Factuur zonder voorafgaandelijke bestelbon.

Vally
Topic Starter

Factuur zonder voorafgaandelijke bestelbon.

#1 , 03 feb 2006 08:51

Hallo, mijn vraag is eigenlijk nogal ingewikkeld. Het antwoord is misschien eenvoudig, ik weet het niet.
Kan men eigenlijk een factuur opmaken zonder dat er voorafgaandelijk een bestelbon ondertekend werd?
Ik zal even de situatie schetsen: mijn moeder is overleden en nu krijgen de erfgenamen een factuur van gedane werken bij haar thuis. Het bedrag van de factuur is echter veel te hoog in vergelijking met wat er uitgevoerd werd. Mijn moeder zou nooit voor zo'n bedrag werken hebben laten uitvoeren aan haar huis. Zij was op dat moment terminaal ziek. Er waren nog erfgenamen die thuis woonden en die hebben dus die werken ( mondeling) gevraagd aan de aannemer. De aannemer is een schoonzoon en heeft tegen mijn moeder gezegd dat hij het gratis ging doen. Maar zij is er nu niet meer h?. De erfgenamen die nog thuis woonden , kunnen niet met geld omgaan en hebben, zonder dat er geld was, schulden gemaakt en die moet ik nu helpen betalen. Nu is het moment van de verdeling van de opbrengst van de verkoop van het huis. Daarvan moeten eerst alle schulden die ze gemaakt hebben, betaald worden. Dus ook die factuur. Ik ben wel bereid om te helpen betalen aan die werken, maar vind het bedrag veel te hoog. Heb ik een poot om op te staan? Zo ja, dan zal ik een advocaat kontakteren. Bedankt voor de eventuele antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2006 18:05

Een factuur kan opgemaakt worden zonder dat er een bestelbon is.

Vraag is of de factuur door moeder aanvaard werd. Werd de factuur aan moeder toegezonden toen ze nog leefde? Of is de factuur pas van na haar overlijden opgemaakt? En hoe lang waren die werken dan al uitgevoerd?

Als de factuur niet door moeder aanvaard werd kan je ze betwisten. In principe moet de schoonzoon bewijzen dat was afgesproken dat er voor de werken zou betaald worden. Dit zal echter vrij vlug door de rechter aanvaard worden omdat men nu eenmaal normaal niet werkt zonder betaald te worden en het blijkbaar toch om meer gaat dan wat (schoon)kinderen normaal voor hun (schoon)ouders doen.

De rechtbank zal dan waarschijnlijk een deskundige aanstellen om de normale prijs voor de uitgevoerde werken vast te stellen. Dit deskundig onderzoek is niet goedkoop en de verliezende partij riskeert de kosten te moeten betalen.

Mijn advies indien de factuur nog niet aanvaard werd door moeder: ieder van de erfgenamen is tot de schuld gehouden in de mate dat hij tot de nalatenschap geroepen wordt, dus voor zijn deel in de nalatenschap. Betaal wat jij denkt jou deel te zijn. Ik bedoel: als er 3 kinderen zijn moet ieder 1/3 van de schuld betalen. Als jij denkt dat de werken 3.000 euro kosten betaal dan 1/3 daarvan, dus 1.000 euro. Verzet je er verder tegen dat jou deel van de nalatenschap verminderd wordt voor deze schuld. Schrijf een aangetekende brief naar de aannemer waarin je meedeelt de schuld te betwisten, en dat je jou deel zoals hierboven beschreven betaalt.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”