Begin juli (7/7/2014) heb ik een tweedehands wagen gekocht bij een garage in Wallonïe.
Het gaan om een Volvo C30 van 2007 met ongeveer 160.000km. De garage/verkoper is niet van één merk, maar verkoopt alle merken. Op het contract staat vermeld '1 jaar garantie'.
Toen ik voor de wagen was gaan kijken was er een persoon die Nederlands praatte die me de wagen heeft laten zien.
Blijkbaar werkte deze man hier niet, maar is het een vriend van de uitbater.
Het verdere contact gebeurde dus in het Frans, wat ik helaas niet goed kan.
Bij het ophalen van de wagen was er een melding op het dashboard. De garagist zei dat dit voor het onderhoud was.
Een paar dagen na aankoop van de wagen startte hij niet meer. Batterij was defect. Ik heb deze zelf vervangen, en alles werkte weer naar behoren.
Omdat er een melding was op het dashboard, ben ik met de wagen naar mijn bevriende garagist gegaan, en deze heeft de wagen nagekeken.
Hij stelde vast dat er een olielek was.
Ik heb de garage/verkoper gecontacteerd op 15/07 via email. Hij vertelde me dat ik hem na 20/08 terug moest contacteren omdat hij op vakantie was.
Hierna heb ik de persoon die me de wagen heeft laten zien (de vriend van de verkoper) gecontacteerd, hij verteld me dat dit klopte en dat hij hier verder niets aan kon doen.
Omdat ik geen maand wou blijven zitten met een olielek, heb ik dit laten herstellen door mijn bevriende garagist. Hij heeft toen ook het onderhoud op de wagen uitgevoerd. Hij vertelde me ook dat er ook een foutmelding op het dashboard stond 'motorsysteem service vereist'. Hij had dit aan de computer gehangen, maar kon deze fout niet uitlezen.
Ik merkte dat de auto begon te stotteren bij 3000 toeren. Na wat opzoeken was ik ervan overtuigd dat de roetfilter verstopt was.
Ik heb de verkoper gecontacteerd en hij zei dat dit voor onderhoud was, en niet onder de garantie viel.
Ik ben ongeveer twee weken geleden (rond 10/10) terug naar de verkoper in Wallonïe gegaan. Ik heb hem alle problemen vertelt (batterij, olielek, stotteren en melding op dashboard). Hij zei dat het normaal was dat een wagen van zo een leeftijd een versleten batterij en een olielek kon hebben.
Hij heeft de wagen aan zijn computer gehangen. Eerst verteld hij dat er geen fout was (zijn computer kon deze ook niet uitlezen). Toen heeft hij iemand gebeld, en met zijn instructies heeft hij dit dan toch iets kunnen uitlezen. Hij vertelde me dat de vloeistof voor de regeneratie op was, daarom zit de roetfilter vol. Dit valt niet onder garantie omdat het onderhoud is. (Ik heb geen 6000km met de wagen gedaan, op deze tijd kan de roetfilter niet vol zitten.)
Hij gaf me het advies om goed om toeren te rijden om het roet uit te blazen en scheepte mij af.
Zou hij dit onder garantie moeten maken, omdat dit al was toen ik de wagen kocht?
In het onderhoudsboekje staat ook dat de roetfilter vervangen moet worden op 120.000km, wat dus waarschijnlijk niet gebeurd is.
Omdat met het stotteren niet te rijden was, ben ik naar mijn garagist gestapt (20/10). Ik heb hem gevraagd om de roetfilter te vervangen en de vloeistof voor regeneratie bij te vullen.
De garagist vertelde me echter dat de turbo van de wagen kapot is ... Doordat deze stuk is komt er olie bij de lucht, welke vervolgens via de cilinders naar de uitlaat gaat. De roetfilter zit dus vol met olie ...
De vloeistof heeft hij wel bijgevuld. De roetfilter / turbo heeft hij voor de duidelijkheid niet vervangen aangezien de wagen nog onder garantie is.
Mijn vraag:
Welke stappen kan ik nemen, of welke rechten heb ik? Aangezien de verkoper waarschijnlijk gaat zeggen dat dit om één of andere reden niet onder garantie valt. Ik wil dus iets achter de hand kunnen houden alvorens ik terug naar hem toe ga.