Klopt, buur van me is om die reden zijn job bij een van de grootste koerierbedrijven verloren. Dat de doos een misselijk makende vloeistof, die nadien ook nog corrosief bleek te zijn ,verloor, mocht niet baten.Ik vraag me hetzelfde af, onlangs bood de koerier zich ook aan, doos was geblutst, ik wou ook openen, mocht niet, dus heb pakket terug meegestuurd en geweigerd te tekenen wegens mogelijke beschadiging.
Overigens week later een nieuw ongeschonden pakket gekregen.
De uitleg die ik kreeg was dat de koerier het pakket niet mee terug mee mag nemen omdat de werkgever ervan uitgaat dat de koerier het pakket geopend heeft dan.
Is hier een wettelijke basis voor? Wat als hun algemene voorwaarden anders lezen?Ik zou ook niet in waarom je pas zou tekenen NA je de inhoud hebt gecontroleerd? Je tekent enkel af om te bevestigen dat je het pakket ontvangen hebt. Je tekent niet af om te bevestigen dat je het pakket ontvangen hebt EN akkoord gaat met de inhoud. Toch wel een hemelsbreed verschil.
Zelfs al teken je af voor een pakket dat er op het eerste zicht onbeschadigd uitziet, dan nog is de afzender (als dit een Belgisch bedrijf is) verantwoordelijk voor de inhoud. Het bedrijf moet er voor zorgen dat jij ontvangt waarvoor je betaalt hebt. Als het tijdens transport beschadigd raakt, is dit niet jouw probleem, maar dat van de afzender...
Algemene voorwaarden die niet voldoen aan de garantiewetgeving, zijn nietig. Als een product beschadigd aankomt, valt dit onder garantie en moet het product kosteloos vervangen worden door de verkoper.Is hier een wettelijke basis voor? Wat als hun algemene voorwaarden anders lezen?
Op zo een ieniemienie gekrast schermpje met zo een botte styluspen lukt dat niet goed hoorOm u juridisch in te dekken - mocht de koerier u niet de gelegenheid geven om de inhoud van het pakket te controleren alvorens af te tekenen – kunt u gewoon aftekenen als volgt: "akkoord voor ontvangst" (met daaronder uw handtekening). Op deze wijze gaat u enkele akkoord voor ontvangst, maar niet met de inhoud ervan.