Koerier weigert controle vooraleer af te tekenen

shifty
Topic Starter

Koerier weigert controle vooraleer af te tekenen

#1 , 09 okt 2014 15:02

Beste

Vandaag belde er een koerier aan de deur met een pakje en vroeg mij onmiddellijk om te tekenen. Ik zei dat ik eerst wou controleren wat de zending was en of deze zich in goede staat bevond vooraleer af te tekenen, want zover ik weet zeg je dan dat alles in orde is.

Hij zei dat dat niet kon en dat als ik de doos opendeed zijn volledige verantwoordelijkheid wegnam en dat ik sowieso zou moeten tekenen. Nu, ik heb toch eerst gecontroleerd, het was in orde en daarbij ook afgetekend, maar ik vroeg mij af hoe het verder zou lopen als de zending in slechte staat/verkeerd zou zijn. Dan mag ik toch zonder af te tekenen het pakje terug meesturen?

Of sla ik hier volledig de bal mis?

Alvast bedankt
Shifty

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 09 okt 2014 15:10

Ik vraag me hetzelfde af, onlangs bood de koerier zich ook aan, doos was geblutst, ik wou ook openen, mocht niet, dus heb pakket terug meegestuurd en geweigerd te tekenen wegens mogelijke beschadiging.

Overigens week later een nieuw ongeschonden pakket gekregen.

De uitleg die ik kreeg was dat de koerier het pakket niet mee terug mee mag nemen omdat de werkgever ervan uitgaat dat de koerier het pakket geopend heeft dan.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2014 15:15

Voor zo ver ik weet heeft de koerier geen enkele verantwoordelijkheid voor wat erin de zending steekt, zolang de zending ongeschonden en dicht is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

shifty
Topic Starter

#4 , 09 okt 2014 15:17

Ja, maar de vraag is, mag ik het pakket openen om de inhoud te controleren, vooraleer af te tekenen?

LeenW

#5 , 09 okt 2014 15:28

Ik kan begrijpen dat een koerier zichzelf wil indekken, hij is uiteindelijk slecht de boodschapper. Als u een probleem heeft met de zending, moet u dat aan de verkoper melden. De koerier kan dus inderdaad vragen te tekenen voor overhandiging.

denlowie

#6 , 09 okt 2014 15:30

Er is wel een hemels breed verschil tussen een leveringsdienst van de firma, en een koerier dienst.

Een koerier dienst heeft niks met de inhoud te maken, het is een postdienst die de zending tot aan de geadresseerde brengt en dan is zijn werk volbracht.

Zoals Taxipost van Bpost een koerier dienst is.

LeenW

#7 , 09 okt 2014 15:31

Inderdaad, mijn antwoord ging dan ook over een externe koerier. Een leverdienst van de firma is iets anders, aangezien u dan rechtstreeks contact hebt met uw leverancier.

jef007

#8 , 09 okt 2014 16:33

zou de koerier de gedeukte pakje niet moeten weigeren van zijn opdrachtgever?

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 09 okt 2014 17:06

Een onderscheid bestaat tussen de verborgen gebreken en de niet-conforme levering.

Als u meteen na ontvangst van het pakket vaststelt dat het beschadigd is en dat ook meteen meedeelt aan de afzenden, kan ik mij niet inbeelden dat er sprake zou zijn van de aanvaarding van de gebreken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Vandebos

#10 , 09 okt 2014 22:20

Ik vraag me hetzelfde af, onlangs bood de koerier zich ook aan, doos was geblutst, ik wou ook openen, mocht niet, dus heb pakket terug meegestuurd en geweigerd te tekenen wegens mogelijke beschadiging.

Overigens week later een nieuw ongeschonden pakket gekregen.

De uitleg die ik kreeg was dat de koerier het pakket niet mee terug mee mag nemen omdat de werkgever ervan uitgaat dat de koerier het pakket geopend heeft dan.
Klopt, buur van me is om die reden zijn job bij een van de grootste koerierbedrijven verloren. Dat de doos een misselijk makende vloeistof, die nadien ook nog corrosief bleek te zijn ,verloor, mocht niet baten.

Gebruiker21

#11 , 10 okt 2014 15:05

Ik zou ook niet in waarom je pas zou tekenen NA je de inhoud hebt gecontroleerd? Je tekent enkel af om te bevestigen dat je het pakket ontvangen hebt. Je tekent niet af om te bevestigen dat je het pakket ontvangen hebt EN akkoord gaat met de inhoud. Toch wel een hemelsbreed verschil.

Zelfs al teken je af voor een pakket dat er op het eerste zicht onbeschadigd uitziet, dan nog is de afzender (als dit een Belgisch bedrijf is) verantwoordelijk voor de inhoud. Het bedrijf moet er voor zorgen dat jij ontvangt waarvoor je betaalt hebt. Als het tijdens transport beschadigd raakt, is dit niet jouw probleem, maar dat van de afzender...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Precarious

#12 , 12 okt 2014 09:38

Ik zou ook niet in waarom je pas zou tekenen NA je de inhoud hebt gecontroleerd? Je tekent enkel af om te bevestigen dat je het pakket ontvangen hebt. Je tekent niet af om te bevestigen dat je het pakket ontvangen hebt EN akkoord gaat met de inhoud. Toch wel een hemelsbreed verschil.

Zelfs al teken je af voor een pakket dat er op het eerste zicht onbeschadigd uitziet, dan nog is de afzender (als dit een Belgisch bedrijf is) verantwoordelijk voor de inhoud. Het bedrijf moet er voor zorgen dat jij ontvangt waarvoor je betaalt hebt. Als het tijdens transport beschadigd raakt, is dit niet jouw probleem, maar dat van de afzender...
Is hier een wettelijke basis voor? Wat als hun algemene voorwaarden anders lezen?

denlowie

#13 , 12 okt 2014 09:53

Lees maar eens de algemene voorwaarden van taxipost(bpost)

Gebruiker21

#14 , 14 okt 2014 09:54

Is hier een wettelijke basis voor? Wat als hun algemene voorwaarden anders lezen?
Algemene voorwaarden die niet voldoen aan de garantiewetgeving, zijn nietig. Als een product beschadigd aankomt, valt dit onder garantie en moet het product kosteloos vervangen worden door de verkoper.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kali

#15 , 14 okt 2014 13:48

Om u juridisch in te dekken - mocht de koerier u niet de gelegenheid geven om de inhoud van het pakket te controleren alvorens af te tekenen – kunt u gewoon aftekenen als volgt: "akkoord voor ontvangst" (met daaronder uw handtekening). Op deze wijze gaat u enkele akkoord voor ontvangst, maar niet met de inhoud ervan.
Op zo een ieniemienie gekrast schermpje met zo een botte styluspen lukt dat niet goed hoor ;-)

Terug naar “Consumenten Koop”