Pagina 1 van 2
Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 09:37
door Glenneke1986
Gisteren had ik een pakketje in mijn bus van sheermesjes. Mijn naam stond erop weliswaar niet correct geschreven.
Bij het pakketje zat ook een factuur, van €3.90.
Ik heb nooit scheermesje besteld en mijn vrouw weet ook van niets.
Ik vermoed een flauwe grappenmaker aangezien ik bijna altijd een baard heb.
Maar ik maakte mij toch zorgen over het factuur dus ik nwam contact op met de firma.
Hun eerste reactie was natuurlijk dat ik deze wel degelijk bestel had en dat IK het pakketje moest opsturen of dat anders dit aangerekend zou worden. Maar ik hield voet bij stuk dat ik nietd beesteld had. Blijkbaar zit hier dan ook nog een abbonement aan. Ik ken dit bedrijf niet eens en ik heb hier zeker niets besteld.
Via mail krijg ik gewoon de standaard mail terug dat mijn klacht in behandelijng is en vandaag dat deze afgehandeld is maar ik krijg nergens een bevestiging dat het factuur geannulleerd word en dat het abonnement stop gezet word.
Ik heb dan het bedrijf gezocht op internet en het blijkt dat hier heel veel mensen last van hebben. Wat kan ik hier tegen doen dat dit direct stopt zonder lange en wrange nasleep?
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 09:47
door polk
Niets betalen en scheermesjes bijhouden. Laat ze maar bewijzen dat je een bestelling hebt geplaatst en een abbonement hebt afgesloten.
Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument
(B.S., 29 augustus 1991, err., B.S., 10 oktober 1991)
Afdeling 8. Afgedwongen aankopen
Handelspraktijken, afgedwongen aankoop
Art. 76
Het is verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enig produkt toe te zenden met het verzoek dit tegen betaling van zijn prijs te verwerven of het anders, zelfs kosteloos, aan de afzender terug te zenden.
Het is eveneens verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enige dienst te verlenen met het verzoek die dienst, tegen betaling van zijn prijs, te aanvaarden.
De Minister kan van deze verbodsbepalingen afwijkingen toestaan voor aanbiedingen met een liefdadig doel. In dat geval moet het vergunningsnummer en de volgende vermelding “De geadresseerde heeft geen enkele verplichting, noch tot betaling, noch tot terugzending” leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig vermeld zijn op de documenten die op het aanbod betrekking hebben.
In geen geval is de geadresseerde verplicht de verleende dienst of het toegezonden produkt te betalen noch het produkt terug te zenden, zelfs niet indien een vermoeden werd geopperd dat men de dienst of de aankoop van het produkt stilzwijgend had aanvaard.
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 09:54
door Glenneke1986
En dit gaat geen lange nasleep creëren?
Ik lees op verschillende klachten site dat ze gewoon een incasso bureau sturen. En dat je daarna gedagvaard word.
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:07
door Turaki
En dit gaat geen lange nasleep creëren?
Ik lees op verschillende klachten site dat ze gewoon een incasso bureau sturen. En dat je daarna gedagvaard word.
Kunt u die site eens posten? Mijn persoonlijke ervaring is dat er enkele brieven volgen van een incasso (die ik gewoon negeer), en daarna niets meer (en zeker geen dagvaarding).
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:16
door Glenneke1986
het gaat over --- weg
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:20
door Turaki
Ik bedoelde eigenlijk de klachtensites...
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:31
door Glenneke1986
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:45
door Turaki
Zijn allemaal sites uit Nl, waar de wetgeving toch iets anders is dan hier, en incasso's meer mogen. Bij ons kan een incasso enkel optreden in de plaats van de schuldeiser, en meer niet.
Ik zou mij niet te druk maken. Pakketje houden (en ook alle nakomende pakketjes), en alle eisen tot betaling meteen bij het oud papier, ook deze komende van een incasso (u mag altijd antwoorden, maar moet dit niet).
Durven ze het toch tot een rechtszaak laten komen, dan moet u hen enkel om het bewijs vragen dat u iets besteld heeft (wat ze niet kunnen voorleggen), en kan u daarna zelf een schadevergoeding eisen wegens tergend en roekeloos geding.
Alleen al hierom zullen ze het (waarschijnlijk, je weet natuurlijk nooit) risico van een rechtszaak niet nemen, en heeft u zich dus geen zorgen te maken.
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:46
door Glenneke1986
Ok bedankt voor de info.
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 10:58
door giserke
En dit gaat geen lange nasleep creëren?
Ik lees op verschillende klachten site dat ze gewoon een incasso bureau sturen. En dat je daarna gedagvaard word.
Een incasso bureau heft in België geen enkele bevoegdheid!
De enige die iets kan betekenen is een deurwaarder met bevel van de rechtbank.
