het me toch onterecht om tijdens de bemiddeling van Test-aankoop een incassobedrijf in te schakelen terwijl er eerder blijk gegeven werd dat het bedrag betwist wordt?
Het is dus een lang verhaal. Graag had ik eens een onpartijdig advies gekregen; hoe ga ik verder best om met deze zaak? Hoe ga ik om met de de brief van het incassobedrijf?
Alvast heel erg bedankt voor het advies,
Red.
Een jaar terug hadden we problemen met het slot op onze achterdeur. De deur kon niet meer naar behoren gesloten worden dus hebben we dit laten herstellen door de firma die de deuren heeft komen plaatsen. Het ging echter om een fabrikagefout bij de contactpunten en na enkele maanden is dit slot dus opnieuw stuk gegaan. Ditmaal besloten we om met het oog op inbraakpreventie een nieuw slot te laten plaatsen door een slotenmaker.
We hebben een slotenmaker opgezocht online en kwamen uiteindelijk bij slotenmaker X terecht die op zijn website te kennen gaf dat hij gratis wou langskomen voor een offerte. Ik heb hem rond 10u opgebeld op het nummer weegegeven op de webpagina (secretaresse) en gevraagd of ze konden langskomen om te bekijken wat er gedaan kon worden. Dit was geen probleem, de dag zelf konden ze nog iemand sturen, tegen 15u. Toen de hersteller al een halfuurtje te laat was, werd ik opgebeld door hem met de melding dat hij nog even in de colruyt stond om botenschappen te doen maar over een half uur bij ons ging staan.
Aangekomen, hebben de herstellers (ze waren met twee gekomen) even aan het slot gefrunnikt en dan medegedeeld dat het slot kapot was en de contactpunten verwrongen waren. Dit wist ik al, en bij de vraag hoeveel het zou kosten om dit te vervangen werd me verteld dat dit vrij duur zou zijn (meer dan 300 euro). Dat vond ik wat veel, wat de technieker ook toegaf, dus gaf ik aan nog naar andere oplossingen te zullen zoeken (bv terug naar het ramen-en deurenbedrijf Finicasa). Na dit gezegd te hebben haalt een van de techniekers een werkbon boven om een interventie aan te rekenen van 90,10 euro. Gezien dit veel geld is voor iets waar ik niet om vroeg (een interventie), aarzelde ik om te tekenen. Op de website van slotenmaker X stond immers dat ze gratis langskomen voor een offerte. De technieker maakte me echter duidelijk dat ik niet anders kon dan tekenen. Bij verdere aarzeling werd mij een GSM in de handen geduwd die belde naar het nummer van hun baas. Deze vertelde mij dat ik verplicht was te tekenen. Uiteindelijk heb ik de werkbbon met tegenzin getekend.
Ik was het grondig oneens. Er werd volgens mij onterecht een interventie aangerekend, gezien de lange tijd om bij ons thuis te geraken maar ook omdat we daar niet hebben om gevraagd en ze uitendelijk niks hebben gedaan. Tenslotte hebben ze gewoon even naar het slot gekeken. Ze hebben het slot niet gemaakt of moeten openen, zoals bij een echte interventie. Dus heb ik een mail gestuurd naar slotenmakersbedrijf in kwestie om dit te betwisten. Ik kreeg echter geen respons, enkel de secretaresse belde mij een maand later op om mij aan te manen om te betalen. Tenslotte heb ik dan maar aangeklopt bij de consumentenorganisatie test-aankoop voor juridisch advies.
Test-aankoop heeft mij enerzijds geadviseerd alle mails bij te houden als schriftelijk bewijs en gingen zelf nu ook bemiddelen in de zaak. Helaas ook voor test-aankoop bleek het niet evident om een respons te verkrijgen van slotenmaker X. Zo verstreken maanden tot uiteindelijk slotenmaker X reageerde bij test-aankoop en beweerde dat ik tijdens het huisbezoek geen ontevredenheid heb getoond en dat het telefonisch contact niet had plaatsgevonden die dag. We hadden het slot uiteindelijk al laten herstellen door bedrijf Y en slotenmaker X wou wel de som die we betaald hebben om het slotstuk te vernieuwen bij in vermindering brengen met het ‘verschuldigd bedrag’. Het lijkt achteraf gezien dat er weinig in te brengen is tegen een getekende werkbon, en dus heb ik de betaalbon bij bedrijf Y dan maar opgevraagd. Deze heeft dit opgestuurd per post (duurde wel twee weken) zodat ik deze kon opsturen naar test-aankoop voor de verdere bemiddeling.
Een paar dagen geleden echter zat er in de brievenbus een brief van het incassobedrijf TCM die gelast was met het invorderen van onze ‘schuld’. Dit bedrag was echter vermeerderd met een intrest van 18% die begon te lopen vanaf 10/1/2009??? Dit terwijl de werkbon dateert van december 2013 en ik dacht dat de wettelijk intrestvoet op 7% ligt. Daarbovenop werd er 100 euro schadevergoeding geëist, een totaalbedrag van 269,81 euro. Op de werkbon van bedrijf X, die ik indertijd getekend heb, staan geen kleine lettertjes die enigszins aangeven dat er aanspraak kan gemaakt worden op een schadevergoeding of dat ze een andere rentevoet hanteren bij uitstel van betaling. Daarnaast lijkt het me toch onterecht om tijdens de bemiddeling van Test-aankoop een incassobedrijf in te schakelen terwijl er eerder blijk gegeven werd dat het bedrag betwist wordt?
Het is dus een lang verhaal. Graag had ik eens een onpartijdig advies gekregen; hoe ga ik verder best om met deze zaak? Hoe ga ik om met de de brief van het incassobedrijf?
Alvast heel erg bedankt voor het advies,
Red.