Maar dan moet U al voor de rechtbank verschenen zijn. Gaan ze dit doen voor 3-4€?

Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 11:00
door Franciscus
Kleine aanpassing :
Wet consumenten is nu nl
opgenomen in wetboek economisch recht enkele artikels zijn blijven staan in de oude wet de rest is overgenomen in W.E.R (zie Turaki hieronder)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
oude wet:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Incassobureau: Om in België te mogen werken hebben ze een Belgische vergunning nodig -
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?client=ubu ... hQeK0IGwDg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleine correctie in het algemeen:
Een incassobureau kan ook de schuld overnemen en dan zijn zij de schuldeisers en dan kunnen ze wel optreden
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 24 okt 2014 11:06
door Turaki
Kleine aanpassing :
Wet consumenten is gewijzigd:
Maar de artikels die hier van toepassing zijn, staan ook in het nieuwe WER. In de praktijk is er dus niets veranderd, posters moeten er alleen op letten naar de juiste wet en artikels te verwijzen.
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 25 okt 2014 09:01
door Glenneke1986
En dit gaat geen lange nasleep creëren?
Ik lees op verschillende klachten site dat ze gewoon een incasso bureau sturen. En dat je daarna gedagvaard word.
Een incasso bureau heft in België geen enkele bevoegdheid!
De enige die iets kan betekenen is een deurwaarder met bevel van de rechtbank.
Maar dan moet U al voor de rechtbank verschenen zijn. Gaan ze dit doen voor 3-4€?

Het probleem is dat er een abonnement zou aanhangen maar telefonisch zeggen ze dat het opgezegd is (ik vertrouw hun niet), via mail krijg ik de bevestiging niet... Met de klanten nummer en internetcode kon ik aanmelden op hun site en daar het abonnement wijzigen maar alle mails die je daar van krijgt worden verstuurt naar een mailadres dat niet van mij is en niet eens bestaat. Het mail adres is echter en paar letters anders dan mijn mailadres. Dus ik krijg hier niets van. Ik kan het adres wel wijzigen maar zou ik dat doen? Op hun website staat geen informatie over de prijs van het abonnement of wanneer er betaald moet worden.
Het grootse probleem is dat ik niets van informatie van hun kant krijg. telefonisch zeggen ze niets over de prijs kunnen ze niets zeggen of kwijtschelding van de openstaande factuur. Enkel wat ze kunnen doen is abonnement wijzigen...
En inderdaad voor 3-4 euro gaan ze niet naar de rechtbank maar vermeerderd met nalatingskosten en zoverder kom je gemakkelijk op 50-60 euro bij die mensen stel dat het abonnement 10 euro per maand is + daar ook nalatingskosten enz. waar ga ik eindigen? en dan willen ze dat wel voor de rechtbank halen waarschijnlijk.
Ik kan wel aanhalen dat ik meerdere mails gestuurd heb voor meer info maar dat ik telkens geen reactie krijg of toch niet de reactie die ik wil. Ik denk dat maandag nog eens bel en het gesprek deze keer opneem voor het geval dat ze in hun opgenomen gesprekken beginnen te knippen en plakken zodat ik ik zeg wat ik nooit gezegd heb ...
Ik weet wel dat ik in mijn recht ben aangezien ze niet kunnen bewijzen dat ik de bestelling geplaatst heb maar ik heb geen zin in dit grapje...
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 25 okt 2014 11:29
door Franciscus
Firma in Nederland.
Activiteit in België.
Adres gekend in Nederland...in NL dikwijls een postbus adres.
Met een AS kan u hen in kennis stellen dat u nooit iets besteld hebt. Dat indien zij zeggen van wel zij een door u ondertekend document moeten kunnen voorleggen.
Dat indien ze geen overeenkomst kunnen voorleggen u met hen geen verder contact wenst en dat verdere brieven of aanmaningen door u beschouwd zullen worden als belaging en dat u niet zal aarzelen hiervoor strafklacht neer te leggen bij de bevoegde gerechtelijke instanties.
Belaging is wat wordt genoemd stalking in dit geval schriftelijke
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=49783" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien men u een document stuurt met een krabbel die niet uw handtekening is kan u aangifte doen voor valsheid in geschriften en het gebruik ervan..
Zeker gezien u blijkbaar ook al weet dat het mailadres niet dat van u is blijkbaar.
http://www.vzwzijn.be/nieuws/iedereen-k ... lkt-worden" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ongeweste bestelling.
Geplaatst: 25 okt 2014 14:01
door Glenneke1986
Als ik van hun nog iets krijg of hoor zal ik zeker een AS sturen.
Ik vindt raar dat op de voorwaarden aan de achterkant van het factuur staat dat ze niet aangetekend kunnen ontvangen... Ziet er wettelijk uit...
Maja als ik het stuur en het komt terug hou ik hem gesloten bij voor het geval ik het nodig zou hebben